به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی شانا، محمدرضا مظلومی با بیان این كه بحث اجرای طرح برندسازی جایگاه های سوخت كشور از پارسال با دستور وزیر نفت آغاز شده است، گفت: دستورالعمل های لازم برای ایجاد سیستم های برندینگ یا شركتهای صاحب صلاحیت آماده و ابلاغ شده و با اعلام فراخوان شركت پخش فرآوردههای نفتی بیش از 40 تقاضا دریافت كردیم.
وی با بیان این كه از میان 40 شركت متقاضی دریافت مجوز تاكنون چهار شركت موفق به تكمیل مدارك شدند، افزود: از این تعداد ٢ شركت صاحب برند با گذراندن مراحل نهایی موفق به دریافت مجوز احداث جایگاه های كوچك شدند.
وی اظهار امیدواری كرد: با استقبال خوب شركتهای صاحب نام تا پایان شهریورماه علاوه بر این دو برند، حدود هشت شركت دیگر با تكمیل مدارك و احراز شرایط، موفق به كسب مجوز احداث جایگاه های كوچك در كشور و ارایه خدمات به مردم شوند.
** رفع نیاز كلانشهرها اولویت طرح برندسازی
مظلومی با اعلام این كه مجوز فعالیت این 2 شركت، تایید شده است، گفت: شركتهای صاحب برند و توانمند در این زمینه می توانند تنها در سطح استان یا شهرستان درخواست فعالیت داشته باشند، اما از سوی شركت پخش فرآوردههای نفتی ایران محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
وی با تاكید بر این كه اولویت اجرای طرح برندسازی رفع نیاز كلانشهرها به جایگاه های سوخت است، اظهارداشت: این طرح با هدف افزایش كمیت جایگاه ها و نازل های سوخت در كلانشهرها به مرحله اجرا رسیده است و به طور قطع با رفع نیاز كلانشهرها، شهرهای دیگر در مسیر توسعه قرار خواهند گرفت.
مدیربازرگانی شركت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در مورد تعیین مشوق های لازم برای فعالیت این برندها گفت: پیگیری های لازم برای تعیین و اعلام مشوق ها صورت گرفته و امیدواریم به زودی با جمع بندی نهایی از سوی وزارت نفت ابلاغ شود.
وی با تاكید بر این كه شاخص ها و امتیازاتی برای ارتقای كمیت جایگاه های عرضه سوخت در كلانشهرها تعیین شده است، افزود: تعیین تعداد نازلها در كلانشهرها با توجه به اولویت طرح احداث جایگاه های تك تلنبه و تك نازل برحسب نیاز خواهد بود كه امیدواریم با سیاستها و تمهیدات لازم تعداد نازل های عرضه سوخت در كلانشهرها افزایش یابد.
مظلومی درپایان گفت: شركتهای صاحب برند موظف به رعایت همه دستورالعمل های شركت پخش فرآوردههای نفتی در كشور هستند و باید محدویتهای استانی یا منطقه ای را در روند فعالیت های خود لحاظ كنند.
به گزارش ایرنا، دستورالعمل نحوه ارزیابی شركتهای صاحب صلاحیت معتبر (برند) برای توزیع فرآوردههای نفتی و سی ان جی (هفتم اردیبهشت ماه 95) از سوی وزیر نفت به شركت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران برای اجرا ابلاغ شد.
هدف اصلی راه اندازی شركتهای صاحب صلاحیت یا برند ارتقای رفاه، ایمنی و افزایش كیفیت خدمات قابل ارائه به مصرف كنندگان، ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر در حوزه عرضه فرآوردههای نفتی به مردم، حمایت از بخش خصوصی و ایجاد فضای رقابتی در كشور اعلام شده است.
دستورعمل ارزیابی شركتهای صاحب صلاحیت معتبر (برند) برای توزیع فرآوردههای نفتی و CNG در راستای اجرای بند «الف» سیاستهای وزارت نفت در موضوع پخش فرآوردههای نفتی كه در تاریخ ٢٦ مردادماه سال ١٣٩٤ به شركت پخش ابلاغ شده بود، برای اجرا تهیه شده است.
براساس این دستورالعمل شركت صاحب صلاحیت یا برند، شركتی است كه مجموعه ای از جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی و CNG را تحت پوشش خدمات قرار می دهد كه این كار می تواند از طریق احداث جایگاههای جدید، خرید جایگاههای موجود یا فراهم آوردن خدمات مورد نظر در جایگاههای موجود بدون اصرار بر تجمیع مالكیت در آنها صورت پذیرد.
شركت صاحب صلاحیت یا برند، وظیفه خرید و حمل سوخت از محل انبارهای اصلی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی و توزیع به موقع آن در جایگاه های تحت پوشش و همچنین مسئولیت كمیت و كیفیت عرضه فرآورده های نفتی و CNG در هر جایگاه تحت پوشش را با رعایت استانداردهای مشخص شده بر عهده دارد.
داشتن حداقل ٦٠ نازل، كسب امتیازات لازم برای ایجاد برند و داشتن میزان مشخصی از سهام پتروشیمی و پالایشگاهها از اصلیترین ویژگیهایی است كه وزارت نفت برای دادن مجوز برند برای فرآوردههای مایع و CNG تعیین كرده است.
وظیفه اعطای مجوز در این آییننامه بر عهده شركت ملی پخش فرآوردههای نفتی گذاشته شده است تا بر اساس ویژگیهای تعیین شده و بررسی صلاحیتها مجوز برند بنزین را به شركتها ارائه دهد.
نخستین ویژگی لازم برای دریافت مجوز این است كه شركت مجموعهای از جایگاههای عرضه پخش فرآوردههای نفتی و CNG را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد. این شركت موظف است طی دو سال تعداد نازلهای خود را به ٣٠٠ نازل افزایش دهد و البته برای فعالان در حوزه CNG لازم است كار شركت از همان ابتدا با ٣٠٠ نازل آغاز شود، اما برای تأیید و دریافت برند از سوی شركت ملی پخش فرآوردههای نفتی شركت متقاضی باید در سبد (پرتفوی) سهام خود بیش از ٧ درصد سهام پالایشگاهها یا پتروشیمیهای كشور را داشته باشد.
طرح برندسازی به صورت پایلوت در اصفهان اجرا شد و ١٦ جایگاه زنجیره ای كوچك و تك تلنبه (٢١ فروردین ماه) به طور رسمی افتتاح و به بهره برداری رسیده است.
اقتصام**1108 /1449
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
تهران - ایرنا - مدیربازرگانی شركت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، از اعطای مجوز احداث جایگاه های كوچك سوخت با صدور مجوز برای 2 شركت صاحب برند خبرداد و گفت: طرح احداث جایگاه های كوچك از هفته آینده در كلانشهرها اجرایی می شود.