كوالالامپور – ایرنا – 'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی همپیمان عربستان برای سفری 5 روزه به ریاض سفر كرده تا با مقام های بلندپایه این كشور به منظور توسعه همكاری ها و بررسی تحولات خاورمیانه رایزنی كند.

به گزارش ایرنا، این سفر از روز پنجشنبه آغاز شده است اما تا امروز دوشنبه كه سفر پایان می یابد رسانه ای نشد و وزارت دفاع مالزی در بیانیه ای این رایزنی ها را اعلام كرد.
براساس بیانیه وزارت دفاع مالزی كه خبرگزاری رسمی این كشور (برناما) آن را منتشر كرد 'هشام الدین حسین' در عربستان با 'ملك سلمان عبدالعزیز' پادشاه این كشور رایزنی و در این دیدار طیف گسترده ای از مسائل و روندهای در حال ظهور و تغییر استراتژی ها در هر دو كشور و چشم انداز حاضر و آینده امنیت جهانی موررد بحث قرار گرفته است.
وزیر دفاع مالزی و هیات همراه كه در بیانیه مشخص نشده است چه كسانی هستند در ضیافت افطار پادشاه عربستان حضور یافتند.
در مراسم افطار شاهزاده 'منصور بن سعود بن عبدالعزیز' فرزند ولیعهد و مستشار دیوان، شاهزاده 'طلال بن سعود بن عبدالعزیز'؛ شاهزاده 'فهد بن عبدالله بن عبدالعزیز بن مساعد'، شاهزاده 'سطام بن سعود بن عبدالعزیز' و تعدادی دیگر از شاهزاده های سعودی شركت داشتند.
هشام الدین حسین همچنین با 'محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود' معاون نخست وزیر و وزیر كشور عربستان در مكه به رایزنی پرداخت.
در این دیدار دو طرف آخرین تحولات خاورمیانه و تلاش های دو كشور در مورد این تحولات را مورد بحث قرار دادند و براساس گزارش رسانه های عربستان روابط دو جانبه و راه های افزایش مناسبات در همه زمینه ها نیز مورد رایزنی وزیر دفاع مالزی و وزیر كشور عربستان قرار گرفت.
در این دیدار 'محمد بن سلمان بن عبدالعزیز' نایب ولیعهد، نایب دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع و شاهزاده 'عبدالعزیز بن سعود بن نایف آل سعود' مشاور وزیر كشور عربستان نیز حضور داشتند.
هشام الدین حسین همچنین به طور جداگانه با 'محمد بن سلمان' جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان دیدار و گفت وگو كرد.
براساس بیانیه وزارت دفاع مالزی، در این نشست دو طرف مجددا 'بر روابط قوی' بین مالزی و عربستان سعودی تاكید كردند.
وزارت دفاع مالزی اظهار امیدواری كرد 'این روابط قوی، كه براساس مشاركت مساوی و برابر و اعتماد متقابل بنا شده، به منافع متقابل دو كشور به ویژه به حفظ صلح و ثبات منطقه منجر شود'.
رسانه های مالزی و عربستان اطلاعات بیشتری از این دیدارها منتشر نكردند.
هشام الدین حسین بهمن ماه سال گذشته نیز به همراه همتای اندونزیایی و معاون وزیر دفاع برونئی به ریاض سفر كرد و رایزنی هایی با پادشاه عربستان و وزیر دفاع این كشور انجام دادند.
وی كه كشورش روابط نزدیكی با عربستان سعودی دارد مدعی است سفرهایش به ریاض و رایزنی با همتای سعودی نشان 'پشتیبانی از صلح' است.
این رایزنی ها با ادعای مقابله با افراط گرایی در حالی صورت می گیرد كه براساس افشاگری های انجام شده ریاض حامی و پشتیبان بسیاری از گروه های تروریستی منطقه خاورمیانه است كه ریشه وهابی دارند.
گروهی از نظامیان مالزی طی بهمن و اسفند ماه سال گذشته به همراه 20 كشور دیگر در رزمایشی در شمال عربستان سعودی مشاركت داشتند و 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر این كشور نیز با سفر به منطقه 'حفر الباطن' عربستان از نیروهای مسلح مالزی بازدید كرد.
وزیر دفاع مالزی طی دو سال گذشته چند سفر به عربستان داشته است و مهر ماه سال گذشته نیز در دیدار با همتای عربستانی خود گفت كه با 'محمد بن سلمان' برای تبادل اطلاعات در مورد گروه داعش به توافق رسیده است.
وزیران دفاع مالزی و عربستان اول فروردین ماه امسال نیز با هم تلفنی گفت و گو كردند.
تفكرات افراطی در مالزی گسترش یافته است و هم اكنون ده ها نفر از اتباع این كشور در عراق و سوریه به گروه های تروریستی پیوسته و تعدادی به هلاكت رسیده اند.
برخی از تحلیلگران و كارشناسان منطقه ای، گسترش تفكرات وهابی و آغوش باز دولتمردان مالزی به روی سیاست های عربستان سعودی را برای آینده این كشور و افزایش افراطی گری در منطقه جنوب شرق آسیا نگران كننده خوانده اند، اما در سال های اخیر و ماه های گذشته ریاض میزبان مقامات مختلف و ارشد مالزی بوده است.
به نظر می رسد دلارهای نفتی عربستان سعودی به كام برخی از دولتمردان مالزی طعم خوشی دارد و پوتراجایا خواستار افزایش ریشه های روابط خود با ریاض است.
'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی نیز طی بیش از یكسال گذشته در حال پاسخگویی به افكار عمومی در مورد دریافت كمك مالی 700 میلیون دلاری از عربستان است كه به حساب شخصی خود واریز كرد.
هر چند نخست وزیر مالزی تاكید كرد این پول را برای مصارف شخصی هزینه نكرده است و دادستان مالزی نیز هرگونه فساد مالی در این پرونده را رد كرد، اما همچنان بین سیاسیون، كارشناسان و صاحب نظران منطقه سئوال هایی در مورد این كمك مطرح است.
آساق**1611