كرج - ایرنا - دبیر مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك ایجاد مراكز مناسب برای اصلاح و تربیت كودكان آسیب دیده اجتماعی ضروری دانست.

به گزارش ایرنا، مظفر الوندی ظهر سه شنبه در نشست حقوق كودك كه در محل دادگستری استان البرز برگزار شد، با اشاره به این كه قوانین داخلی بیشتر از كنوانسیون، فضای توجه به كودكان را فراهم می كند، اظهار داشت: باید از تمام ظرفیت های موجود كشور برای حل مشكلات اطفال استفاده كرد، باید فهم مشتركی در حوزه حقوق كودك در كشور و استان البرز ایجاد شود.
وی ادامه داد: باید در قالب اتاق فكر یا برگزاری جلسات مشترك، برای هماهنگی در این حوزه بسیج شد.
وی گفت: سازمان زندان ها برای كمك به ایجاد كانون اصلاح و تربیت منابعی ندارد و باید از ظرفیت های استان ها استفاده كرد.
دبیر مرجع كنوانسیون حقوق كودك اظهار داشت: هر چند كانون اصلاح و تربیت محل خوبی برای تربیت كودكان نیست، اما با این حال وجود آن ضروری است.
وی در مورد بحث كودك آزاری، گفت: بر اساس قانون به دادستان هر استان اجازه داده شده تا بدون شاكی خصوصی در این زمینه ورود كند.
دبیر كنوانسیون حقوق بشر كشور با اشاره به آن كه، البرز معجونی از مشكلات تمام استان هاست، یاد آور شد: این مهم می طلبد نگاه ویژه ای در حوزه كودكان وجود داشته باشد، اعتقاد دارم تا آن جایی كه ممكن است كودكان قصاص نشوند.
الوندی یادآور شد: حقوق كودك باید به رسمیت شناخته شود، 90 درصد كنوانسیون، متناسب و سازگار با قوانین كشور است.
وی یادآور شد: در سال 72 ایران به كنوانسیون بین‌المللی حقوق كودك پیوست و از طریق مجلس و شورای نگهبان، با شرط تحفظی كه شورای نگهبان داشت، به این كنوانسیون ملحق شد.
وی بیان كرد: مرسوم است كه دولت‌ها برای اجرای مفاد كنوانسیون حقوق كودك، مراكز یا وزارتخانه یا سازمان‌های خاصی را متولی انجام این كار، نمایند. همچنین كشوری كه به كنوانسیونی ملحق می‌شود ، لازم است كه تعهداتی را بر عهده بگیرد.
الوندی اظهار داشت: كشورها موظف هستند پیشرفت‌های حاصله در كنوانسیون را گزارش دهند كه معمولا مرجعی متولی انجام این امر می‌شود؛ بر این اساس بود كه مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك با مصوبه دولت عهده‌دار این امر شد.
الوندی در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به نبود كانون اصلاح و تربیت در استان البرز، گفت: باید این امكان به سرعت در استان راه اندازی شود، البرز تنها استانی است كه كانون اصلاح و تربیت ندارد.
7422/ 6155