گناباد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: 10 میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردها در شهرستانهای گناباد و بجستان به عنوان كانون این بحران در استان اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، علیرضا رشیدیان سه شنبه شب در شورای اداری شهرستان بجستان افزود: از این مبلغ پنج میلیارد ریال برای هر یك از شهرستانهای گناباد و بجستان در نظر گرفته شده است.
وی اظهار كرد: مقابله با ریزگردها بسیج و عزم همگانی تمام اقشار مردم و دستگاه های اجرایی را می طلبد.
وی گفت: كمبود منابع آب و كاهش 60 درصدی بارندگی امسال در بجستان نسبت به سال گذشته موجب شد تعدادی از مناطق این شهرستان با تانكر آبرسانی شوند ولی با توجه دولت، اعتبار جبران خسارتهای خشكسالی افزایش یافته است.
استاندار خراسان رضوی افزود: مردم بجستان با سخت ترین شرایط كه طبیعت بر آنان تحمیل كرده كنار آمده اند و حل مشكلات این مردم صبور وظیفه ماست و هركس روحیه ناامیدی را به جامعه تزریق كند، نقش سرباز دشمن را ایفا كرده است.
وی همچنین خواستار اختصاص اعتبار ویژه برای بجستان از سوی شركت آب و فاضلاب شهری خراسان رضوی برای كاهش مشكل كمبود آب در این شهرستان شد.
رشیدیان با انتقاد از روشهای قدیمی آبیاری در بخش كشاورزی اظهار كرد: با توجه به مصرف 89 درصد منابع آب استان در بخش كشاورزی در صورت بهره گیری كشاورزان از روش های نوین آبیاری، مشكل كمبود آب شرب كاهش می یابد.
وی استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق كویری را نیز مورد تاكید قرار داد و گفت: می توان با استفاده از تسهیلات بانكی نسبت به احداث نیروگاه های پنج كیلو واتی انرژی خورشیدی اقدام كرد و وزارت نیرو برق تولیدی این واحدها را خریداری می كند.
وی افزود: افرادی كه توانایی ایجاد اشتغال و كارآفرینی در این بخش را دارند، می توانند در ازای بكارگیری هر نفر از مددجویان كمیته امداد امام خمینی (ره) مبلغ 150 میلیون ریال و در ازای بكارگیری هر فرد عادی مبلغ 100 میلیون ریال تسهیلات دریافت كنند.
رشیدیان ادامه داد: معاون اول رئیس جمهوری از ابتدای تشكیل ستاد اقتصاد مقاومتی كشور به صورت جدی پیگیر مسائل اقتصادی خراسان رضوی است و 200 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه های مصوب در این استان موجود است و در حوزه طرحهای اقتصادی مشاركتی روستاهای بیش از 50 خانوار نیز طرح كارخانه خوراك طیور روستای مرندیز بجستان به عنوان نخستین طرح استان اعتبار دریافت كرده است.
وی با بیان اینكه برای تكمیل طرحهای نیمه تمام در استان 27 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است گفت: باید از همه ظرفیتهای موجود برای تكمیل این پروژه ها بهره ببریم.
وی همچنین خواستار تسریع در تخصیص اعتبار برای تكمیل استخر شهرستان بجستان شد.
فرماندار بجستان هم در این مراسم با انتقاد از كاهش اعتبارهای استخر این شهرستان گفت: احداث استخر بجستان به یك معضل اجتماعی تبدیل شده و سال گذشته فقط 35 درصد اعتبارات آن اختصاص یافت.
حسین جمشیدی افزود: در سال جاری هم چهار میلیارد و 600 میلیون ریال برای ساخت این استخر تخصیص یافته در حالی كه برای تكمیل آن 11 میلیارد و 500 میلیون ریال مورد نیاز است.
وی اظهار كرد: در حوزه راههای روستایی 47 كیلومتر در چهار روستای بجستان بدون آسفالت است.
وی با اشاره به هزینه هفت میلیارد ریال برای مرمت قناتهای بجستان در سال گذشته گفت: با توجه به كمبود نزولات آسمانی این اعتبار بسیار ناچیز است و باید افزایش یابد.
حجت الاسلام حسین وحیدی امام جمعه بجستان هم با بیان اینكه حدود 40 درصد مردم این منطقه زیرپوشش نهادهای حمایتی هستند، ایجاد صنایع كوچك مرتبط با فراوری محصولات این منطقه را لازمه توسعه اشتغال و كارآفرینی دانست.
همزمان با سفر استاندار خراسان رضوی به بجستان عملیات اجرایی واحد تولیدی خوراك دام روستای مرندیز این شهرستان به عنوان نخستین طرح مشاركتی دولتی در مناطق كمتر توسعه یافته كشور آغاز شد.
برای اجرای این طرح در مجموع 20 میلیارد و 360 میلیون ریال از محل سهم آورده اعضا و تسهیلات مناطق محروم هزینه می شود.
این واحد تولیدی با ظرفیت سالانه 30 هزار تن در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع احداث می شود و با راه اندازی آن برای 15نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.
شهرستان بجستان چهارمین تولید كننده گوشت سفید استان خراسان رضوی است و وجود 58 واحد مرغداری فعال و جوجه ریزی 960 هزار قطعه جوجه در هر دوره، تولید سالیانه 10 هزار و 600 تن مرغ زنده در این شهرستان را در پی دارد.
شهرستان بجستان در 278 كیلومتری مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.
2095/7518/ 6053