سميرم، اصفهان- ايرنا- همه مي گويند آب و هواي بسيار مطبوع و گوارايي دارد اما عده زيادي هم مي گويند با وجود اين همه مواهب طبيعي زيبا ، زيرساخت ها محدود و اندك است و جوابگوي اين خيل عظيم مسافر نيست.

داستان اين سال هاي سميرم در ايام تعطيل و بويژه تعطيلات عيد فطر اين چند سال، همين تك سطر روايت تلخ و شيرين ابتداي همين نوشتار است.
شهر و شهرستاني با چشمه ساران و رودخانه هايي بكر كه هنوز هم از كمبود برخي زيرساخت ها رنج مي برد و اين رنج بويژه در اين ايام و با شلوغي و ترافيك ازدحام، بيشتر و بيشتر رخ نشان مي دهد.
شهروندي كه از جيرفت كرمان به اين خطه آمده است به خبرنگار ايرنا گفت براي اولين بار است به سميرم آمده و با اينكه به شمال هم سفر كرده است هواي اين منطقه را مطبوع تر از شمال مي داند.
مهناز عادلي خاطر نشان كرد: آبشار اين شهر بي نظير است و جايي مشابه اين طبيعت نديده است.
ديگر هموطنمان از شهرستان ابركوه يزد هم گفت: سميرم با ابركوه بيشتر از سه ساعت مسافت است اما طبيعت و آب و هوايش با آن منطقه زمين تا آسمان متفاوت است.
علي شجاع از مسئولان خواست براي اين حجم شلوغي در اين روزهاي خاص بويژه بعد از ماه مبارك رمضان چاره اي اساسي انديشه كنند.
اهل كويرات برزك كاشان است و به خبرنگارايرنا گفت: شب گذشته هواي سميرم خيلي خنك بود و بامدادان به سردي گرائيد.
مهران نعيمي تصريح كرد: اي كاش مسئولان اين منطقه كمي بيشتر به آبشار و ديگر محل هاي بكر اين خطه مي رسيدند تا مسافران كمتر اذيت شوند.
وي افزود: ورودي آبشار سميرم ازدحام و ترافيك بسيار سنگين بود و خيلي از مسافران از همان مسير باز گشتند و به ديگر مكان هاي طبيعي و تاريخي رفتند.
حضور و سفر يك همكار رسانه اي در اين ميان و در شلوغي سرسام آور آبشار سميرم و نقد و پيشنهادهاي اين همكار هم شنيدني بود.
ناصر بهروان مدير مسئول روزنامه عصراصفهان خاطرنشان كرد: اين همه زيبايي و طراوت حيف است كه مديريت اصولي نشود و نارضايتي ايجاد كند.
او اظهار كرد: در گفت و گويي كه با كارگران شهرداري دراين محل داشتم متوجه تعداد محدود كارگراني شدم چون در اين ايام به مراتب بايد بيشتر باشند و بتوانند بهتر زباله ها را جمع آوري كنند.
بهروان تصريح كرد: بهتر بود به جاي اينكه اين عزيزان براي جمع كردن زباله اقدام مي كنند، هر مسافري كه وارد مي شود در همان ورودي يك كيسه به او بدهند تا اين مشكل هم كمتر نمود داشته باشد.
اين روزنامه نگار نبود پاركينگ خودرويي مناسب و وسيع در آبشار را يادآور شد وافزود: در مسير شاهد گره هاي ترافيكي و خودرويي زيادي بوده كه اگر خداي ناكرده مشكل يا آتش سوزي ايجاد شود به يقين مسئولان را با چالش جدي مواجه مي كند.
رئيس اداره ميراث فرهنگي سميرم كه تا پيش از تعطيلات پيش بيني 30هزار گردشگر را داده بود اما خبري جديد داد و گفت:حدود 100هزارگردشگر دراين سه روزبه سميرم آمده اند.
سجاد افشاري اظهار كرد: در اين مدت ترافيك انساني و خودرويي بالايي را شاهد هستيم كه نسبت به عيد فطر سال گذشته نيزبيشتراست.
وي خاطر نشان كرد: آبشار سميرم، محوطه امامزاده زينعلي، چشمه ناز، بي بي سيدان، چشمه بابا زرنگ كُمه، روستاي خفر و سيور و تعدادي از روستاهاي بخش وردشت بيشترين حجم مسافر مستقر را داشته اند.
سرپرست شهرداري سميرم كه در بين ترافيك خودرويي وارده به آبشار حضور دارد تاكيد كرد: افزون بر چهارهزار و 700 خودرو در اين مدت تنها به آبشار آمده اند.
محمدعلي آصفي افزود: از اين تعداد خودرو تنها سرنشيان 40 درصد آنها با توجه به گنجايش آبشار موفق به بازديد و استقرار در اين منطقه شدند.
وي اضافه كرد: 300 خودرو در پارك تقرچه و يكهزار و 100 خودرو نيز در باغ درياچه مستقر شده اند.
به گفته اين مسئول، در محوطه شهرداري سميرم 390 خودرو و در پارك كودك اين شهر نيز 750 خودرو اسكان يافتند.
بازديدهاي ميداني خبرنگار ايرنا از اورژانس و بيمارستان سميرم نشان از يك ترافيك درماني هم دارد كه بيشتر مربوطه به بيماري هايي مانند تهوع و اسهال، تصادفات جرحي و اورژانسي و ساير بيماري هاي مرتبط با رعايت نكردن بهداشت فردي است.
پرسيدن هاي پي در پي مسافران از ستاد اسكان آموزش و پرورش و مكان هاي تفريحي، شلوغي جايگاه هاي پمپ بنزين، مغازه هاي كشك، قارا و عسل، آنتن دهي سخت و محدود تلفن همراه و رفت و آمدهاي مكرر خودروها در مسير طبيعت گاه ها و مكان هاي ديدني اين شهرستان نقطه اشتراك اين روزهاي خيابان ها و معابر سميرم هستند.
شلوغي و ازدحامي كه اگر با تدبير، اعتبارومديريت بهتر و البته همكاري و همياري بهتر هموطنان همراه باشد به يقين شيريني آن ماندگارتر و خاطره انگيزترهم خواهد بود.
از جمله آثار تاريخي و طبيعي سميرم پارك تخت قراچه، چشمه 'خوانسار'، تخت سليمان آب ملخ ، 'حمام كمال الملك وزير'،'تل شاهي و وزيري'، 'قلعه بهمن'، آبشار 'خفر'، آبشار سميرم، چشمه ' ناز ونك'، 'تالاب خان وردشت'، آبشار 'بي بي سيدان'، چشمه'بابا زرنگ كمه' ،چشمه 'نوول' غار 'دنگزلو' ، 'لاي سرخ دنا' و 'امامزادگان ابراهيم، زيد ابن علي، سيداحمد و سيد محمد خفر، بي بي ناز خاتون و بي بي گل خاتون كمه و حنا' است.
شهرستان كوهستاني و معتدل سميرم داراي 100 هزار جمعيت است كه در جنوب استان اصفهان، شمال ياسوج، شرق اقليد و آباده استان فارس و غرب لُردگان استان چهارمحال و بختياري واقع است.
7147/گ/ 6022