تهران - ایرنا - رئیس سازمان سینمایی در مراسم تشییع پیكر مرحوم عباس كیارستمی گفت: همه وجود بی زنگارش آیینه ای به تمام قد انسان شد و ما امروز سوگوار آیینه ایم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الله ایوبی روز یكشنبه در مراسم تشییع پیكر مرحوم كیارستمی از مقابل ساختمان كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با تجلیل از این كارگردان برجسته سینما افزود: مردی از سرزمین خورشید به پشتوانه تمدن پرستشگر یزدان و از دل سازهای ایرانی، مردی از جنس نور برخاست و بشریت را به تماشای خود گمشده اش فراخواند.
ایوبی همچنین گفت: این آیینه زلال جام جهان نمای روزگار شد و كیارستمی بی رنگ و لامكان، آزاد از بند و زنجیر زمان بود.
رئیس سازمان سینمایی تاكید كرد: در سوگ آیینه باید زلال و پاك بود و امیدوارم گوش هایی كه نشنیدند بچشند «طعم گیلاس» را و باید ببینند آیینه های ایستاده را.
ایوبی با تبریك به احمد و بهمن كیارستمی فرزندان كیارستمی گفت: امروز روز بزم خداست و كیارستمی می رود ولی این تماشا پایان نمی یابد.

** كیارستمی نام ایران را در جهان به نامی پراحترام بازگرداند
كارگردان فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» نیز به عنوان دیگر سخنران مراسم تشییع پیكر مرحوم كیارستمی گفت:‌ باورم نمی شود امروز به بهانه سفر بی بازگشت كیارستمی سخن بگویم، اما از او سپاسگزارم كه نام این سرزمین را در جهان به نامی پراحترام بازگرداند.
اصغر فرهادی افزود: كیارستمی دل نبرید از این خاك و با همه سنگ اندازی های سفره لیسان سیاست ... راه ناهموار سنگلاخ جهانی كردن سینما را بردبارانه تحمل كرد.
این سخنان فرهادی با تشویق حاضران روبرو شد.
وی تاكید كرد: اگر اشتیاق دیدن سینمای ایران در جهان وجود دارد وامدار گام های كیارستمی است.
كارگردان اسكاری سینمای ایران افزود: او تشنگان جهان را از گوشه و كنار جهان گرد آورد و برای دلگرم كردن آنها با امكانات اندك رویاهایشان را به تصویر كشید.

** كیارستمی جزء 10 كارگردان برتر سینمای جهان بود
دوست و همكار مرحوم كیارستمی نیز با تجلیل از وی گفت: او یكی از پایه گذاران سینمای كانون پرورش فكری بود كه به صورت خودجوش فیلم های كوتاه و بلند و با سبك و سیاقی منحصر به فرد می ساخت.
ابراهیم فروزش ادامه داد: كیارستمی بدعت گذار سینمایی بود كه بازیگرانش را از میان مردم كوچه و بازار انتخاب می كرد تا فیلم هاش بیشتر قابل باور باشد و خلاقیت و هوشمندی او باعث می شد تا اندیشه اش را سخت گیرانه به تصویر بكشد.
كارگردان فیلم سینمایی «خمره» تاكید كرد: آثار ماندگار او پس از موفقیت در عرصه داخلی به سینمای جهان راه می یافت و این مساله باعث شد تا جهان سینمای ایرن را بیشتر بشناسد.
فروزش از كیارستمی به عنوان مولفی قابل احترام در سینمای جهان یاد كرد و گفت: كیارستمی در فهرست 10 سینماگر بزرگ دنیا قرار دارد و با دریافت جوایزی بزرگ از جشنواره های معتبر باعث اعتلای سینمای ایران شده است، بزرگان سینما رفتن او را ضایعه می دانند زیرا او افتخار سینمای ایران بود.

** كیارستمی نیازی به انباشت اطلاعات نداشت
نویسنده و فیلسوف ایرانی نیز در این مراسم با اشاره به سابقه آشنایی 10 ساله خود با كیارستمی گفت: كیارستمی را در ایتالیا به مناسبت یك جشنواره بین المللی دیدم و توانستم از نزدیك او را بشناسم.
داریوش شایگان افزود: درون كیارستمی جوهر نفیسی نهفته بود كه از عمق فرهنگ كهن سال ایران ناشی می شد.
وی محجوبیت را از صفات و ویژگی های آثار كیارستمی دانست و گفت: او نیازی به انباشت اطلاعات نداشت و مرا به یاد لئوناردو داوینچی نقاش ایتالیایی می انداخت كه می گفت از خواندن بی نیاز است و با ابزار تجربه جهان را كشف می كند. كیارستمی نیز از طریق نگاهش رادیوگرافی می كرد، یعنی در پس مظاهر به دنبال جوهر حقیقت بود و دنیا را با چشم دل می دید.
نویسنده كتاب «بینش اساطیری» با بیان اینكه شخصیت های فیلم های كیارستمی در سیر و سلوك هستند، افزود: فیلم های عباس همیشه از سكوت لمعات حضور پر است و انسان ها در طلب «او»ی ناشناخته مانند مرگ و زندگی هستند.
وی گفت: كیارستمی در ابزارش از دو واسطه سینما و عكاسی بهره گرفت و این دو هنر را صمیمانه در هم آمیخت.
پرویز پرستویی كه اجرای این مراسم را برعهده داشت از حضور حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری به نمایندگی از رئیس جمهوری و تعدادی از نمایندگان مجلس در این مراسم خبر داد.
در ادامه مراسم حجت الاسلام سیدمحمود دعایی بر پیكر مرحوم كیارستمی نماز میت را اقامه كرد.
در این مراسم كه با حضور فراوان علاقه مندان، هنرمندان و مسئولان فرهنگی همراه بود مردم ترانه «ای ایران» را می خواندند.
همچنین در هنگام پایان مراسم و انتقال پیكر مرحوم كیارستمی به خارج از كانون نیز تصنیف «نبسته ام به كس دل» از همایون شجریان پخش شد و عده ای با آن همراهی كردند.
در پایان مراسم برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد پیكر كیارستمی از در دیگر كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان خارج شد، در حالیكه عده زیادی منتظر خروج پیكر وی بودند.

** كیارستمی از جمله استثنائات سینمای جهان بود
ابراهیم حقیقی گرافیست سرشناس ایران نیز در این مراسم با بیان اینكه حرف زدن درباره 45 سال دوستی با عباس كیارستمی سخت است، گفت: هنر همواره توسط هنرمندان طراز اول رشد وپیشرفت كرده است.
وی افزود: اشخاص استثنایی در هنر موجب ارتقا و بالا رفتن هنر می شوند و كیارستمی از جمله استثنائات سینمای جهان بود كه هنر هفتم را شانیتی بیشتر بخشید.
ادامه این مراسم به سخنرانی سیف الله صمدیان عكاس پیشكسوت و دوست قدیمی كیارستمی اختصاص داد و وی در سخنانی كوتاه گفت: بارها گفتم كیارستمی در طول 24 ساعت، زندگی 20 ساعت كار می كرد و احتمالا چهار ساعت بازمانده هم به كارهای فردای خود فكر می كرد.
وی با بیان اینكه كیارستمی یك كارگردان بالفطره در خلاقیت و هنر بود تاكید كرد: اگر یك لحظه بخواهیم به كارهای این هنرمند فقید فكر كنیم عطش زندگی و هنر را در او می یابیم.
این دوست قدیمی كیارستمی ادامه داد: آخرین سالی كه ژیل ژاكوب به عنوان رئیس در جشنواره كن فعالیت می كرد، بحثی با او درباره 20 سال فعالیتش به عنوان رئیس یكی از فستیوال مهم دنیا صحبت كردم كه گفت، در طول برگزاری جشنواره كن دریافتم كه سینمای ایران معدنی از استعداد هنری است كه سینماگران آن خون سینما در رگ هایشان جاری است.
صمدیان ادامه داد: رئیس جشنواره كن در سن 75 سالگی به من گفت، دوست دارم در این سن و سال دوباره سر كلاس سینما بنشینم و درباره هنر هفتم دوباره بیاموزم و بدون شك دوست دارم استادم در سینما هیچ كسی به جز كیارستمی نباشد.

** كیارستمی هنرمندی عاده و ساده نبود
دیگر سخنران این مراسم، آیدین آغداشلو بود كه به دلیل مسافرت سخنانی او درباره عباس كیارستمی به صورت فایل صوتی بخش شد.
وی گفت: حاصل عمر طولانی و پربار كیارستمی را به این سادگی نمی توان بازگو كرد چرا كه او یك هنرمند عادی و ساده نبود.
آغداشلو افزود: فهم هنر كیارستمی از دو وجه قابل بررسی است، یك وجه سینماگری او كه بسیار عمده بود كه او نوعی از سینما را خلق كرد كه توانست به یك شاءن دیگری از هنر هفتم برسد.
این طراح و نقاش برجسته با تاكید بر اینكه كیارستمی بدون شك در سینمای جهان تاثیر بسیاری داشته، خاطر نشان كرد: كیارستمی درجه ای به سینما داد كه وجود نداشت.
وی گفت: كیارستمی را باید عكاس، نقاش، تحلیلگر و فیلم سازی برجسته دانست و در تعریف او از هیچكدام از این هنرها نمی توانیم بگذریم.
آغداشلو با بیان اینكه میراث كیارستمی بسیار گرانبها است، افزود: كمتر هنرمندی داریم وقتی در حال جمع بندی آثارش هستند از فعالیت خود راضی باشد و بگوید من كاری را كه باید انجام می دادم انجام دادم.
این نقاش برجسته تاكید كرد: تغییری كه كیارستمی در جهان ایجاد كرد بطور قطع كوتاه نخواهد بود و زمان بسیاری باید بگذرد تا وجوه هنری این هنرمند بزرگ برای همه معلوم شود.

** كیارستمی هیچ وقت نخواهد مرد
در ادامه مراسم، مسعود كیمیایی‌ كارگردان پیشكسوت سینما از سوی پرویز پرستویی برای سخنرانی دعوت شد.
كارگردان فیلم سینمایی «رد پای گرگ» گفت: كیارستمی قابلیت ماندگاری در تاریخ را دارد وهیچ وقت نخواهد مرد.
وی ادامه داد: از وضعیت جسمی و روحی مناسبی بهره نمی برم و نمی توانم بیش از این صحبت كنم.

**
احمد كیارستمی فرزند عباس كیارستمی نیز در آیین تشییع پدرش در سخنانی كوتاه از تلاش های ستاد بدرقه كه توسط رضا میركریمی، سیف الله صمدیان و رخشاء بنی اعتماد از پاریس تا تهران انجام شده بود تشكر كرد.
وی گفت: از كانون پرورش فكری كودكان ونوجوانان كه میزبان تشییع پدرم هستم نیز سپاسگزارم كه همواره در دوران كودكی من به دلیل وجود مستمر پدر در اینجا من نیز خاطرات خوبی از آن دارم.
احمد كیارستمی ضمن تشكر از برادر خود بهمن كه در طول دوران نقاهت پدر همواره بر بالین وی حاضر بوده، افزود: پدر همواره در كشورهای مختلف مورد تقدیر واقع می شد اما خاطرم است یك بار كه در ایران از وی تجلیل شد، برای ما تعریف می كرد كه در خانه برای هر ایرانی چیزی دیگری است و خوشحالم كه اگر امروز اینجا بود قدرشناسی وسیع شما هموطنان چقدر او را خرسند می كرد و واقعا لذت می برد.
مراسم تشییع پیكر مرحوم كیارستمی صبح یكشنبه از كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب آغاز شد.
قرار است پیكر این كارگردان فقید سینما در لواسان به خاك سپرده شود.
عباس كیارستمی از اسفند سال گذشته به علت ابتلا به بیماری گوارشی به بیمارستان منتقل و به علت تشدید بیماری مورد چند جراحی قرار گرفت.
هفته گذشته نیز با تشدید بیماری و با هدف درمان به فرانسه انتقال یافت اما روز دوشنبه 14 تیر ماه این كارگردان برجسته سینمای ایران دار فانی را وداع گفت.
فراهنگ 1085 ** 9246 ** 1003 ** 9157 ** 1071