شیراز - ایرنا - با حضور دكتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و سید محمد علی افشانی استاندار فارس از طریق ویدیو كنفراس به 24روستای مرودشت با جمعیتی بالغ بر چهار هزار خانوار این استان در قالب هفت طرح عمرانی آبرسانی شد.

به گزارش ایرنا ، استاندار فارس عصر چهارشنبه در آئین افتتاح یكی از این طرحها گفت : هفت طرح آب‌رسانی روستایی با اعتباری بالغ‌بر 870 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی در قالب ویدئوكنفرانس مشترك با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نیرو در فارس به بهره‌برداری رسید.
وی گفت : با توجه به بحران خشكسالی كه دامن ساكنان این استان را گرفته دولت نگاه جدی و ویژه ای را برای آبرسانی یه مردم نیز دارد .
سید محمد علی افشانی با اشاره به سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری به استان فارس افزود: بررسی موضوع آب و تالاب های استان اصلی ترین مبحثی بود كه در این سفر دنبال شد و اصل دعوت و انجام سفر نیز برای بررسی این موضوع مهم انجام گرفت.
او ادامه داد: بر این اساس مقرر شد كه یك گزارش جامع را وزارت نیرو و استانداری فارس درباره وضعیت آب این استان تهیه كنند و در شورای عالی آب كشور مطرح شود تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.
وی اظهار كرد: علاوه بر این در ارتباط با آب آشامیدنی، كشاورزی و اتمام سدها نیز در شورای عالی آب كشور مباحثی مطرح خواهد شد.
استاندار فارس گفت : در دیدار اسحاق جهانگیری مصوب شد كه آبرسانی به ۳۵۲ روستای فارس تا پایان سال جاری تأمین اعتبار و ۲۴۵ هزار خانوار روستایی زیر پوشش طرح آب‌رسانی قرار گیرند.
وی همچنین بیان داشت: برای كشت گلخانه‌ای از سوی كشاورزان هیچ‌گونه محدودیت تسهیلات اعتباری وجود ندارد و جامعه هدف می‌تواند در این طرح شركت كند و از تسهیلات پنج درصدی بهره‌مند شود.
افشانی با اشاره به اینكه مزایا و نحوه استفاده از پساب به‌درستی موردتوجه قرار گرفته است، افزود: با سرمایه‌گذاری و مشاركت در حوزه پساب، نیاز اصلی این استان در حوزه‌های صنعت و فضای سبز برطرف می‌شود.
استاندار فارس همزمان از طریق ویدئوكنفرانس در گفت‌وگو با معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نفت اظهار داشت: در سال گذشته از طریق ویدئوكنفرانس عملیات اجرایی آبرسانی به یك‌هزار روستا در استان فارس آغاز شد و از این تعداد هفت طرح آب‌رسانی در ۲۴ روستا به بهره‌برداری رسید.
وی خاطرنشان كرد: عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی روستایی از ابتدای دهه فجر سال گذشته تاكنون در استان فارس با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیكی آغازشده و روند اجرایی آن همچنان ادامه خواهد داشت.
مدیر عامل شركت آب و فاضلاب روستایی استان فارس هم در حاشیه آیین آغاز بهره برداری از این طرح ها كه با حضور استاندار فارس در مجموعه آبرسانی روستایی حسین آباد سنجرلو شهرستان مرودشت انجام شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معاون رئیس جمهوری از طریق ویدیو كنفرانس از طرح های آبرسانی ٢٥٢ روستا در ١٤ استان كشور بهره برداری كرد كه از این تعداد هفت طرح متعلق به استان فارس است.
علی بوستانی افزود: این هفت طرح به 24 روستای شهرستان های فیروزآباد، مرودشت، رستم، فسا، لار، اقلید و آباده تعلق دارد.
وی، هزینه اجرای این هفت طرح آبرسانی روستایی را حدود 87 میلیارد ریال بیان كرد و گفت: با بهره برداری از این طرح ها جمعیتی افزون بر 16 هزار و 205 نفر در قالب چهار هزار و 54 خانوار روستایی استان فارس از مزایای آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار می شوند.
بوستانی ادامه داد: برای اجرای این طرح ها، پنج حلقه چاه حفر، 5 . 73 كیلومتر شبكه توزیع و انتقال برقرسانی به این چاه ها و همچنین یك هزار و 500 متر مكعب مخزن بتنی نیز احداث شده است.
6113 /6118/ 5054