شاهرود- ايرنا- دادستان عمومي و انقلاب شهرستان شاهرود گفت: پارسال ميانگين زمان رسيدگي به پرونده هاي اين شهرستان با 36 درصد كاهش، از 82 روز به 39 روز رسيده است.

به گزارش ايرنا، حسين رجبي روز چهارشنبه در نشست خبري اعضاي ستاد بزرگداشت هفته قوه قضاييه، اضافه كرد: تلاش مي شود اين ميزان تا پايان سال جاري به 25 روز برسد.
وي ادامه داد: بيشترين كاهش پرونده هاي مسن استان نيز با 78 درصد كاهش مربوط به شاهرود است .
دادستان عمومي و انقلاب شهرستان شاهرود سرعت در رسيدگي و كاهش اطاله دادرسي، پيشگيري از وقوع جرم و تكريم ارباب رجوع را از اهداف اصلي اين نهاد در شهرستان خواند و ابراز داشت: سال پيش 10 هزار و 403 فقره پرونده وارد دادسراي شهرستان شده و در مقابل 10 هزار و 609 پرونده خارج شد.
رجبي افزود:در پايان سال 94 ميزان پرونده هاي باقي مانده 600 فقره بوده است.
وي همچنين با اشاره به كاهش بيش از 12 درصدي محكوميت هاي كيفري پارسال نسبت به سال 93 گفت: پارسال سه هزار و 228 فقره پرونده محكوميت كيفري اجرايي شد.
دادستان عمومي وانقلاب شهرستان با بيان اينكه توزيع و سوء مصرف مواد مخدر و سرقت بيشترين جرايم شهرستان را تشكيل مي دهند، تصريح كرد: ضرب و جرح عمدي ساده و تهديد هركدام با 10 درصد افزايش و توهين ساده در رده هاي بعدي جرايم شهرستان قرار مي گيرند.
وي همچنين با اشاره به وجود بيش از 35 برنامه فرهنگي در دادگستري شهرستان براي انجام اقدامات پيشگيرانه از وقوع جرم گفت: اجراي طرح اصلاح ذات البين با دو هدف كاهش محكوميت كيفري براي شهروندان و كاهش جمعيت كيفري در زندان ها مورد توجه قرار گرفته است.
رجبي يادآور شد: در اين راستا سال گذشته يك هزار و 400 فقره پرونده در دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان منجر به سازش شده و تأثير بسياري در كاهش محكوميت هاي كيفري داشت.
وي طرح جمع آوري سلاح هاي گرم و شكاري غير مجاز را يكي ديگر از اقدامات دستگاه قضايي برشمرد و افزود: اجراي اين طرح تأثير بسياري در پيشگيري از وقوع جرم دارد چرا كه بيشترين قتل هاي صورت گرفته در شهرستان توسط سلاح هاي گرم بوده است.
دادستان عمومي و انقلاب شهرستان سهم پرونده هاي جرايم خانوادگي را سه درصد اعلام و اضافه كرد: با استفاده از مراكز مشاوره مي توان به راحتي اين پرونده هارا از چرخه رسيدگي خارج كرد و به اين منظور نخستين مركز مشاوره در دادگستري شهرستان در هفته قوه قضاييه آغاز به كار مي كند تا تمامي پرونده هاي خانوادگي به اين مركز فرستاده شوند.
رجبي به اجراي طرحي براي اقدامات پيشگيرانه ميان جوانان نيز اشاره كرد و گفت: در اين طرح كه سال دوم خود را سپري مي كند با حضور در دبيرستان ها و ديدار رودرو با دانش آموزان علاوه بر افزايش اطلاعات آن ها در زمينه مسائل حقوقي، ارتباط خوبي نيز ميان دستگاه قضايي و نوجوانان برقرار شد.
تشكيل شوراي حفاظت از اراضي ملي و انفال نيز محور ديگر صحبت هاي او بود. وي با اعلام رفع تصرف از 40 هكتار اراضي ملي به ارزش 90 ميليارد ريال، ابراز داشت: اجراي احكام پرونده هاي تغيير كاربري غير مجاز و ساماندهي زمين هاي قلعه ميرزاتقي به ميزان شش هكتار نيز در اين شورا انجام شد.
مدعي العموم شهرستان شاهرود به اقدام اين نهاد براي كمك به مردم و حل مشكل مسكن مهر نيز اشاره و تصريح كرد: با پيگيري هاي انجام شده تاكنون 350 واحد به مردم تحويل داده شده است.
رجبي همچنين در خصوص تشكيل ستاد پيشگيري از جرايم و تخلفات انتخاباتي ابراز داشت: در انتخابات گذشته كمترين ميزان تخلف صورت گرفت .
ساماندهي بنگاه هاي املاك و خودرو نيز يكي ديگر از موارد مورد تأكيد دستگاه قضايي شهرستان است.
دادستان عمومي و انقلاب شاهرود با اشاره به تشكيل 727 فقره پرونده فروش مال غير و صدور حكم كيفري براي 60 نفر در سال گذشته گفت: با تشكيل جلسه اي گشت بازرسي متشكل از نمايندگان دادستان، اماكن، صنوف و اتحاديه مشخص شده و كار خود را از پايان ماه مبارك رمضان آغاز مي كنند.
رجبي همچنين با اشاره به ديدار با مردم در مساجد ابراز داشت: سال پيش 500 نفر از مردم نيز با دادستان ملاقات داشتند.
وي همچنين با بيان اينكه دو هزارو 568 نفر به واحد ارشاد و معاضدت قضايي مراجعه كردند تصريح كرد: بيش از 200 ساعت دوره آموزشي نيز براي ضابطان برگزار شد.
رجبي با بيان اينكه دادسراي شهرستان براي نخستين بار در استان اقدام به راه انداي سامانه سيماد كرد، افزود: اين امر در سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل سبب كاهش اطاله دادرسي و هزينه هاي دادگستري مي شود.
وي همچنين با اشاره به انجام 84 مورد بازديد از زندان شهرستان يادآور شد: ورودي زندانيان نسبت به پارسال بسيار كاهش يافته است.
وي با اشاره به اجراي حكم اعدام و هفت فقره اجراي حكم شلاق در ميادين در سال 94 گفت: امسال بيشترين سخت گيري نسبت به سارقان و مشاوران املاك و اتومبيل صورت مي گيرد.
7359/6167