دزفول - ایرنا - سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: ساخت وساز بخش خصوصی در حریم آسیاب ها و سازه های آبی در بستر رودخانه دز به این بناهای تاریخی و ثبت ملی شده در دزفول خسارت وارد كرده است.

یعقوب زلقی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینكه شهرداری دزفول بخشی از حریم سازه های آبی این شهر را به بخش خصوصی واگذار كرده اظهاركرد: بخش خصوصی با استفاده از بلوك، سیمان و آجر اقدام به ساخت اتاقك و سایه بان در محل سازه ها و آسیاب های آبی دزفول كرده كه این اقدام به دلیل آسیب وارده به این سازه ها، غیرقانونی است.
وی با بیان اینكه برای ساخت و ساز بر روی سازه های آبی هماهنگی با اداره میراث فرهنگی دزفول صورت نگرفته گفت:در نامه ای به شهرداری دزفول این موضوع مطرح و برای جلوگیری از صدمه بیشتر به این بناها، توقف عملیات ساخت و ساز مورد تاكید قرار گرفت.
زلقی با تاكید بر اینكه هم اكنون كار ساخت و ساز در حریم این سازه ها متوقف شده افزود: طبق قانون مجازات اسلامی هرگونه تعرض، تخریب و خسارت به آثار فرهنگی وتاریخی به ثبت رسیده جرم محسوب می شود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری دزفول اظهار كرد:برای مرمت مجموعه آسیاب های شهرستان دزفول امسال حدود 800 میلیون ریال از سوی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اختصاص یافته كه بنا به نیاز و اولویت، در حال مرمت هستند.
محمد رضا كرمی شهردار دزفول نیز گفت: بخش خصوصی اجازه ساخت و ساز در حریم این سازه های آبی را ندارد و ساخت وساز انجام شده مثل ایجاد سایبان، تخریب شده است.
آسیاب های آبی دزفول با قدمتی هزار و 700 ساله به عنوان قدیمی ترین سازه های آبی جهان تا اواخر قرن 19 میلادی همچنان مورد استفاده قرار می گرفتند.
این آسیاب ها در محل علی كله ، اطراف پل های باستانی (قدیم) و شریعتی(جدید)، رودبند و دیگر نقاط رودخانه دز پراكنده اند.
نخستین آسیاب آبی دزفول در دوره ساسانی بنا شده كه استفاده از آنها برای آرد كردن گندم در دوران قاجاریه و پهلوی نیز استمرار داشته و اقتصاد منطقه را رونق بخشیده بود.
تعداد این آسیاب ها بین 50 تا 60 حلقه است كه به دلیل طغیان رودخانه و قرار گرفتن در مسیر جاده ساحلی برخی از آنها تخریب شد به گونه ای كه هم اكنون تنها حدود 20 حلقه از این آسیاب ها باقی مانده است.
قرارگیری موزه آب دزفول ( مجموعه آسیاب ها) در بستر رودخانه دز در مجاورت جاده ساحلی و پارك ساحلی رعنا و پل قدیم دزفول این مجموعه را به یكی از جاذبه های گردشگری دزفول تبدیل كرده است.
مجموعه آسیاب های آبی دزفول با شماره 3984 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.
7278/6068 / 6037