تهران- ایرنا- تفاهم‌نامه همكاری‌های حمل ‌و نقل بین‌المللی جاده‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور مسوولان حوزه ترانزیت و حمل ‌و نقل بین‌المللی دو كشور در سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای امضا شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای، محمد جواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی این سازمان كه ریاست این اجلاس دو روزه را درتهران برعهده داشت، گفت: كمیسیون مشترك حمل ونقل جاده ای ایران و جمهوری آذربایجان، به منظور توسعه هرچه بیشتر روابط حمل ‌و نقل بین‌المللی جاده‌ای بین دو كشور برگزار شد و در زمینه تبادل اطلاعات و آمار، بررسی مسایل و مشكلات حمل‌ و نقل مسافر و كالا به توافق رسید.
عطرچیان افزود: طرف ایرانی خواستار بررسی مسایل و مشكلات موجود در بخش حمل ‌و نقل بین‌المللی مسافر از جمله تردد برخی از اتوبوس‌های آذری به مقاصدی غیر از مقاصد قید شده در نقشه راه، ارایه یك نسخه از قراردادهای حمل ‌و نقل مسافری فیمابین دو كشور به گمركات مرزی جمهوری آذربایجان و تاییدیه قراردادهای باكو- نخجوان توسط وزارت نقلیه جمهوری آذربایجان شد كه مقرر شد طرف آذری این موارد را بررسی و به اطلاع مقام های مربوطه برساند تا از طریق مجاری دیپلماتیك اعلام شود.
مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص اعلام میزان عوارض دریافتی از ناوگان باری و مسافری به منظور یكسان‌سازی عوارض دریافتی از ناوگان طرفین به مقصد و ترانزیت از كشور جمهوری آذربایجان خاطرنشان كرد: طرف آذری اعلام كرد در مناطق مرزی به استثنای حمل كالای خطرناك مبلغ 160 دلار بابت گذر از مرز، 80 دلار بابت حق استفاده از خاك به مدت 14 روز، 40 دلار بابت بیمه(دارندگان كارت سبز از پرداخت این مبلغ معاف هستند) و 25 دلار عوارض ورود به شهرهای بزرگ (باكو، گنجه و سومقاییت) از ناوگان ایرانی دریافت می‌شود كه مقرر شد طرف ایرانی نیز بر اساس اصل رفتار متقابل عمل كند.
وی تصریح كرد: براساس این تفاهم‌نامه عوارض حمل‌ و نقل كالاهای خطرناك براساس كنوانسیونADR اخذ می‌شود و كالاهایی كه از نظر ایران خطرناك محسوب نمی‌شوند، از طریق مجاری دیپلماتیك به جمهوری آذربایجان اعلام می شود.
عطرچیان در رابطه با وزن مجاز ناوگان باری غیرترافیكی در راه‌های عمومی افزود: به منظور یكسان‌ سازی وزن مجاز ناوگان باری غیرترافیكی، وزن مجاز را 42 تن اعلام كردیم كه بر اساس آن، جمهوری آذربایجان نیازمند تغییر قوانین خود خواهد شد.
مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی سازمان راهداری براساس این تفاهمنامه، خواستار بررسی محدودیت بعد از فك پلمپ در مرزهای آستارا و بیله‌سوار برای ادامه مسیر باتوجه به مقصد قید شده CMR، پیگیری توقف‌های طولانی مدت بعضی از كامیون‌ها در گمركات جمهوری آذربایجان به علت حضورنداشتن صاحب بار برای تخلیه و بررسی تردد ناوگان فرسوده دو طرف به قلمرو یكدیگر جهت افزایش ایمنی و حفاظت از محیط زیست شد.
وی افزود: بر اساس توافق انجام شده در اجلاس كمیته مشترك حمل‌ و نقل جاده‌ای 2014 تهران در خصوص تبادل مجوز عبور تا سقف 10هزار برگ و همچنین اجرایی شدن تبادل 5 هزار برگ مجوز عبور، طرفین در خصوص افزایش مجوزهای مذكور تا سقف 10هزار برگ و طرح آن در كمیسیون مشترك اقتصادی فی مابین به توافق رسیدند.
عطرچیان اظهارداشت: طرف آذری با بیان ورود بدون اعمال محدودیت ناوگان باری ایرانی به تمام نقاط قلمرو جمهوری آذربایجان برای تخلیه و بارگیری، خواستار رفع محدودیت‌های اعمال شده برای تخلیه و بارگیری ناوگان آذری در قلمرو ایران و همچنین همسان‌ سازی مدت مجاز توقف كامیون‌ها از 4 روز به 14 روز مجاز اعمال شده شد كه قرار براین است طرف ایرانی مراتب را بررسی كند.
وی در رابطه با هزینه‌های دریافتی از ناوگان آذری تحت عناوین هزینه‌های X-Ray، نصب GPS و همچنین ورود موقت نیز خاطرنشان كرد: در راستای حذف این هزینه‌ها، موضوع مذكور در نشست‌های آینده كمیسیون مشترك اقتصادی و یا نشست‌های آتی تخصصی گمركی فیمابین دو كشور مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
به گزارش ایرنا، با توجه به عضویت دو كشور در سازمان همكاری اقتصادی اكو، كریدور شمال – جنوب و كریدور تراسیكا و اهمیت همكاری های حمل و نقل جاده ای منطقه ای در توسعه روابط تجاری دو كشور، دو طرف موافقت كردند همكاری های فیمابین خود را در سازمان های بین المللی و منطقه ای افزایش دهند.
اقتصام**1108 **1561