به گزارش ایرنا، تاسیس نخستین كارخانه چرم كشور در تبریز/ 1308 شمسی/ و مهارت صنعتگران در فرآیند تبدیل پوست فسادپذیر به پوست مقاوم را می توان از علل شهرت چرم تبریز در عرصه های داخلی و خارجی به شمار آورد.
بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت امروزه حدود 90 درصد از صادرات چرم گاوی كشور از تبریز صورت می گیرد و صنعت چرم تبریز را در زمان حاضر می توان در نخستین شهرك صنعتی بخش خصوصی كشور با عنوان چرمشهر تبریز مورد بازدید قرار داد.
آوازه شهرك صنعتی چرمشهر در جاده مایان تبریز در داخل و خارج از كشور بسیاری از مسئولان دولت تدبیر و امید را بر آن داشته است تا پس از تحریم ها و بی توجهی هایی كه در گذشته به این بخش شده است، صنعت چرم تبریز بار دیگر جان تازه ای به خود بگیرد.
مجال گفت و گو با غلامعلی راستی، قائم مقام و معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت، وضیت این شهرك صنعتی و رویكردهای دولت تدبیر و امید در بخش صنعت چرم و كفش تبریز را به تصویر می كشد.
سوال: چند واحد چرم سازی در تبریز فعال است؟
جواب: حدود 367 واحد تولیدی در چرمشهر تبریز/ اولین شهرك بخش خصوصی چرم كشور/ فعال است. 50 درصد از واحدهای تولیدی این شهرك با ظرفیت كامل كار می كنند و 50 درصد از آنها غیر فعال یا نیمه فعال است.
سوال: دلیل غیرفعال یا نیمه فعال بودن واحدهای تولیدی چرمشهر چیست؟
جواب: مشكلات مالی، فن آوری ها قدیمی، نبود بازار فروش و نداشتن مجوز زیست محیطی برخی از واحدهای تولیدی در چرمشهر تبریز را با مشكل مواجه كرده است.
سوال: دولت چه راهكارهایی برای حل مشكلات این واحدهای تولیدی دارد؟
جواب: تصمیم گیری برای حل مشكلات این صنعت در كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور استاندار آذربایجان شرقی، آینده روشنی پیش روی این صنعت قرار داده است. رفع مشكل كمبود برق، صدور سند برای واحدهای تولیدی، بخشش جریمه های تاخیر مالیاتی، تقسیط بلند مدت مالیات های ارزش افزوده و افزایش سرمایه در گردش واحدها از تصمیم های كلیدی این كارگروه است. احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهرك چرمشهر نیز مشكلات زیست محیطی این شهرك را مرتفع می كند. مشكل نبود تصفیه خانه در این شهرك با تدبیر كارگروه رفع موانع تولید با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تولید كروم و آب تصفیه شده حل می شود.
سوال: وضعیت صادرات چرم از این شهرك چگونه است؟
جواب: صادرات چرم خام به نفع اقتصاد كشور نیست و بر این اساس دولت تدبیر و امید، فرآوری و تولید كیف و كفش را در دستور كار دارد اما واحدهای تولیدی در دوران پسا تحریم مشكلی برای صادرات ندارند. طی سال های گذته همواره 90 درصد از چرم گاوی صادراتی كشور در چرمشهر تبریز تولید شده است. استاندار آذربایجان شرقی نیز از تشكیل هلدینگ چرم برای معرفی و صادرات شایسته چرم تبریز به بازارهای جهانی حمایت می كند و از مدیران اجرایی بخش دولتی و غیردولتی استان خواسته است تا نگاه ویژه ای به این صنعت داشته باشند.
سوال: در دوران تحریم ها مشكل صادارت محصول چرم وجود داشت؟
جواب: صادركنندگان چرم در دوران تحریم ها با مشكل انتقال وجه مواجه بودند و همین موضوع تا حدود زیادی صادرات چرم را با مشكل مواجه كرده بود.
سوال: قاچاق كیف و كفش چقدر در بازار این محصولات و چرم تاثیرگذار است؟
جواب: قاچاق كیف و كفش بی تاثیر نیست اما بیشتر این اقلام از طریق گمرك وارد می شوند و چون از تعرفه پایین برخوردار هستند، بازار داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد. بالا بردن تعرفه واردات اقلام چرمی نیازمند تصویب در كمیسیون ماده یك است و تا زمان حاضر محقق نشده است.
سوال: مردم چه نقشی در حمایت از تولید داخلی دارند؟
جواب: فرهنگ مصرف تاثیرگذارترین عامل برای توسعه صنعت چرم است. به ویژه در بخش چرم، كالاهای ایرانی قابلیت رقابت با مشابه خارجی را دارند و مردم باید از كالاهای داخلی استفاده كنند. رسانه ها نیز می توانند در فرهنگ سازی استفاده از كالاهای داخلی مشاركت كنند.
سوال: عامل اصلی شهرت كفش تبریز چیست؟
جواب: كفش دست دوز تبریز از شهرت ملی و فراملی برخوردار است و بسیاری از گردشگران خارجی كفش های دست دوز تبریز را به عنوان سوغات خرید می كنند. تولید كنندگان كفش دست دوز تبریز در سطح بین المللی با كفش های ایتالیایی رقابت می كنند. عمر بالا، كیفیت چرم و ساختار فنی كفش دست دوز تبریز از عوامل اصلی شهرت كفش تبریز است.
سوال: دولت چه اقداماتی برای بازاریابی كفش دست دوز تبریز در عرصه های بین المللی انجام داده است؟
جواب: شركت در نمایشگاه های تخصصی، اعزام هیات های تجاری، جذب سرمایه گذاران خارجی و پرداخت یارانه از جمله حمایت های دولتی در این بخش است. علاوه بر آن دولت در سال جاری برخی مشوق های صادارتی پیش بینی كرده كه هنوز آئین نامه اجرایی آن ابلاغ نشده است.
سوال: تولید كنندگان چگونه می توانند در توسعه صنعت چرم تبریز مشاركت كنند؟
جواب: تجمیع كارگاه های كوچك و تشكیل شركت های كفش می تواند خوشه های كفش را به دنبال داشته باشد. روحیه كار جمعی باید در تولید كنندگان خرد ایجاد شود.
سوال: برند كفش دست دوز تبریز در چه سطوحی مطرح است؟
جواب: برندسازی یكی از الزامات صنعت چرم و كفش تبریز است. تاكنون چندین برند مانند آداك به عنوان صادركننده نمونه كشور مطرح شده است اما برای حضور در بازارهای بین المللی نیاز به برنامه ریزی های مدون و كمپین های تبلیغاتی داریم.
چرمسازی یا دباغی پوست، فرآیند فیزیكی شیمیایی است كه بر اثر اعمال فیزیكی و به كمك مواد شیمیایی و گیاهی و طی عملیات خاص، پوست از حالت ابتدایی خود خارج شده و از پوست فساد پذیر(كلاژن) به پوست مقاوم (چرم) مبدل می شود.
تولید چرم در 4 مرحله به شرح تبدیل 'پوست خام به سالامبور'، ' سالامبور به وت بلو'، 'وت بلو به كراست' و 'كراست به چرم' صورت می گیرد.
مراحل اول و دوم فقط قابل خرید و فروش بوده و دارای ارزش افزوده و اشتغال زایی بسیار پایینی است، در حالیكه مراحل سوم و چهارم علاوه بر اینكه قابل خرید و فروش است، مستقیماً قابل استفاده در ساخت محصولات چرمی بوده و دارای ارزش افزوده و اشتغال زایی بسیار بالایی است.
پوست خام پس از طی مراحل خیساندن و شستشو، آهك دهی، لش زدایی (Fleshing)، مو گیری، آهك گیری و آنزیم دهی، برش زدن و تراش دادن چرم و رنگ آمیزی چرم به چرم قابل استفاده تبدیل می شود.
آذربایجان شرقی با حدود دو هزار كارگاه ماشینی و دست دوز كفش در تبریز به عنوان استان آزمونه/ پایلوت/ اقتصاد مقامتی كشور انتخاب شده است. استاندار آذربایجان شرقی به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی در راس كارگروه رفع موانع تولید و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی رونق تولید و رشد اقتصادی استان را در دستور كار دارد.
3072/518
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
تبریز- ایرنا - چتر حمایت دولت بر سر صنعت چرم تبریز در دستان استاندار آذربایجان شرقی است؛ چتری كه در مقابل بی توجهی های دولت قبل و آثار منفی تحریم ها برافراشته شد تا رسیدگی به مشكلات این صنعت به دغدغه ای برای فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی این استان تبدیل شود.