تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

نوشهر- ایرنا - ساخت آزاد راه تهران - شمال و بهره برداری از آن گر چه به عنوان یك فرصت طلایی عامل توسعه هم جانبه و رونق اقتصادی شمال كشور می شود، منتهی فراهم نشدن همزمان زیر ساخت های لازم در شهرهای غرب مازندران، این مناطق را در آینده با چالش بزرگ تر از ترافیك روبرو خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، بدون شك یكی از اساسی ترین اركان توسعه پایدار در هر كشوری راه است و با توجه به وضعیت كنونی جاده كرج - چالوس (كندوان ) به دلیل عدم ظرفیت محور ناشی از تردد بالا و وقوع سوانح مرگبار رانندگی در این مسیر غیرایمن ، ساخت آزاد راه تهران - شمال به عنوان یك شریان حیاتی امری اجتناب ناپذیر است.
اجرای كامل این طرح ملی بنا به گفته كارشناسان و مسئولان مزیت های فراوانی بویژه دسترسی اسانتر به كناره شمالی كشور ، رونق اقتصادی شهرها ، توسعه بخش حمل ونقل ، صرفه جویی درمصرف و هزینه های سوخت ، پویایی صنعت گردشگری ، گسترش مراكز آموزشی ، خدماتی و صنعتی شهرهای ساحلی غرب مازندران همراه خواهد داشت .
با این وجود درصورتی كه مسئولان و متولیان امر پیش بینی های لازم برای پیشگیری از پیامدهای منفی متاثر از بهره برداری از این طرح ملی را در شهرهای غرب مازندران نكنند در آینده منطقه با بحران جدید دیگری غیر از ترافیك مواجه خواهند شد.
برآیند بررسی ها نشان می دهد با بهره برداری از آزاد راه شمال ، اتفاقات زیادی در شهرستان های منطقه غرب مازندران بوقوع خواهد پیوست كه مهم ترین آن ها می توان به پیوستن شهرهای این مناطق به یكدیگر ، تغییر در الگوی زندگی ، بهم ریختن فضاها و بافت های اكولوژی شهری و در پی آن تضاد های فرهنگی ، قومیتی و اقتصادی در بافت های اجتماعی شهرها ، ظهور كلانشهرها و نیز دشواری مدیریتی در ارائه خدمات و معضل ترافیك درون شهری از پیامدهای آن است.
در شرائط كنونی برغم آنكه هنوز این طرح ملی به بهره برداری نرسیده است شهرستان های غرب مازندران به دلیل برخورداری از موقعیت های ممتاز طبیعی مانند جنگل ، دریا ، كوه و جلگه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر داخلی و خارجی است به نحوی كه دراین شرائط ارائه خدمات رسانی به سیل جمعیت ناخوانده و پنهان در این مناطق برای مسئولان و برنامه ریزان را مشكل كرده است.
ورود دست كم 2 الی 3 میلیون مسافر در روزهای عید سعید فطر امسال به این منطقه و درپی آن ترافیك چندین ساعته در جاده كندوان و دیگر راه های ارتباطی به عنوان مصداق روشنی از بروز چنین مشكلاتی در این منطقه بوده است.
كارشناسان اعتقاد دارند درصورتی كه زیرساخت ها و بسترهای لازم در حوزه های توسعه شبكه های حمل و نقل ارتباطی ، بهداشتی ، درمانی ، پذیرایی ، فرهنگی ، اقامتی ، رفاهی ، تفریحی ، گردشگری و انتظامی پیش از بهره برداری از این طرح در این مناطق فراهم شود ، گشایش این آزاد راه می تواند یك فرصت و عامل تحول در منطقه باشد ولی در غیر این صورت عامل تهدید كننده محسوب خواهد شد.
هرچند درسفرهای استانی دولت گذشته ، چالوس به عنوان قطعه 25 آزاد راه تهران - شمال با هدف تامین زیرساخت های آن همزمان با فرآیند اجرای این طرح مصوب و تعیین شد و مسئولان وقت از جمله مسئولان استان مازندران و همچنین دولتمردان وعده دادند كه برای توزیع ترافیك خروجی از آزاد راه تهران - شمال سیاست گذاری مناسبی صورت گرفته است ولی تاكنون همه سیاست گذاری های وعده داده شده مسئولان در هاله ای از ابهام باقی مانده است.
سیدعلی اكبر طاهایی استاندار وقت گفته بود كه دولت درصدد است تا با دو طبقه كردن مسیر كنارگذر ساحلی از نور تا رامسر مشكلاتی كه ممكن است با بهره برداری ازازاد راه تهران شمال متوجه این مناطق شود رفع كند كه متاسفانه برای اجرای ان تاكنون هیچ اقدامی صورت نگرفت.
مدیرعامل شركت آزاد راه تهران - شمال نیز گفت : با بهره برداری از این ازادراه به یقین شاهد یك معضل شدید ترافیكی در شهرهای ساحلی غرب مازندران بویژه چالوس خواهیم بود .
مهران اعتمادی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : چنین اتفاقی در واقع اثرات زیادی در ابعاد مختلف از جمله عمرانی ، شهرسازی و زیست محیطی دراین شهرها به دنبال دارد.
وی اظهارداشت : هم اكنون درصدد هستیم تا با به كارگیری مشاوران زبده نشست هایی با وزارت راه و شهرسازی و دیگر سازمان ها و نهادها دراین حوزه داشته باشیم تا بتوانیم اثرات و پیامدهای سوء ناشی از بهره برداری از آزاد راه به طور دقیق رصد ، شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی كنیم .
مدیرعامل شركت آزاد راه تهران - شمال در ادامه افزود: برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید هم افزایی دو سویه میان شركت آزاد راه تهران - شمال و مسئولان استان مازندران بویژه فرمانداری چالوس انجام گیرد و هم اكنون این عزم و آمادگی وجود دارد.
فرماندار چالوس هم ماه گذشته در نشست شورای اداری این شهرستان گفت : البته نباید تلاش های دولت تدبیر و امید را در شتاب بخشی در ساخت آزاد راه تهران - شمال نادیده گرفت و از سویی هم اقداماتی خوبی مانند بهره برداری از پل های غیر همسطح و تونل شهری چالوس با هدف تسهیل درآمد و شد خودروها دراین منطقه صورت رفته است اما كافی نیست.
محمد ناصر زندی افزود : اعتبارات ، امكانات و زیرساخت های موجود به تناسب جمعیت ثابت منطقه است و اكنون واقعا پاسخگوی حجم انبوه مسافران و گردشگران نیست.
وی اظهارداشت : چنین وضعیتی ارائه خدمات رسانی به مردم و حتی مسافران و گردشگرانی كه برای استفاده از مواهب طبیعی و خدادادی به این منطقه روی می آورند ، با مشكل مواجه كرده است.
فرماندارچالوس گفت : هم اكنون شرائط در این منطقه به گونه ای است كه اغلب مردم بومی حوزه شهری و روستایی پیرامون جاده چالوس(كندوان ) به علت استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران از این مسیر و درپی آن معضل ترافیك ناگزیرند در خانه هایشان محبوس باشند و این وضعیت زندگی آنان را در برخی از روزهای پایانی هر هفته مختل كرده است .
زندی افزود : چه بخواهیم و چه نخواهیم این آزاد راه در آینده نزدیك به بهره برداری خواهد رسید منتهی باید از هم اكنون مسئولان و برنامه ریزان سطح كلان برای پیشگیری از عوارضی كه می تواند با اجرای كامل این طرح ملی متوجه مردم بومی و حتی غیربومی شود دراین حوزه تدابیری بیندیشند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس نیز گفت : به تبع بهره برداری از آزاد راه تهران - شمال منطقه با مخاطرات فراوانی همراه خواهد بود كه باید مسئولان ذیربط با مشاركت و همكاری مردم این منطقه پیش بینی های لازم برای پیشگیری از آن را بكنند .
مهران اصفهانی زاده دانش آموخته رشته دكترای مهندسی عمران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با بهره برداری از این طرح ملی سطح آمد و شد مسافران ، گردشگران و حتی قشر سطوح پایین جامعه به شهرهای ساحلی غرب مازندران دو چندان می شود با مشكلاتی مانند ترافیك ونیز آسیب های اجتماعی و زیست محیطی در منطقه روبه رو خواهیم بود.
وی اظهارداشت : تركیب شهرها و روستاها به شیوه ناهمگونی تغییر پیدا خواهد كرد و مهم تر از همه این مسائل در حوزه امداد رسانی در مواقع وقوع بلایای طبیعی و غیرطبیعی مانند سیل ، زلزله ، ریزش و رانش نیز از دیگر مشكلاتی است كه درآینده با آن مواجه می شویم .
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس گفت : با توجه به آنكه توسعه شبكه های حمل و نقل جاده ای به دلیل ساخت وسازهای صورت گرفته در این مناطق مهیا نیست پیشنهاد می شود كه دولت با همكاری بخش خصوصی با اجرای طرح هایی مانند خط ریلی در حاشیه سواحل برنامه ریزی كند.
اصفهانی زاده افزود : هر چند یكی از مهم ترین طرح های مصوب سفرهای دولت گذشته ساخت كنارگذرساحلی بود و اگر این طرح به طور كامل اجرا می شد به یقین می توانست به كاهش معضل ترافیك منجر شود كه متاسفانه این طرح نیز به صورت نیمه كاره رها شد.
وی تاكید كرد كه باید مسئولان و برنامه ریزان این مناطق از هم اكنون در سایه هم افزایی با مسئولان سطوح كلان طرحی جامع با هدف فراهم سازی زیرساخت ها به تناسب ساخت آزاد راه تهران - شمال در ابعاد مختلف از جمله امداد و نجات ، زیست محیطی ، بهداشتی و درمانی ، گردشگری ، راه های ارتباطی و ساخت و ساز سیاست گذاری كنند.
عملیات اجرایی آزاد راه تهران - شمال ازسال 1374 آغاز شد و قطعه یك این آزاد راه از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت در تهران آغاز و با عبور از مناطق كن ، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانك می رسد.
قطعه دوم این آزاد راه حدفاصل دو آب شهرستانك - پل زنگوله به طول تقریبی 25 كیلومتر است و تونل های طویل البرز هر یك به طول 6 هزار و 450 متر در مسیر رفت و برگشت در این قطعه قرار دارد.
با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی كرج - چالوس حدود پنج كیلومتر كوتاهتر می شود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال نیز به طول حدود 46 كیلومتر حد فاصل پل زنگوله و سه راهی دشت نظیر را در بر می گیرد و دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است .
شركت آزاد راه تهران - شمال برای ساخت این قطعه با شركت دوو كره جنوبی با سرمایه گذاری یك میلیارد و 300 میلیون دلاری به توافق رسیده است.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال كه تابستان 1394 زیر بار ترافیك رفت از حدفاصل سه راهی مرزن آباد تا چالوس به طول حدود 20 كیلومتر به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت است كه در قسمت های بلند آن یك خط كندرو نیز وجود دارد.
با اجرای قطعات چهار گانه ازاد راه تهران شمال كه جمعا 123 كیلومتر می شود فاصله این دو منطقه حداقل 60 كیلومتر كمتر می شود.
گزارش : مهراب زكی پور
7078 / 1602 /1899