تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷

تهران - ايرنا - محققان با استفاده از تركيب نانوذرات و آنتي‌بادي موفق به ساخت ابزاري براي شناسايي مالاريا شدند كه نقش كليدي در ارائه روش‌هاي ارزان و دقيق براي شناسايي اين بيماري دارد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، چان هوي و همكارانش از دانشگاه تگزاس موفق به ارائه نانوذراتي شدند كه مي‌تواند مالاريا را به سرعت شناسايي كند. آن‌ها كيت تشخيص طبي ساختند كه به راحتي فرد سالم از بيمار را تفكيك مي‌كند.در اين كيت كه با استفاده از بزاق دهان مي‌تواند فرآيند شناسايي را انجام دهد ژنراتورهاي مغناطيسي استفاده شده‌است.
اين گروه تحقيقاتي روي استفاده از نانوذرات براي به دام‌اندازي زيست‌مواد تحقيق مي‌كنند. كيم، دانشجوي پسادكتري هو، پيش از اين روي استفاده از نانوذرات در جمع‌آوري اطلاعات، رهاسازي مواد شيميايي و مديريت آب در توليد نفت كار كرده است.
كيم معتقد است، نانوذراتي كه قابليت استفاده در حوزه‌هاي مختلف را دارا هستند مي‌توانند در پزشكي نيز استفاده شوند. اين نانوذرات مساحت سطحي بالايي داشته و بسيار فعال هستند. بنابراين، قابليت استفاده در بخش نفت، الكترونيك و پزشكي را دارا هستند.
هو مي‌گويد: « روش‌هاي فعلي مبتني بر نمونه خون بيمار هستند و از آنجايي كه بسياري از مردم در محيط‌هاي آلوده زندگي مي‌كنند، احتمال بروز خطا در فرآيند وجود دارد.»
به همين دليل محققان از بزاق براي اين كار استفاده كردند. اين گروه تحقيقاتي از سه نوع نانوذرات براي ساخت اين كيت تشخيصي استفاده كردند كه براي سه كار مورد استفاده قرار مي‌گيرد: وارد آوردن فشار از طريق مغناطيس، گرم كردن و حسگري از راه دور.
اين نانوذرات با استفاده از آنتي‌بادي مالاريا پوشش داده شده‌است. درصورت وجود زيست مولكول‌هاي مربوط به مالاريا، جذب نانوذرات مي‌شوند. سپس محققان با استفاده از روش هايپرترميا اقدام به گرم كردن نمونه مي‌كنند. با اين كار، آنتي‌ژن‌ها رشد كرده و در قدم بعد با استفاده از مغناطيس قابل شناسايي مي‌شوند. با استفاده از يك ژنراتور، ميدان مغناطيسي توليد شده كه از آن براي تشخيص بيماري استفاده مي‌شود. ميدان مغناطيسي موجب خارج شدن ذرات آنتي‌ژن از درون بزاق مي‌شود.
اگر مالاريا وجود نداشته باشد، نانوذرات به هم نمي‌چسبند و با مغناطيس از بزاق خارج مي‌شوند.
علمي **1311**1440