تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱

تهران – ايرنا – انفجار بمب در مسير كاروان نظاميان سومالي در شهر «ماركا» واقع در استان « شبلي سفلي» موجب كشته شدن يك غيرنظامي و زخمي شدن چهار تن ديگر شد.

به گزارش خبرگزاري شينهوآ از موگاديشو، « عبدالشاكر احمد» فرمانده ارشد سوماليايي با تاييد خبر فوق، افزود: اين انفجار در مسير عبور كاروان نظاميان سومالي در شهر «ماركا» در استان « شبلي سفلي» واقع در نوار جنوبي موگاديشو، رخ داد كه بر اثر آن يك غيرنظامي كشته و چهار تن ديگر زخمي شدند.
« احمد» تاكيد كرد: هنوز گروه خاصي مسئوليت اين حمله را برعهده نگرفته است اما حملات مشابه نشان از دست داشتن گروه تروريستي الشباب در اين حمله دارد.
براساس اين گزارش، گروه الشباب كه با القاعده در ارتباط است، با هدف تحميل قوانين خاص خود و براندازي دولت سومالي، حملاتي را در اين كشور و كشورهاي اطراف انجام داده است.
پيشتر «عبد الكمال شكري» سخنگوي وزارت امنيت داخلي تاكيد كرده بود: نيروهاي آژانس اطلاعات و امنيت سومالي در عملياتي موفق شدند يك حمله بمب گذاري توسط گروه تروريستي الشباب را خنثي كنند.
الشباب كه اغلب مقامات، نيروهاي امنيتي سومالي و اتحاديه آفريقا موسوم به آميسوم را هدف قرار مي دهد، با گروهك تروريستي داعش بيعت كرده و درصدد است تا دولت تحت حمايت غرب در سومالي را سرنگوني كند.
بر اساس گزارش هاي رسمي، نيروهاي اتحاديه آفريقا اعلام كردند كه با وجود بيرون راندن گروه هاي الشباب از بسياري از پايگاه هاي نظامي در سومالي، اما همچنان حملات خونباري را با هدف قرار دادن نيروهاي اين اتحاديه و مسئولان دولتي در موگاديشو و مناطق ديگر سومالي انجام مي دهند.
الشباب كه از ديرباز شاخه گروه تروريستي القاعده در شرق آفريقا به شمار مي رود با هدف سرنگوني دولت موگاديشو كه تحت حمايت 22 هزار نيروي اتحاديه آفريقا است، مي جنگد.
اين گروه تروريستي به رغم شكستي كه در سال هاي اخير تجربه كرده است، همچنان تهديدي مهم در سومالي و كنيا محسوب مي شود. هر دو كشور بارها هدف حملات شديد تروريست هاي الشباب بوده اند.
مقام هاي دولتي و محلي مي گويند عمليات ضد تروريستي عليه الشباب را در اين كشور شاخ آفريقا تشديد كرده اند.
برخي سركرده هاي اين گروه در بسياري از شهرهاي مهم در جنوب و مركز سومالي كشته شده اند، اما الشباب همچنان به اجراي حمله هاي مرگبار ادامه مي دهد. القاعده نيز طي ماه هاي اخير و به ويژه از زمان آغاز مداخله نظامي عربستان در يمن، نفوذ خود را در اين كشور افزايش داده است.
تاكنون شماري از تروريست هاي الشباب به داعش پيوسته اند.
خاورم**9377**1144