تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵

پكن - ایرنا - هزاران تن از مردم هیروشیما امروز شنبه با برگزاری مراسمی سالگرد فاجعه انفجار بمب اتمی را گرامی داشتند و با روشن كردن شمع، یاد آتشی را كه هفتاد و یك سال پیش به جان مردم این شهر افتاد و آنان را به خاكستر تبدیل كرد، زنده كردند.

به گزارش ایرنا، مراسم امروز با حضور 50 هزار نفر از بازماندگان و خویشاوندان قربانیان و همچنین جمع كثیری از فعالان صلح، مقام‌های رسمی ژاپن، مسئولان و دیپلماتهای 91 كشور جهان با نواختن زنگ در ساعت 8:15 صبح به وقت محلی آغاز شد؛ این ساعتی است كه بمب آمریكا بر سر مردم هیروشیما فرو افتاد.
هفتاد و یك سال پیش آمریكا در پایان جنگ جهانی دوم برای واداشتن ژاپن به تسلیم، یك بمب اتمی روی شهر هیروشیما انداخت و سه روز بعد نیز همین حادثه ناگوار و تلخ را با انداختن بمبی دیگر به داخل ناگازاكی، برای مردم این شهر رقم زد.
ژاپن شش روز بعد از این حادثه تسلیم شد.
تخمین زده می‌شود كه حدود 140 هزار نفر در جریان بمباران شهر هیروشیما و 70 هزار نفر در ناگازاكی بر اثر این حمله و تبعات بعد از آن كشته شده اند و فقط در سال گذشته 5 هزار و 511 نفر جان خود را به دلیل تاثیر درازمدت تشعشات اتمی در شهر هیروشیما از دست دادند.
بیشتر قربانیان حملات اتمی آمریكا به هیروشیما و ناگازاكی غیرنظامی بودند و هنوز پس از سالها آمریكا حاضر به عذرخواهی از این جنایت بشری در كشور ژاپن نشده و همواره با انتقادهای زیادی از سوی جامعه بین المللی روبرو است.
شركت كنندگان در مراسم امروز همچنین هزاران فانوس را به یاد قربانیان این حادثه بر روی سطح آب رود «موتویاسوی» رها كردند كه نماد سفر پس از مرگ قربانیان حادثه است.
همچنین خانواده های بازماندگان این فاجعه تلخ انسانی علاوه بر برگزاری مراسم نیایش و یك دقیقه سكوت، كبوترهای زیادی را به نشانه آزادی رها كرده و به قرائت بیانیه صلح پرداختند.
«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن سخنان خود را در این مراسم با عباراتی چون «صلح جهانی» و «خلع سلاح اتمی» آغاز كرد و از همه كشورهای دنیا خواست عزم خود را برای تحقق این اهداف جزم كنند.
او گفت كه نباید تجربه تلخ هیروشیما و ناگازاكی را دوباره تكرار كنیم و این وظیفه ما است كه به این هدف پایبند باشیم.
نخست وزیر «آبه» با تاكید بر اینكه خواستار خلع سلاح اتمی در سراسر جهان است، یادآور شد: بمب اتمی نه فقط هزاران نفر را در هیروشیما كشت بلكه باعث ایجاد رنج غیرقابل وصف برای بازماندگان آن شد.
وی همچنین گفت كه ژاپن تنها كشوری است كه مورد حمله بمب اتمی قرار گرفت و به تعهد خود مبنی بر تولید نكردن و عدم مالكیت سلاح هسته ای پایبند است.
او این سخنان را در حالی در محل پارك یابود قربانیان هیروشیما مطرح می كرد كه باراك اوبا به عنوان اولین رئیس جمهوری آمریكا از سال 1945، هفتم خرداد ماه سالجاری در جریان چهل و دومین اجلاس سران «جی هفت» در این مكان كه با اعتراضات مردمی هم همراه بود، حاضر شد اما از مردم ژاپن عذرخواهی نكرد و فقط به این جمله كه «كشورهای دنیا باید زرادخانه های هسته ای خود را كاهش دهند»، بسنده كرد.
«كازومی ماتوسی» شهردار هیروشیما نیز در این مراسم از همه رهبران جهان دعوت كرد از این شهر بازدید كنند.
او گفت كه چنین بازدیدهایی می تواند واقعیت های بمباران اتمی را بیش از پیش نمایان سازد.
«بان كی مون» دبیركل سازمان ملل متحد نیز با پیامی كه نماینده ویژه وی قرائت می كرد، یادآور شد؛ امروز بیش از هر زمان دیگری به روح هیروشیما نیازمندیم كه تنش ها در دنیا رو به فزونی است.
او تاكید كرد كه كشورهای دارای سلاح های اتمی، مسئولیت سنگینی برای جلوگیری از تكرار این تجربه تلخ دارند و از آنان خواست كه زمینه های مشتركی برای گفت وگو در این زمینه بیابند.
آساق**231**1597