پكن - ایرنا - چین اعلام كرد كه مراودات سیاسی خود را با انجمن ارتباطی تایوان (بنیاد مناسبات دو سوی تنگه تایوان در دولت تایوان) به دلیل آنكه حاضر به قبول «اصل یك چین» نشده، قطع كرده است.

به گزارش ایرنا، این جدی ترین اقدام چین در مخالفت با روی كار آمدن خانم «تسای اینگ ون» از حزب دمكراتیك ترقیخواه به عنوان رهبر تایوان است، حزبی كه چین استقلال طلب می داند.
آنطور كه تارنمای اداره امور تایوان در دولت چین گزارش كرده، مراودات دو ساختار و انجمن های ارتباطی دو سوی تنگه تایوان از روز بیستم مه گذشته كه «تسای» مراسم تحلیف ریاست جمهوری در تایوان برگزار كرد، قطع شده است.
بسیاری بر این باورند كه این یكی از تازه ترین گام های دولت چین برای تحت فشار گذاشتن رهبر تایوان است كه حاضر به قبول اصل یك چین نیست.
افزون بر این خبر در شرایطی منتشر می شود كه «تسای» برای دیدار از پاناما و پاراگوئه دو متحد این جزیره به این كشورها سفر كرده است و در میامی آمریكا توقف می كند.
انجمن های دو سوی تنگه تایوان در سال 1992 میلادی با یكدیگر در مورد تعبیر و تفسیر اصل یك چین به دلخواه خود توافق كردند اما رهبر جدید تایوان حاضر به قبول آن اجماع نظر نشده است.
روابط چین و تایوان روز به روز تیره تر می شود بخصوص آنكه برخی كشورها، شماری از تایوانی ها فراری را كه در چین مرتكب فساد مالی شده بودند به پكن تسلیم كرده اند.
در آخرین مورد از این وضعیت نیز كامبوج 25 تایوانی را كه به این پرونده مرتبط بودند بجای تایوان به چین تحویل دادند كه به شدت باعث آزردگی تایپه شد.
اگرچه چین می گوید كه تایوان از آن این كشور است اما رسانه های غربی گزارش كرده اند كه در طول 120 سال گذشته چین و تایوان فقط چهار بار متحد بوده اند و پس از آن همیشه از یكدیگر مجزا اداره شده اند.
رهبر تایوان در شرایطی كه چین می گوید فعلا تمامی ارتباطات سیاسی میان دو انجمن را قطع كرده است، روز جمعه گذشته برای تقویت روابط با متحدان تایوان از این جزیره خارج شد.
او در مراسم افتتاح كانال پاناما شركت و در پارلمان پاراگوئه سخنرانی می كند و در راه بازگشت در لس آنجلس آمریكا توقف خواهد كرد.
تحت فشارهای پكن برخی كشورها روابط خود را با تایوان قطع كرده اند اما هنوز 22 كشور عمدتا از آمریكا مركزی، كاراییب، آفریقا و اقیانوس آرام جنوبی با تایپه روابط دیپلماتیك دارند.
گامبیا آخرین كشوری بود كه در سال 2013 میلادی روابط با تایوان را قطع كرد و چین فورا با این كشور روابط رسمی برقرار كرد.
چین روابط اقتصادی گسترده ای با تایوان داشته و این جزیره نیز به این مناسبات بخصوص برای صادرات كالا به بازار بزرگ چین نیاز دارد و دو طرف پیمان مشترك اقتصادی امضا كرده اند و فعلا قطع روابط دو انجمن به مراودات سیاسی محدود است.
تایوان و چین در پایان جنگ داخلی سال 1949 میلادی از یكدیگر جدا شدند، اما پكن این جزیره را بخشی از خاك كشور چین می داند و مایل است كه در تایوان بعد از پیوستن به سرزمین مادری، نیز الگوی یك كشور و دو نظام را همچون هنگ كنگ و جزیره ماكائو پیاده كند.
آساق**231**1597