اروميه- ايرنا- نماينده مردم شهرستان خوي و چايپاره در مجلس شوراي اسلامي گفت: تكميل جاده قطور و ايجاد پايانه مرزي رازي در اولويت برنامه هاي اين شهرستان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سيدتقي كبيري روز دوشنبه در ديدار ناظر گمركات استان آذربايجان غربي و رئيس گمرك خوي اظهار كرد: مرز رازي براي كشور تركيه نيز مهم بوده و بر اين اساس، جاده هاي خود را تا مرز كاپي كوي توسعه داده و منتظر ادامه آن در داخل خاك جمهوري اسلامي است.
وي در اين ديدار از ارتقاي گمرك رازي به سطح اداره كل گمرك حمايت كرد و ادامه داد: در كنار اين امر گمرك خوي نيز بايد تقويت شود.
كبيري افزود: به رغم نبود نام خوي در لايحه تقديمي دولت، به جدّ پيگير ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در خوي خواهيم بود و در كنار آن، مشكلات جاده قطور و ايجاد پايانه مرزي رازي نيز خود به خود حل خواهد شد.
نماينده خوي در خانه ملت بيان كرد: براي ايجاد پايانه مرزي، يك سري كارهاي مقدماتي انجام گرفته و قرار شده است كه در شهريور ماه عملياتي شود و به همين خاطر، بهتر است بخش خصوصي به برخي از امور جزئي در زير مجموعه پايانه ورود پيدا كند.
وي از ناظر گمركات آذربايجان غربي گله كرد و گفت: چرا بايد دستگاه ايكس ري مرز رازي خوي از مرز آستارا وارد كشور شود؟!
رئيس گمرك خوي هم در اين ديدار مرز رازي را تنها مرز ريلي و زميني كشور عنوان كرد و گفت: سال گذشته 600 هزار نفر از مرز رازي تردد كردند.
شهريار جعفري افزود: در 2 ماه اول سال جاري، بيش از 2 هزار تن كالا به ارزش بيش از يك ميليون دلار از گمرك خوي صادر شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل، يكهزار تن افزايش داشته است.
وي اضافه كرد: وزن كالاهاي صادر شده در دو ماه سال جاري نيز نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 21 درصد افزايش يافته است.
ناظر گمركات آذربايجان غربي هم در اين ديدار گفت: فعاليت گمرك ها در دولت جديد الكترونيكي شده و اين امر حجم كاغذهاي مصرفي را كاهش داده و در سير نزولي بحث قاچاق نيز تاثير به سزايي داشته است.
پرويز تقوي ترانزيت، صادرات و واردات از مرزهاي استان را به رغم داشتن 7 گمرك در شهرهاي اروميه، خوي، سرو، بازرگان، پيرانشهر، مهاباد و سردشت نسبت به ساير استان هاي كشور پائين ارزيابي كرد و گفت: دليل اين امر، نبود زيرساخت هاي لازم است.
ناظر گمركات استان از ورود بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در احداث پايانه حمايت كرد و پيشنهاد كرد كه اين امر براي اولين بار، در مرز رازي خوي اجرا شده و به عنوان پايلوت به كل كشور معرفي شود.
وي افزود: در حال حاضر بخش خصوصي پيش قدم اين امر شده و آماده است پايانه مرز رازي را مطابق استانداردهاي لازم احداث كند.
تقوي همچنين از ارتقاي سطح گمرك رازي به اداره كل خبر داد و گفت: ارتقاي گمرك رازي به اداره كل، تهديدي براي گمرك خوي نبوده و اين گمرك همچنان در جايگاه مديريت خوي باقي خواهد ماند.
مرز رازي خوي با داشتن راه ريلي و زميني مي تواند نقش بسزايي در ترانزيت و صادرات به كشور تركيه و اروپا ايفا كند.
مرز رازي در 70 كيلومتري غرب شهرستان خوي واقع است.
7128/1905