وین - ایرنا - با تشدید جنگ لفظی میان وین و آنكارا درباره پناهجویان و تظاهرات ترك تبارها در اتریش در حمایت از رجب طیب اردوغان، صدر اعظم اتریش با تاكید بر اینكه اروپا نباید در برابر تركیه كوتاه بیاید، گفت: اردوغان و افراطی های طرفدار او، توده های ترك را به گروگان گرفته اند.

به گزارش ایرنا ، «كریستین كرن»‌ در گفت وگو با روزنامه «اُسترایش» گفت: اروپا نباید مرعوب شود و در برابر تهدید مقامات تركیه در خصوص موضوع پناهجویان كوتاه بیاید.
كرن با یادآوری ضرب الاجل تعیین شده از سوی وزیر امور خارجه تركیه درباره پناهجویان، گفت: ما از این گونه تهدید ها هرگز دستپاچه نخواهیم شد و آنكارا بداند كه آنها وابسته به ما هستند.
صدر اعظم اتریش همچنین اعلام كرد بعد از مناقشه لفظی كه بین او و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه در خصوص موضوع ممنوعیت تظاهرات طرفداران وی در اتریش صورت گرفت، از طرف جامعه راست افراطی جامعه ترك تبارهای اتریش تهدید به مرگ شد.
كرن چند روز پیش نیز در مطلبی در صفحه شخصی خود در «فیسبوك» از اردوغان به دلیل «تشویق جامعه ترك های مهاجر در اروپا برای تظاهرات»‌ انتقاد كرده بود. این تظاهرات در شهر وین پس از حمله به یك رستوران كردها به خشونت گرایید.
صدراعظم اتریش تاكید كرد: آزادی تظاهرات بر خلاف تركیه در اتریش محترم است اما این كشور با كسانی كه بخواهند به خشونت متوسل شوند با شدت برخورد خواهد كرد.
وی در صفحه خود در شبكه اجتماعی فیسبوك نوشت: به همین شكل ، سوء استفاده از انگیزه های مذهبی برای توجیه سیاست های اقتدارگرایانه ، در كشور ما نه تنها طبیعی نیست بلكه كاملا غیر قابل پذیرش است.
اردوغان بعد از اظهارات مقامات اتریش مبنی بر اینكه اجازه ورود مناقشات تركیه به خاك این كشور را نخواهند داد، در یك سخنرانی آزادی بیان در اتریش و آلمان را زیر سئوال برده بود.
«مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه تركیه اوایل این هفته در گفت وگو با یك روزنامه آلمانی ، تهدید كرد كه چنانچه اتحادیه اروپا محدودیت های روادید برای اتباع تركیه را برندارد،‌ تركیه توافق مربوط به تبادل پناهجویان (توافق 18 مارس) را لغو خواهد كرد. وی تاكید كرد كه اتحادیه اروپا باید تا ماه اكتبر در این زمینه اقدام كند.
وزیر امور خارجه تركیه دوشنبه شب درباره همین موضوع با «سباستین كورتز» همتای اتریشی خود در شبكه اجتماعی توئیتر وارد یك درگیری لفظی شد.
كورتز با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه تركیه در گفت و گو با روزنامه آلمانی «فرانكفورتر آلگماینه» نوشت: ' من ضرب الاجل تعیین شده از سوی چاوش اوغلو را نمی پذیرم و آن را رد می كنم؛ اتحادیه اروپا نمی تواند با وابستگی پیش برود و باید از مرزهای خود محافظت كند.'
وزیر امور خارجه تركیه در جواب این توئیت همتای اتریشی خود در عبارتی به دو زبان آلمانی و انگلیسی نوشت: 'این ضرب الاجل نیست سباستین؛ این نظر من است. آزادی بیان ، دوست من'.
اتریش پیش از این نیز با این ادعا كه تظاهرات طرفداران اردوغان در اتریش بطور مستقیم از آنكارا هدایت می شود، سفیر تركیه را برای ادای توضیحات احضار كرده بود.

**ریشه های تاریخی تنش بین اتریش و تركیه
تنش بین آنكارا و وین از زمانی كه طرفداران رئیس جمهوری تركیه به صورت غیر قانونی بعد از كودتای نافرجام 15 ژوئیه (جمعه 25 تیر) در شهر های مختلف اتریش دست به تظاهرات زدند ، بالا گرفت.
تنش بین اتریش و تركیه ریشه های تاریخی نیز دارد و مربوط به زمانی می شود كه ارتش عثمانی در قرن 16 میلادی، شهر وین را به محاصره در آورد. در 27 سپتامبر سال 1529 لشكر سلطان سلیمان اول شهر وین را به محاصره در آورد. این سلطان عثمانی، ارتش خود را برای فتح استحكامات دنیای مسیحیت در بلگراد، رودس، و بخش بزرگی از مجارستان رهبری كرد اما در محاصره وین در سال ۱۵۲۹ ناكام ماند.
این اولین تلاش عثمانی برای فتح شهر وین بود كه پس از آن به مدت 150 سال تنش نظامی بین دو طرف حاكم بود تا كار به «نبرد وین» در سال 1683 كشیده شد. در این جنگ كه تا سال 1698 ادامه یافت،‌ترك های عثمانی شكست خوردند و تمام مجارستان را به امپراطوری مسیحی واگذار كردند.
اروپام**441**456**1078**1572