تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸

تهران-ایرنا- تائید آزاد سازی فرودگاه نظامی القیاره در موصل از سوی حیدر العبادی نخست وزیر، آغازعملیات پاكسازی در مناطق شمالی رمادی،‌ حمایت بارزانی از دولت مركزی عراق در مبارزه با داعش و مشاركت 2 هزار تن از جنگجویان عشایر در عملیات آزادی سازی مناطق شمالی و غربی رمادی از جمله تحولات مهم امروز 19 تیر عراق به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، العبادی فرمانده كل نیروهای مسلح عراق با اعلام آزاد سازی فرودگاه نظامی القیاره در جنوب موصل از كنترل داعش، از اهالی استان نینوی خواست برای آزادسازی شهرشان آماده شوند.
وی با بیان اینكه نیروهای ما در حال تعقیب تروریست های داعش هستند،‌ افزود كه طی روزهای گذشته با برنامه ریزی و جنگ توانستیم با آزاد سازی برخی مناطق پیشروی هایی داشته باشیم. این دستاورد انتقام بزرگی از گروه های تروریستی به شمار می رود كه درصدد نابودی و پاكسازی كشور از دست آنها هستیم.
نجم الجبوری فرماندهی عملیات نینوا پیشتر اعلام كرد كرد كه نیروهای نظامی عراق فرودگاه نظامی القیاره در جنوب موصل و در 60 كیلومتری مركز آن را از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد كردند.

** آغاز عملیات پاكسازی در مناطق شمالی شهر الرمادی عراق
حمد الدیلمی از فرماندهان عملیات الانبار از شروع عملیات پاكسازی مناطق شمالی شهر الرمادی بعد از تكمیل عملیات آزادسازی از اشغال گروه تروریستی داعش خبر داد.
وی افزود: نظامیان عراقی توانستند در سه محور پیشروی كنند و همزمان با آن جنگنده های ائتلاف بین المللی ضد داعش و جنگنده های عراقی، پایگاه های تروریست های داعش را بمباران كردند كه بر اثر آن 19 تروریست كشته شدند.

** بارزانی از دولت مركزی عراق در جنگ با داعش حمایت كرد
مسعود بارزانی رئیس منطقه كردستان عراق حمایت خود را از مبارزه دولت عراق با تروریست های داعش اعلام كرد.
بارزانی همچنین حمله تروریستی به مرقد سید محمد فرزند امام هادی علیه السلام را نیز محكوم نمود.
عناصر گروه تروریستی داعش در عملیات انتحاری در مرقد سید محمد در شهر بلد از توابع سامراء ۳۵ نفر از زائران و اهالی منطقه را كشتند و ۶۵ نفر دیگر را زخمی كردند.
بارزانی آمادگی كامل خود را برای هماهنگی های مستمر با دولت بغداد در جنگ علیه تروریست ها اعلام و تاكید كرد: دو طرف در یك جبهه مشترك علیه تروریسم ایستاده اند و اربیل همواره موضع همبستگی و همدردی با قربانیان عملیات تروریستی در شهرهای عراق اتخاذ كرده است.

** تغییرات گسترده امنیتی در عراق بعد از حملات تروریستی كراده و بلد
بعد از آزادی فلوجه در 26 ژوئن (6 تیر) به ویژه بمباران سنگین كاروان بزرگ داعشی ها در جنوب فلوجه در 29 ژوئن گذشته، كه متعاقب آن انفجار كراده (سوم جولای) و حمله تروریستی به مرقد سید محمد بن امام علی الهادی (ع) در بلد (دیروز جمعه) اتفاق افتاد، عراق شاهد تغییرات گسترده امنیتی شده است.
مهمترین این تغییرات، استعفای وزیر كشور عراق (در سه شنبه گذشته) و پذیرش این استعفا توسط نخست وزیر عراق و بركناری فرمانده عملیات امنیت بغداد به فرمان 'حیدر العبادی' بوده است.

** انتقاد رئیس جمعیت علمای عراق از سكوت الازهر در قبال انفجار الكراده
خالد الملا رئیس جمعیت علمای عراق از سكوت الازهر در قبال جنایت تروریستی الكراده بغداد انتقاد كرد.
رئیس جمعیت علمای عراق، تروریست های داعش و حزب منحل شده بعث عراق را عامل كشتار مردم این كشور خواند و از مقامات عراقی خواست هر كسی كه از داعش حمایت می كند چه شیعه و یا سنی به دادگاه و دستگاه قضایی معرفی شوند.

** مشاركت 2 هزار جنگجویان عشایر در آزاد سازی مناطق شمالی و غربی الرمادی
اسماعلیل المحلاوی فرمانده الانبار اعلام كرد كه بیش از 2 هزار تن از جنگجویان عشایر در عملیات های ارتش و پلیس و دستگاه مبارزه با تروریسم در آزاد سازی مناطق زنكوره و البوریشه و طوی علیه داعش در شمال و غرب رمادی مشاركت داشتند.
وی افزود: نیروهای امنیتی و عشایر موفق شدند 600 تروریست داعشی را به هلاكت برسانند و مناطق یاد شده را به طور كامل از كنترل داعش خارج كنند.
خاورم**9329**1144