چابهار- ايرنا- استاندار سيستان و بلوچستان گفت: هيچ مانعي براي فعاليت تجار و بازرگانان كشور افغانستان در بندر و منطقه آزاد تجاري - صنعتي چابهار وجود ندارد.

به گزارش ايرنا علي اوسط هاشمي روز يكشنبه در نشستي با «محمد سميع» والي ولايت نيمروز افغانستان در چابهار اظهار داشت: تمامي امكانات و اقدامات در كمترين فرصت براي سهولت در سرمايه گذاري دولت و بخش خصوصي افغانستان در چابهار تامين مي شود و هيچ نگراني در اين زمينه وجود ندارد.
وي گفت: براي سهولت در فعاليت سرمايه گذاران در 2 استان نيمروز افغانستان و سيستان و بلوچستان پيشنهاد مي شود در همين سفر راههاي تاسيس دفاتر كنسولگري افغانستان در چابهار و ايران در «زرنج» افغانستان مورد بررسي قرار گيرد.
استاندار سيستان و بلوچستان ادامه داد: دفاتر كنسولگري در 2 سوي مرز مي توانند نقش مهمي در توسعه روابط و صدور ويزا و روان سازي فعاليت هاي اقتصادي داشته باشند.
هاشمي گفت: اين آمادگي در شهرستان چابهار وجود دارد كه در اسرع وقت اقداماتي براي راه اندازي كنسولگري انجام شود.
وي بيان كرد: چابهار يكي از كانون هاي توجه جهاني با زيرساختهاي لازم و اتصال به آبهاي اقيانوسي، بهترين موقعيت را براي فعاليت تجار افغانستان دارد و پلي براي ارتباط آن كشور به دنياست.
وي افزود: سرمايه گذاران افغان مي توانند در قسمت هاي مختلف پتروشيمي مكران فعاليت كنند و سود آوري خوبي نيز داشته باشند.
وي گفت: توسعه در آينده از آن اقيانوس است و افغانستان مي تواند از طريق چابهار به آبهاي آزاد اتصال پيدا كند.
نيمروز ولايتي در جنوب باختري افغانستان در همسايگي منطقه سيستان ايران واقع شده و شهر زرنج مركز آن و شهرهاي چخانسور و چهاربرجك از مهمترين شهرهاي تابعه اين ولايت است.
سيستان و بلوچستان حدود 300 كيلومتر مرز مشترك با كشور افغانستان دارد.
شهرستان چابهار با 260 هزار نفر جمعيت در 645 كيلومتري زاهدان مركز سيستان و بلوچستان و در ساحل درياي عمان واقع شده است.
اين هيات بلند پايه در سفر 2روزه شهرستان چابهار از طرح توسعه بندر شهيد بهشتي، قسمت كارگاهي و صنعتي منطقه آزاد ديدن مي كنند.
3043 /8005 /6081