تهران - ايرنا - دبير سومين جشنواره موسيقي نواحي و آييني ايران (آيينه دار) گفت: زندگي در موسيقي نواحي در جريان است و اين هنر از موسيقي سنتي چيزي كم ندارد.

به گزارش ايرنا، مراسم اختتاميه سومين جشنواره موسيقي نواحي و آييني ايران (آيينه دار) شامگاه يكشنبه با حضور علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديران فرهنگي و هنرمندان عرصه موسيقي نواحي در تالار وحدت برگزار شد.
علي مغازه ايي اظهاركرد: تا سال گذشته دو دوه جشنواره را برگزار كرديم؛ جشنواره نخست در منطقه شرق و دوم در جنوب ايران بود و با برگزاري اين دوره به جرات مي گويم جشنواره آيينه دار چند سال از آنچه تصور داريم جلوتر هستيم.
وي يادآور شد: بناي اين جشنواره را با احسان رسول اف گذاشتيم و اساتيدي همچون درويشي ما را همراهي كردند.
دبير سومين جشنواره آينه دار عنوان كرد: در اين جشنواره ها متوجه مسائل مختلف موسيقي نواحي شديم و 16 گونه موسيقي را مي توان به تفكيك بازشناسي كرد. اين گونه ها از موسيقي سنتي كم ندارد اما ما به آنها تمثيلي نگاه كرديم. در اين نوع موسيقي زندگي جريان دارد و بر اثر ارتباط زياد مي توان اين زندگي را كشف كرد و مي خواهيم اين زندگي موسيقي را به بافت زندگي در آينه دار تبديل كنيم.
مغازه ايي توضيح داد: تاكنون هرچه دنبال نمايش بوديم به نتيجه نرسيديم و از مسئولان درخواست دارم با آيينه دار همراه شوند و با اين موسيقي بايد زندگي كرد.

*اهميت موسيقي نواحي
'مريم قره سو' دبير علمي سومين جشنواره آيينه دار نيز در اين مراسم اظهاركرد: آيينه دار سوم با معرفي موسيقي دانان دامنه زاگرس به پايان مي رسد و از همه همراهان تقدير مي كنم.
وي يادآور شد: آيينه دار با اين نگاه برگزار شد كه موسيقي بايد يك امر علمي باشد و فقط به شناخت صداي موسيقي بسنده نكنيم.
دبير علمي جشنواره آيينه دار با بيان اين كه فرهنگ يك قوم از طريق موسيقي تعيين مي شود عنوان كرد: ثبت و ضبط موسيقي تنها نمي تواند آن را از فراموشي حفظ كند زيرا موسيقي زنده است و با جاري بودن معنا پيدا مي كند.
قره سو تاكيدكرد: گام بنيادين اين است كه افراد يك قوم براي حفظ فرهنگ قدم بردارند. موسيقي بايد در جريان باشد و اجرا شود و شنونده داشته باشد.
وي ادامه داد: فرهيختگان و پژوهشگران بومي به اين امر آگاه هستند كه شناخت فرهنگ به توليد علم و نظريه وابسته است و با آيينه دار تلاش شده كه چيره دستان موسيقي جايي براي تقدير داشته باشند و اين جشنواره از پژوهشگران حمايت مي كند.
دبير علمي جشنواره آيينه دار عنوان كرد: ما در كنار بزرگداشت آيينه داران ديروز، از جوانان نيز براي همراهي و همكاري دعوت مي كنيم. همچنين كتابي نيز با هدف معرفي موسيقي (انتشار پژوهش هاي صورت گرفته) و پاسخ دادن به پرسش ها منتشر خواهد شد.
قره سو اظهار اميدواري كرد كه با اقدامات در دست انجام از سوي آينه دار گامي موثر در حفظ فرهنگ موسيقي ايراني برداشته شود.
شبك**1983**1021** 1917