تهران - ایرنا - رئیس پارلمان اتحادیه اروپا تاكید كرد كه این اتحادیه باید هر چه سریعتر و صرفنظر از مذاكرات مربوط به خروج بریتانیا (برگزیت)‌، با كشور سوئیس به توافقی درخصوص تردد آزادانه اتباع این اتحادیه برسد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «سوئیس انفو» ، «مارتین شولتز» در گفت وگو با شبكه تلویزیونی «اس.ار.اف» سوئیس گفت: سوئیس و اتحادیه اروپا باید در این زمینه به توافق برسند زیرا سوئیس و اتحادیه اروپا به یكدیگر وابسته هستند هر چند كه سوییس اندكی بیشتر به اتحادیه اروپا نیاز دارد.
رئیس پارلمان اروپا با اذعان به اینكه تصمیم مردم سوئیس در همه پرسی فوریه 2014 برای محدودسازی مهاجرت از سایر كشورهای عضو اتحادیه اروپا در نگاه اول ناسازگار با معاهده های اتحادیه اروپا است، تاكید كرد كه دو طرف برای رسیدن به راه حلی گذرا با هدف بلند مدت هماهنگ كردن قوانین سوئیس با معاهده های اتحادیه اروپا ،‌ باید دستكم فكر كنند.
شولتز خاطرنشان كرد: ایده مطرح شده موسوم به «بند محافظتی» كه برخی از اعضای دولت و پارلمان سوئیس آن را به عنوان راه حل مطرح كرده اند و موجب اعمال سهمیه هایی برای پذیرش مهاجر می شود، امیدواركننده به نظر می رسد.
وی در عین حال تاكید كرد: این موضوع به یك راه حل جهانی نیاز دارد ؛ راه حلی برای تردد آزادانه در كل اتحادیه اروپا و نه تنها در مناطق مرزی ؛‌ باید در این زمینه بیشتر فكر و تلاش كنیم.
بر اساس این گزارش ، سوئیس تا فوریه 2017 مهلت دارد تا نتیجه همه پرسی 2014 را درباره مهاجرت از اتحادیه اروپا اجرا كند هر چند كه «یوهان اشنایدر آمان» رئیس جمهوری سوئیس گفته اگر تا آن زمان توافقی با اتحادیه اروپا در این زمینه حاصل نشده باشد، ممكن است این ضرب الاجل تمدید شود.
پیش از این نیز برخی مقام های اتحادیه اروپا به همه پرسی محدودیت مهاجرت از اروپا واكنش نشان داده بودند از جمله «ویویان ردینگ» معاون كمیسیون اروپا در امور حقوق اساسی و شهروندی اظهار داشت كه نتیجه این همه پرسی می تواند دسترسی سوئیس به بازار واحد اروپایی را به خطر اندازد زیرا «بازار واحد اروپا پنیر سوئیسی نیست» .
تا سال 2014 حدود 23 درصد از جمعیت سوئیس را خارجی ها تشكیل می دادند و نرخ مهاجرت به این كشور حدود 80 هزار نفر در سال است كه یك درصد جمعیت این كشور به شمار می رود و سه برابر بیشتر از آلمان و چهار برابر بیشتر از آمریكا است.
به گزارش ایرنا ، سوئیس همواره روابط غیرمعمولی با سایر كشورهای اروپا داشته و با وجود عضویت نداشتن در اتحادیه اروپا و مشاركت نكردن در منطقه اقتصادی اروپا ، بخشی از منطقه «شنگن» باقی مانده است. این كشور بتازگی درخواست عضویت در اتحادیه را نیز پس گرفت. مجلس سنا سوئیس اواخر خرداد ماه و در آستانه برگزاری همه پرسی برگزیت در انگلیس ، مصوبه مجلس نمایندگان مبنی بر منتفی شدن درخواست راكد مانده این كشور برای عضویت در اتحادیه اروپا را تایید كرد.
«دیدیه بوركهالتر» (Didier Burkhalter) وزیر امور خارجه سوئیس نیز در پی رای گیری در مجلس این كشور گفت، دولت سوئیس اكنون به اطلاع اتحادیه اروپا می رساند كه درخواست عضویت سوئیس را كان لم یكن تلقی كند. بوركهالتر پیش از این نیز گفته بود این درخواست كه سال 1992 برای جامعه اقتصادی اروپا ارسال شده بود ، نامعتبر است.
سوئیس در سال 1992 پیوستن به منطقه اقتصادی اروپا را كه كشورهای ایسلند ، نروژ و لیختن اشتاین عضو آن هستند و به بازار مشترك اروپا دسترسی دارند ، رد كرده بود. دولت سوئیس در همین حال از عضویت در اتحادیه اروپا حمایت كرد اما رای دهندگان سوئیسی چند ماه بعد درخواست عضویت را رد كردند و این درخواست از آن زمان تا كنون راكد مانده بود.
شبد**1078**1599