اصفهان - ايرنا - وزير راه و شهرسازي از فعاليت كارگاه احداث پروژه سريع السير اصفهان - قم - تهران خبر داد.

به گزارش ايرنا، پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي روز سه شنبه به نقل از عباس آخوندي اضافه كرد: قرارداد احداث مسير ريلي قطار سريع اليسر تهران - قم -اصفهان امضا شده و كارگاه در اين بخش فعال است.
وي افزود: تحقق اين امر اقدامي بسيار بزرگ است زيرا با اجرايي شدن اين پروژه براي نخستين بار در كشور به فناوري قطار سريع دسترسي پيدا خواهيم كرد كه عمليات اجرايي آن حدود 40 ماه بطول خواهد انجاميد.
پيش از اين نيز ، محسن پورسيد آقايي معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل شركت راه آهن در حاشيه مراسم انعقاد قرارداد قطار حومه اي اصفهان - نجف آباد در جمع خبرنگاران از تكميل پروژه قطار سريع السير اصفهان - قم - تهران تا 40 ماه آينده خبر داد و گفت: قطار سريع السير اصفهان - تهران با تامين فاينانس، ال سي آن عملياتي شده است.
استاندار اصفهان نيز مرداد سال گذشته در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا گفت: پروژه قطار سريع السير اصفهان - تهران سابقه 40 ساله دارد و اولين بار در فاصله سال 54-56 يك شركت مهندسي ژاپني مطالعات پروژه را بر عهده گرفت و سپس متوقف شد و در سال 83-85 يك مهندس مشاور فرانسوي مطالعات 30 سال قبل را به هنگام سازي نمود و بعد كنسرسيوم ايراني فرانسوي در فاصله ي 85-88 مطالعات را نهايي كرد.
رسول زرگرپور با بيان اينكه در اين سال شوراي اقتصاد مصوبه اجراي اين پروژه را توسط فاينانس چين به تصويب رساند، گفت: بر اساس اين طرح ابتدا قرار بود بين اصفهان تا قم در فاصله ي 240 كيلومتر يك قطار سريع السير با سرعت 300 كيلومتر در ساعت مسافران را منتقل نمايد كه هم از بُعد ايمني و هم از بعد صرفه جويي در وقت و زمان مي توانست موثر باشد.
وي افزود: قطار سريع السير اصفهان- قم توجيه اقتصادي نداشت و با توجه به اينكه مقصد اكثر مسافران تهران است فاصله قم- تهران نيز به پيشنهاد اصفهان پروژه اضافه شد و در حال حاضر مطالعات در اين قسمت در حال انجام است و اين مهمترين كاري بود كه بايد در اين راستا انجام مي شد.
استاندار اصفهان با اعلام اينكه عمليات زير سازي فاصله ي اصفهان تا قم به ميزان 70 درصد انجام شده است، افزود: قرارداد منعقد شده در دولت قبل براي اجراي اين پروژه به ميزان 7 ميليارد يورو پيش بيني شده بود كه با بررسي هاي انجام شده مشخص گرديد اين رقم واقعي نيست.
رسول زرگرپور افزود: وزارت راه و شهرسازي تمام تلاش خود را به كار بست كه اين قرارداد را به مبلغ واقعي خود برساند و اكنون بحث هاي نهايي اين قرارداد در حال انجام است و احتمالا در سقف 4 ميليارد يورو بسته خواهد شد.
استاندار اصفهان اظهار كرد: در مذاكرات انجام شده به اين نتيجه رسيده اند كه قراردادي كه در دولت قبل بسته شده بود با همان مشخصات و چارچوب و با 3 ميليارد يورو كمتر منعقد شود.
وي ادامه داد: برخلاف برخي از اظهار نظر ها اين طرح تنها پروژه اي است كه منابع مالي آن در حد 2/2 ميليارد يورو گشايش اعتبار شده است و مشكلات بودجه و ... را ندارد و اگر قرار داد تجاري آن در اسرع وقت بسته شود جزو معدود پروژه هاي است كه فاينانس آن گشايش يافته است.
زرگرپور با بيان اينكه اتصال قطار سريع السير اصفهان – تهران به خط متروي اصفهان و احداث ايستگاهي در فرودگاه امام خميني تهران نيز به اين پروژه اضافه شده است، اضافه كرد: دو سوم پروژه قطار سريع السير اصفهان – تهران در استان اصفهان و يك سوم در استان هاي قم و تهران خواهد بود و در حال حاضر پروژه قطار سريع السير اصفهان - تهران در استان اصفهان 70 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
2093