تهران- ایرنا- دبیر علمی بخش 'پریو' ششمین همایش ایمپلنت انجمن دندان پزشكان عمومی ایران دو تا پنج ماه پس از كشیدن دندان را بهترین زمان برای ایمپلنت های موفق دندانی دانست.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر امیرحسین شایگان روز چهارشنبه در نشست خبری این همایش اظهار كرد: برای ایمپلنت در فك پائین حدود دو تا سه ماه و برای ایمپلنت در فك بالا حدود چهار تا پنج ماه پس از كشیدن دندان بهترین زمانی است كه در نظر گرفته می شود البته مواردی نیز وجود دارد كه در صورت نبود هیچگونه مشكلی می توان همزمان با كشیدن دندان ایمپلنت را نیز انجام داد.
متخصص ایمپلنت افزود: در صورتی كه بیمار هیچگونه عفونتی در لثه نداشته باشد، شرایط روحی مناسبی برای پذیرش ایمپلنت داشته باشد و بیماری مزمن مانند دیابت نداشته باشد، می توان همزمان با كشیدن دندان، ایمپلنت را جایگزین آن كرد.
دبیر علمی بخش پریو این همایش در مورد بیماران دیابتی گفت: به طور كلی برای بیماران دیابتی كه قند خون كنترل نشده دارند، نمی توان ایمپلنت گذاشت زیرا استخوان فك آنها پودر مانند است و نمی تواند ایمپلنت را تحمل كند و بپذیرد.
شایگان اظهار كرد: در افرادی كه به هر دلیل دارای پوكی استخوان هستند، مانند زنانی كه پس از یائسگی دچار این عارضه می شوند، میزان اتصال استخوانی كمتر می شود، بنابراین باید قبل از اجرای ایمپلنت دندان پزشكان تمام موارد از جمله بیماری های مزمن، دیابت و قندخون افراد، میزان تراكم استخوانی و عفونت های احتمالی در لثه بیمار را مورد بررسی قرار دهند.
به گفته وی، تعداد مراجعان برای ایمپلنت در بین زنان بیشتر از مردان است و آن هم به دلیل اهمیت بیشتری است كه به زیبایی و تناسب چهره می دهند.
شایگان در مورد افرادی نیز كه استخوان فك خود را به هر دلیلی از دست داده اند و تمایل به ایمپلنت دارند، اظهار كرد: برای این افراد می توان از استخوان قسمت های دیگر فك یا بدن آنها استفاده كرد.
وی افزود: همچنین می توان از پودر استخوان گاو نیز برای این منظور استفاده كرد كه در كشور ما كاربرد بیشتری دارد و در كشورهای دیگر از پودر استخوان خوك كه از نظر بیولوژیكی به انسان نزدیك است نیز استفاده می شود اما در كشور ما به دلیل مسائل شرعی كاربرد ندارد.
ششمین همایش ایمپلنت با رویكرد مهندسی بافت نرم و سخت از 13 تا 15 مردادماه در دانشكده پزشكی دانشگاه شهید بهشتی با حضور حدود 2 هزار و 500 شركت كننده از متخصصان رشته های مختلف دندان پزشكی و ایمپلنت برگزار می شود.
علمی**1834**2017