مشهد- ايرنا- والي هرات كشور افغانستان گفت: ايران با پيشينه تاريخي و تجربيات موفق، امروز به كشوري الگو در جهان تبديل شده و همچنين خدماتش به اتباع كشور افغانستان قابل تقدير است.

محمد آصف رحيمي عصر چهارشنبه در جريان بازديد از معبر مرزي دوغارون شهرستان تايباد واقع در شرق خراسان رضوي افزود: در نخستين سفر به خراسان رضوي تا حدودي با ظرفيتهاي اين استان خراسان آشنا شده و از آن به عنوان الگو براي توسعه هرات استفاده مي كنيم.
وي در ادامه گفت: اميدواريم بتوانيم از تجارب دولت جمهوري اسلامي ايران به ويژه خراسان رضوي استفاده كنيم و با برگزاري نشستهاي مشترك به تقويت و گسترش روابط بيافزاييم.
وي ادامه داد: افغانستان هم مي تواند در زمينه هاي كشاورزي، معدن و انتقال آب به ايران و خراسان رضوي كمكهاي شاياني داشته باشد.
فرماندار تايباد نيز در اين ديدار گفت: دوغارون در نقطه صفر مرزي دو كشور به عنوان پل ارتباطي آسياي ميانه فرصتي براي توسعه همه جانبه است.
حسين شرافتي راد افزود: روزانه افزون بر 600دستگاه كاميون ترانزيت در اين معبر مرزي رفت و آمد دارند و 50 درصد كالاهاي صادراتي خراسان از اين مرز وارد افغانستان مي شود.
والي هرات كه به منظور شركت در اجلاس مشترك استانداران و واليان استانهاي مرزي ايران و افغانستان به مشهد سفر كرده بود تايباد را به مقصد هرات ترك كرد.
اين اجلاس با حضور استانداران خراسان رضوي، خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان و واليان استانهاي مرزي هرات، فراه و نيمروز كشور افغانستان برگزار شد.
مهمترين شهرهاي نزديك به مرز افغانستان در خراسان رضوي تايباد و تربت جام هستند. هرات نيز عمده ترين شهر افغانستان در نزديكي مرز اين استان با افغانستان است.
پايانه مرزي 'اسلام قلعه' واقع در ولايت هرات افغانستان در نقطه صفر مرزي آن كشور در جوار گمرك دوغارون ايران واقع است. ولايت هرات افغانستان يك ميليون و 700 هزار جمعيت دارد.
خراسان رضوي حدود 302 كيلومتر مرز مشترك با افغانستان دارد.
30 درصد صادرات ايران به افغانستان مربوط به خراسان رضوي است و عمده بازرگانان فعال در آن كشور خراساني هستند.
تايباد در فاصله 225 كيلومتري جنوب شرقي مشهد واقع است.
شبد/7494/1858/ 3404