گناباد-ايرنا- فرماندار گناباد بر بهره گيري از ظرفيتهاي بخشهاي مختلف دولتي و مردمي براي استفاده حداكثري از ظرفيتهاي ثبت قنات قصبه در فهرست آثار جهاني يونسكو براي توسعه منطقه اي و از جمله رونق گردشگري تاكيد كرد.

محمد علي نبي پور روز پنجشنبه در نشست بررسي فرصتها و ظرفيتهاي ثبت جهاني قنات قصبه گناباد گفت: ثبت اين يك فرصت بي بديل براي توسعه منطقه فراهم كرده است.
وي اضافه كرد: بايد با شناخت ظرفيتها و جهت دهي آنها از اين فرصت براي توسعه اقتصادي و از جمله بخش گردشگري و رونق اقتصادي منطقه اي و مطرح كردن جذابيتهاي فرهنگي و تاريخي گناباد در سطح بين المللي حداكثر بهره را گرفت.
فرماندار گناباد گفت: با توجه به پيشينه تاريخي و ظرفيت و جايگاه اين قنات در سطح كشور، پيگيري هايي براي برگزاري جشن ملي ثبت قناتهاي كشور در فهرست آثار جهاني در اين شهرستان انجام شده است.
وي گفت: با موافقت معاونت رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و ديگر مسئولان ذيريط اين آيين در آينده نزديك به صورت منسجم در اين شهرستان برگزار مي شود.
وي خواستار استفاده از همه ظرفيتهاي موجود دستگاههاي فرهنگي و دانشگاهها و مراكز آموزش عالي و از تشكل هاي مردمي براي برگزاري هر چه با شكوهتر اين آيين شد.
در چهلمين كميته ميراث جهاني سازمان يونسكو در بيست و پنجم تيرماه سال جاري قنات قصبه گناباد از خراسان رضوي به همراه قنات هاي بلده خراسان جنوبي، زارچ و حسن آباد مشير مهريز در يزد، جوپار كرمان، اكبرآباد و قاسم آباد بروات و ابراهيم آباد در استان مركزي به ثبت جهاني رسيد.
2095/7545/6012