به گزارش خبرنگار ایرنا،مسئولان این خطه با توجه به اهمیت بهبود زیرساخت های حمل و نقل برای رونق صنعت گردشگری و بخش كشاورزی به عنوان دو ظرفیت مهم توسعه اقتصادی كهگیلویه و بویراحمد در این مسیر گام های بلندی برداشته اند.
شروع عملیات اجرایی ساخت جاده های چهارخطه، توسعه راه های اصلی و روستایی، شروع به كار راه آهن یاسوج به اقلید و افزایش پروازهای فرودگاه های یاسوج و دوگنبدان دستاورد این كوشش است.
آرمانی كه در صورت تحقق كامل ،حمل و نقل كالا از استان های جنوبی به شمال، كاهش خسارت های سوانح جاده ای و خارج شدن بخش های محروم این استان از بن بست ارتباطی كمترین مزیت آن است.
مدیركل راه وشهرسازی كهگیلویه وبویراحمد گفت: 250 طرح راهسازی در این استان در حال اجراست.
حسن فدایی افزود: پروژه چهارخطه یاسوج - سمیرم به طول 40 كیلومتر و با میانگین پیشرفت فیزیكی حدود 45 درصد ،پروژه چهارخطه یاسوج - شیراز به طول 37 كیلومتر و با میانگین پیشرفت فیزیكی 82درصد، چهار خطه یاسوج - بابامیدان به طول 15 كیلومتر و پیشرفت فیزیكی 85درصد ، محور ارتباطی دوگنبدان- بهبهان به طول 37 كیلومتر و با پیشرفت فیزیكی بالای 20 درصد ازمهمترین طرح های راهسازی در دست ساخت كهگیلویه و بویراحمد است.
وی محور چرام- دوگنبدان- باباكلان-گناوه ، دهدشت – چرام و محور دهدشت – طولیان را از دیگر طرح های مهم حوزه راهسازی ذكر كرد.
معاون عمرانی استانداركهگیلویه وبویراحمد گفت: بخش زیادی از طرح های بزرگراهی این استان درآستانه بهره برداری است و یا با سرعت مطلوب مراحل ساخت آن ادامه دارد.
پژمان نیك اقبالی افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج از یك پرواز در هفته به شش پرواز را یكی از مهمترین خدمات حوره حمل و نقل هوایی دانست وافزود: راه اندازی دستگاه كمك ناوبری D.VOR فرودگاه یاسوج برای جلوگیری از لغو مكرر پروازهای این فرودگاه از دیگر اقدام های مهم این بخش است.
وی از تخصیص 230 میلیارد ریال برای عملیات اجرایی تطویل باند فرودگاه یاسوج خبر داد و گفت:50 درصد این میزان اعتبار را استان و مابقی از سوی شركت فرودگاه های كشور تامین خواهد شد.
وی احداث راه آهن یاسوج - اقلید را نیز به عنوان یكی از نیازهای اساسی مردم این استان دانست و گفت: حدود 23 كیلومتر از خط ریلی راه آهن یاسوج - اقلید به مناقصه رفت و عملیات اجرایی آن نیز از سمت اقلید آغاز شده است.
رئیس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزایش ساخت بزرگراه های كهگیلویه وبویراحمد بیانگرتوجه دولت یازدهم دانست وگفت:دو هزار و500میلیارد ریال اعتبار برای زیرساخت های جاده ای این استان در سال 94 هزینه شد.
غلامرضا تاجگردون افزود: بخش عمده ای از این اعتبار برای چهار خطه بابامیدان، گچساران به بهبهان،جاده اصلی چرام به باباكلان و یاسوج به سپیدان و سایر طرح های راهسازی كهگیلویه و بویراحمد هزینه شده است.
وی اظهار كرد: با وجود شتاب بخشی به تكمیل پروژه های راهسازی این استان در دولت یازدهم اما راه های برخی از مناطق این استان مانند شهرستان كهگیلویه دارای محرومیت های زیادی است كه نیازمند توجه ویژه دولت است.
رئیس كمیسیون برنامه و بودجه از اختصاص بیش از 2 هزارمیلیارد ریال اعتبار برای طرح های بزرگ زیرساخت های جاده ای شهرستان های گچساران و باشت در سال 95 خبر داد.
تاجگردون تصریح كرد: یك هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت جاده محور گچساران به بندر گناوه،350 میلیارد ریال از این اعتبار به چهارخطه گچساران، بابامیدان، بهبهان، 80 میلیارد ریال به باشت چرام و 45 میلیارد ریال نیز برای جاده كمربندی گچساران در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به محرومیت های تاریخی استان كهگیلویه و بویراحمد در زمینه زیرساخت های جاده ای بیان كرد: تا قبل از دولت یازدهم 14 كیلومتر روشنایی در جاده های گچساران وجود داشت در حالی كه در سه سال اخیر 30 كیلومتر روشنایی جدید به آن افزوده شده است.
وی گفت: تكمیل طرح های بزرگی مانند جاده پاتاوه به دهدشت، باباكلان به چرام، چهارخطه گچساران، بابامیدان، بهبهان ، شتاب بخشی به طرح راه آهن یاسوج به اقلید و توسعه بزرگراه ها از راهكارهای توسعه راه های ارتباطی كهگیلویه و بویراحمد است.
مدیركل راه و شهرسازی كهگیلویه وبویراحمد گفت: برای تكمیل جاده ملی پاتاوه - دهدشت یكهزار و 800 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.
حسن فدایی افزود: این میزان اعتبار از محل بودجه ملی خزانه برای این پروژه بزرگ در نظر گرفته شده است.
وی اظهار كرد: در صورت جذب این اعتبار جاده 137 كیلومتری پاتاوه به دهدشت تا دو ساله آینده بهره برداری خواهد شد.
فدایی تصریح كرد: میانگین پیشرفت فیزیكی این طرح 67 درصد است.
وی گفت: عملیات اجرایی ساخت جاده ارتباطی پاتاوه به دهدشت كه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به كهگیلویه و بویراحمد است در سال 1373 آغاز شد.
فدایی میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را افزون بر یكهزار میلیارد ریال ذكر كرد.
وی اظهار كرد: قطعه اول این محور ارتباطی از روستای گندی خوری شهرستان دنا تا سرچنار به طول 26 كیلومتر است كه در سال 87 به بهره برداری رسید.
فدایی افزود: قطعه دوم این طرح نیز از سرچنار تا منطقه لوداب بویراحمد به طول 28 كیلومتر در دست اجراست.
وی تاكید كرد: قطعه سوم نیز از منطقه لوداب تا كوه پات به طول 63 كیلومتر و قطعه چهارم نیز از كمربندی غربی شهر دهدشت مركز شهرستان كهگیلویه است كه این قطعه نیز به بهره برداری رسیده است.
مدیركل راه وشهرسازی كهگیلویه وبویراحمد گفت: این جاده ارتباطی 13 دهنه تونل به طول حدود هشت كیلومتر و 550 ابنیه فنی دارد و یكی از بزرگترین پروژه های در دست اجرا در این استان است.
وی افزود: با بهره برداری از این طرح ضمن كوتاه تر شدن مسیر اصفهان به بنادرجنوبی كشور، بیش از 400 روستا در دو شهرستان بویراحمد و كهگیلویه و جمعیتی افزون بر 100 هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.
مدیركل راه و شهرسازی كهگیلویه و بویراحمد گفت:در سال 94 پیش بینی ما این بود كه در استان 98 كیلومتر بزرگراه داشته باشیم كه اكنون 93 كیلومتر بزرگراه داریم و با این تفسیر به 95 درصد از خواسته های خود دست یافته ایم.
فدایی افزود: در بحث آسفالت راه های روستایی قرار بود 2 هزار و 168 كیلومتر آسفالت راه روستایی داشته باشیم كه یك هزار و 940 كیلومتر آسفالت راه روستایی محقق شد و 90 درصد برنامه این بخش محقق شد.
وی بیان كرد: در زمینه راه های اصلی قرار بود در استان 593 كیلومتر راه اصلی ساخته شود كه این میزان به 516 كیلومتر رسید و 88 درصد برنامه این بخش تحقق یافت.
فدایی اظهار كرد: با حمایت دولت تدبیر و امید راه های ارتباطی بیش از 218 روستای استان با قیر رایگانی كه دولت در اختیار استان ها قرار داده آسفالت شده است.
وی افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج از یك پرواز در هفته به 6 پرواز را یكی از مهمترین اقدامات حوزه حمل و نقل هوایی دانست.
مدیركل راه و شهرسازی كهگیلویه و بویراحمد احداث راه آهن یاسوج - اقلید را نیز به عنوان یكی از نیازهای اساسی مردم این استان دانست و گفت: حدود 23 كیلومتر از خط ریلی راه آهن یاسوج - اقلید به مناقصه رفت و عملیات اجرایی آن نیز از سمت اقلید آغاز شده است.
فدایی تصریح كرد: میانگین ساخت بزرگراه در كهگیلویه و بویراحمد در دولت های گذشته سالانه كمتر از یك و نیم كیلومتر بوده كه در دولت تدبیر و امید ساخت بزرگراه رشد چند برابری بخود گرفته است.
فدایی با بیان اینكه شاخص برخورداری از راه روستایی در كشور 86 درصد است ،تصریح كرد:رشد ساخت راه روستایی در دولت یازدهم در كهگیلویه و بویراحمد از 36درصد به 43 درصد رسیده است.
استان 700 هزار نفری كهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
/6162/1662/8143
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
گچساران - ایرنا- تلاش برای شتاب بخشی به عملیات اجرایی 250 طرح راهسازی زمینه را برای توسعه استان محروم اما مستعد كهگیلویه و بویراحمد هموار می كند.