تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰

تهران- ایرنا- معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره مصباح كه با همكاری ایران و ایتالیا طراحی و ساخته شده، آماده پرتاب است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، جعفر روشنیان امروز (دوشنبه) در مراسم آغاز دوره آموزشی طراحی ماموریت و برنامه ‌ریزی پروژه ماهواره كوچك دانشجویی در تهران اضافه كرد: ماهواره مصباح با وزن 75 كیلوگرم كه پس از اجرا در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به سازمان فضایی ایران منتقل شد، با همكاری ایتالیا ساخته شده و آماده پرتاب است.
وی ادامه داد: ماهواره ناهید نیز مراحل نهایی ساخت خود را طی می‌كند و امسال پرتاب می شود.
روشنیان گفت: تاكنون طراحی و ساخت ماهواره‌های رصد، نوید، ظفر، دوستی و آت‌ست در دستور كار سازمان فضایی ایران بوده است.
به گفته معاون فناوری فضایی سازمان فضایی، وزن ماهواره رصد 16 كیلوگرم و طول عمر آن 18 روز بود كه در سال 2011 پرتاب شد. ماهواره نوید نیز با وزن 50 كیلوگرم در سال 2012 پرتاب شد و دانشگاه علم و صنعت آن را طراحی و ساخته بود.
وی یادآوری كرد ماهواره تدبیر با وزن 50 كیلوگرم در سال 2013 پرتاب شد و ماهواره دوستی نیز با وزن 50 كیلوگرم از سوی دانشگاه شریف طراحی و ساخته شده و دارای برد بیش از 30 متر است كه امسال پرتاب می‌شود.
معاون سازمان فضایی گفت ماهواره آت‌ست در دانشگاه امیر كبیر طراحی شده و مراحل نهایی ساخت آن در حال انجام است.
وی همچنین به طراحی و ساخت ماهواره ظفر از سوی دانشگاه علم و صنعت با وزن 100 كیلوگرم اشاره كرد.
روشنیان تاكید كرد در مركز فضایی ماهدشت این سازمان، زیرساخت‌های خوبی در حال توسعه است.
وی ادامه داد: امكان دریافت تصاویر ماهواره‌ای در این مركز وجود دارد. همچنین با انتقال تلسكوپ اپسكو، رصدخانه این مركز توسعه می یابد.
به گزارش ایرنا، مركز فضایی ماهدشت در فاصله 70 كیلومتری غرب تهران قرار گرفته و دارای وسعتی به مساحت حدود 42 هكتار است. تاریخچه فعالیت مركز به سال 1351 برمی گردد.
معاون فناوری فضایی سازمان فضایی رصد ماهواره ها از طریق ماهواره آت‌ست، راه‌اندازی آزمایشگاه ملی سنجش از راه دور، ارتقای آنتن 10 متری ماهدشت و راه‌اندازی مركز تجمیع تست ماهواره‌ها را از دیگر اقدام های صورت گرفته در مركز ماهدشت دانست و ادامه داد: مركز تجمیع و تست ماهواره كه چند هفته پیش به بهره برداری رسید، امكان آزمایش ماهواره‌ها را در كشور فراهم می‌كند.
به گفته این مسوول، آزمایشگاه ارتعاشات و شوك، تست سیستم‌های مخابراتی، تست اپتیكی، كنترل وضعیت مودال از دیگر امكانات مركز ماهدشت فضایی به شمار می‌رود.
وی درباره فعالیت‌های سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسكو) گفت: این سازمان برای پروژه‌های ماهواره‌های میكرویی و مكعبی ماموریت‌هایی را تعریف كرده كه كشورهای عضو آن نیز در این پروژه‌ها مشاركت دارند.
روشنیان اضافه كرد: ماهواره‌های میكرویی دارای یك كمیته راهبری متشكل از چین، ایران و پاكستان است و پروژه‌های این بخش از سوی این سه كشور هدایت می‌شود.
مقام سازمان فضایی، ماموریت این نوع ماهواره‌ها را كنترل ترافیك، شناسایی و سنجشی دانست.
وی ادامه داد: سازمان فضایی ایران با استفاده از توانمندی‌های اپسكو در تلاش است دانشگاه‌ها و مركزهای پژوهشی فعال را وارد پروژه‌های بین‌المللی فضایی كند كه در این زمینه چهار دانشگاه و پژوهشگاه آمادگی خود را اعلام كرده‌اند.
معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران دانشگاه‌های امیركبیر، علم وصنعت، خواجه نصیر و پژوهشگاه هوافضا را از مركزهای علمی آماده مشاركت در پروژه‌های اپسكو اعلام كرد.
وی به برگزاری مسابقه ماهواره‌ای دانشجویی اشاره كرد و گفت: ماهواره مكعب دانشجویی همسو با پروژه ماهواره مكعب سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه بوده و هدف ما از برگزاری این مسابقه آماده‌سازی دانشجویان برای مشاركت در پروژه‌های بزرگ آینده است.
به گفته روشنیان، مشخصات فنی ماهواره مكعبی سازمان فضایی با ماهواره‌های مكعبی سازمان اپسكو نزدیك است و 20 گروه از دانشگاه‌های كشور برای حضور در آن اعلام امادگی كرده‌اند.
پیش از این سازمان فضایی ایران اعلام كرده بود مسابقه مكعب ایرانی با هدف ترویج فناوری فضایی، آموزش كار گروهی بین دانشجویان با گرایش های متفاوت، آشنایی عملی با اصول طراحی مهندسی و مهندسی سیستم، ایجاد بستری هدفمند برای خلاقیت و نوآوری دانشجویان و طرح ایده های نو در بخش فناوری فضایی برگزار می شود.
مسابقه 6 مرحله دارد و همه دانشگاه های فنی كشور می توانند در آن شركت كنند.
اقتصام**2078**1961