جعفر سرقینی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: واقعیت پیش روی صنعت سنگ ایران، نبود برند و گمنامی در عرصه بین المللی است، بنابراین در این بخش برای هویت بخشی به سنگ كشورمان در بازارهای صادراتی، باید تلاشی بیش از پیش صورت گیرد.
وی خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران در قالب برنامه های پنجساله اول و دوم توسعه فعالیت خوبی را برای رشد تولید سنگ در كشور آغاز كرد، اما با وجود جایگاه ایران در بین پنج كشور شاخص تولیدكننده ( چین، ایتالیا، هند و اسپانیا) تاكنون نتوانسته ایم سهمی در خور تولید، در بازارهای صادراتی داشته باشیم.
سرقینی اضافه كرد: سالیان طولانی است صادرات سنگ ایران از رقم 200 میلیون دلار فراتر نرفته است، اما برای نخستین بار در دوره سه ماهه نخست امسال ارزش صادرات این بخش به رقم 60 میلیون دلار رسید .
به گفته وی، رونق ارتباطات بین المللی در شرایط كنونی این فرصت را برای فعالان صنعت سنگ به ویژه كارخانه های سنگبری فراهم می سازد كه نسبت به بهینه سازی و بازسازی این واحد ها با فناوری روز اقدام كنند.
معاون امورمعادن و صنایع معدنی وزارتخانه یاد شده افزود: تجهیز واحدهای سنگبری با ماشین آلات روز، امكان آن را فراهم می سازد بتدریج رویكرد صادرات سنگ كشور به سمت سنگ های فرآوری شده به جای صدور آن به شكل كوب ( قله) شود.
سرقینی افزود: دولت با اختصاص تسهیلات 160 هزار میلیارد ریالی برای حركت رو به جلو تولید كشور برنامه ریزی كرده است و فعالان صنعت سنگ می توانند از این تسهیلات سهم مناسبی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، شمار معادن فعال كشور از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت پنج هزار و 400 معدن اعلام شده كه اكنون یك هزار و 200 معدن در زمینه سنگ ساختمانی و تزیینی فعال است و حدود 600 معدن نیز به دلیل شرایط ركودی تعطیل یا فعالیت درخوری ندارند.
هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه كه از دیروز (دوشنبه) در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به كار كرد، تا 31 تیرماه از ساعت 10 تا 18 به كار خود ادامه می دهد.
اقتصام** 1559 **1561
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شكل گیری ستاد سنگ در این وزارتخانه، تلاشی برای سامان بخشیدن به برنامه ها و تنظیم نقشه راه برای یك دوره پنج ساله به منظور دستیابی به 2 میلیارد دلار صادرات است.