تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳

تهران-ایرنا- رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا به شهروندان هشدار داد مراقب اسكیمرها هنگام استفاده از دستگاه های كارت خوان باشند چراكه انجام عملیات بانكی توسط مشتری و دقت در هنگام خرید می تواند از كپی شدن كارت بانكی جلوگیری كند ضمن اینكه رمز عبور را خود مشتری باید وارد كند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا ، سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش با اشاره به كلاهبرداری های صورت گرفته از طریق دستگاه های كارت خوان، گفت: در یكی از روش های شایع كلاهبرداری از طریق دستگاه های كارت خوان، افراد سودجو با نصب قطعه ای سخت افزاری به نام اسكیمر اقدام به كپی برداری از اطلاعات مهم كارت بانكی افراد می كنند.
وی ادامه داد: اسكیمر دستگاهی است كه از آن برای كپی كردن اطلاعاتی كه در نوار مغناطیسی كارت های بانكی وجود دارد استفاده می شود و فرد مجرم در فرصتی مناسب این اطلاعات را با استفاده از نرم افزاری خاص در كارت های بانكی خام كپی رایت كرده و می تواند از حساب قربانی برداشت وجه داشته باشد.
آذردرخش گفت: انجام عملیات بانكی توسط مشتری و دقت در هنگام خرید می تواند از كپی شدن كارت بانكی جلوگیری كند ضمن اینكه رمز عبور را خود مشتری باید وارد نماید.
وی تاكید كرد: وارد كردن رمز عبور توسط مشتری می تواند تضمین كننده امنیت كارت بانكی وی باشد چرا كه حتی در صورت نصب اسكیمر بر روی دستگاه كارت خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امكان برداشت از حساب وی امكان پذیر نخواهد بود.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد: مدتی است استفاده از كارتخوان های سیار رو به افزایش است و استقبال هموطنان از این دستگاه باعث شده تا وقوع كلاهبرداری در این حوزه افزایش پیدا كند.
سرهنگ آذردرخش در تشریح این روش گفت: كارت خوان های سیار، نسل جدیدی از دستگاه‌های كارتخوان است كه با استفاده از خدمات سامانه تلفن همراه به شبكه بانكی متصل شده و تراكنش های بانكی را با استفاده از شبكه تلفن همراه و استفاده از سرویس‌های GMS و GPRS انجام می دهد.
وی افزود: نكته مهمی كه اینجا مطرح می شود، امنیت این دستگاه ها و استفاده كنندگان از آن ها است. در یكی از تازه ترین پرونده های تشكیل شده در پلیس فتا، فرد سود جو كه داری شغل میوه فروشی سیار بوده با استفاده از دستگاه كارت خوان سیار و نصب اسكیمر بر روی آن اقدام به سرقت اطلاعات بانكی مشتریان خود نموده و با استفاده از رمز ورود كه معمولا خود قربانی آن را در اختیار مجرم قرار داده اقدام به برداشت از حساب بانكی تعداد زیادی از هموطنان كرده است.
سرهنگ آذردرخش، اعتماد بیش از حد هموطنان را یكی از عوامل موثر در وقوع چنین كلاهبرداری دانسته و گفت: اگر هموطنان در هنگام خرید، خودشان عملیات پرداخت را انجام دهند و رمز عبور را وارد نمایند، امكان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت.
این مقام مسئول نظارت بانك مركزی و سایر دستگاه های مرتبط، بر نحوه عملكرد و احراز هویت افراد متقاضی دریافت دستگاه كارت خوان را بسیار مهم دانست و گفت: ساماندهی دارندگان دستگاه های كارت خوان می تواند نقش بسزایی در كاهش وقوع جرائم در این حوزه داشته باشد.
وی به شهروندان توصیه كرد: حتما مراقب باشند در خرید از دست فروشان یا افرادی كه دستگاه‌ های كارت خوان سایر دارند در دام اسكیمر نیفتند و دستگاه كارت خوان آنها چسب خورده و یا شكسته نباشد و یا قطعه ای اضافه نداشته باشد.
این مقام مسئول با بیان اینكه به هیچ وجه رمز كارت خود را به فروشندگان نگویند، تاكید كرد: هموطنان خودشان رمز بانكی را در هنگام خرید وارد كنند.
سرهنگ آذردرخش در خصوص ضرورت تغییر رمز بانكی كارت‌ها به صورت دوره‌ای گفت: تغییر رمز ماهانه و دوره ای یكی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمانه مجرمان سایبری است.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: هموطنان در صورت مواجهه با موارد مشكوك می توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مركز فوریت های سایبری، لینك ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام كنند.
اجتمام(1)9105** 1418