اردبيل - ايرنا - مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان اردبيل گفت: كانون پرورش فكري در كشف و شكوفايي استعدادهاي جامعه هدف به صورت حرفه اي عمل مي كند و نتيجه كار آن با هيچ دستگاهي قابل مقايسه نيست.

به گزارش ايرنا هاجر جماديه، روز يكشنبه در نشست خبري به مناسبت روز خبرنگار افزود: آموزش و پرورش براي يادگيري فرزندان جامعه زحمت زيادي مي كشد اما يادگيري كتاب در آن سازمان با برنامه و اجبار همراه است در حاليكه كودكان و نوجوانان كانون فكري در انتخاب كتاب ها براي يادگيري برحسب علاقه مندي مختار هستند.
وي اظهار كرد: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به لحاظ كار حرفه اي در استعداديابي فرزندان جامعه، ياريگر آموزش و پرورش است و بسياري از هنرمندان و شخصيت هاي فاخر، تربيت يافته كانون هاي پرورش فكري هستند.
وي هدف اصلي فعاليت كانون را ايجاد شور و نشاط به همراه كتابخواني در كودكان و نوجوانان دانست و سفالگري، نقاشي و تئاتر عروسكي را از شيوه هاي رايج در كانون براي تحريك خلاقيت هاي آينده سازان برشمرد.
جماديه ادامه داد: تلاش منطبق بر علاقه و استعداد كودكان و نوجوانان باعث لذت بردن آنان از زندگاني در طول حيات مي شود و كانون پرورش فكري با تدوين و ارايه برنامه مناسب براي تبديل استعدادهاي نهفته به خلاقيت هاي شكفته شده تلاش مي كند.
او تلاش خبرنگاران را در تنوير افكار عمومي ستود و نسبت به تاثيرگذاري آنان براي پرورش خلاقيت ها و شناسايي ذهن هاي خلاق در جامعه ابراز اميدواري كرد و از نام نويسي رايگان فرزندان خبرنگاران در كانون هاي پرورش فكري به اين مناسبت خبر داد.

** 23 مركز ثابت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در استان فعال است
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان اردبيل از فعال بودن 23 مركز ثابت و تعدادي مركز سيار (با استفاده از وسيله نقليه) در اين استان خبر داد.
جماديه افزود: مركز ثابت كانون پرورش فكري در بخش رضي شهرستان مشكين شهر افتتاح شده است و فعاليت خود را بعد از تامين نيرو در سالجاري آغاز خواهد كرد.
وي اظهار كرد: مراكز ثابت كانون از نظر ساختمان به تعمير و تجهيز نياز دارند و براي تامين اعتبار لازم جهت رسيدگي به آنها تلاش مي شود و مراكز سيار كانون نيز به لحاظ سن بالاي 15 سال به نوسازي نياز دارند.
وي بيان كرد: با تلاش مربيان كانون پرورش فكري 100 روستا در استان به وسيله مراكز سيار كانون تحت پوشش قرار گرفته است و با استقرار مراكز سيار در شهرهاي كوچك، روستاهاي تابعه پوشش داده مي شوند.
جماديه ادامه داد: زمين لازم براي ساخت كانون پرورش فكري در شهرستان سرعين تامين شده است اما احداث آن نيازمند اعتبار است.
او همچنين از افزايش چهار برابري اعتبار كانون پرورش فكري استان و نيازمندي مراكز تابعه به اعتبار بيشتر خبر داد.
** شركت 3000 نفر در كلاس هاي زبان انگليسي كانون در تابستان
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان اردبيل از آموزش سه هزار كودك و نوجوان در كلاس هاي زبان انگليسي كانون در فصل تابستان امسال خبر داد.
جماديه گفت: اين كلاس ها در شهرستان هاي اردبيل، مشكين شهر، خلخال و پارس آباد مغان داير شده است و به تناسب علاقمندي و تقاضاي كودكان و نوجوانان براي برگزاري كلاس هاي آموزش هر زبان خارجي آمادگي لازم در كانون وجود دارد.
وي افزود: در صورت درخواست كودكان و نوجوانان نسبت به برگزاري كلاس آموزش زبان مادري (تركي) نيز اقدام خواهد شد و كانون در راستاي آموزش و بالندگي جامعه هدف از هيچ كوششي دريغ نمي كند.
وي اظهار كرد: 58 هزار كودك و نوجوان از فاصله سني 6 تا 16 سال در كانون هاي پرورش فكري سراسر استان از كلاس ها و برنامه هاي كانون استفاده مي كنند.
جماديه برگزاري جشنواره هاي بومي محلي، ساخت عروسك هاي سنتي و قديمي را از برنامه هاي كانون براي احياي فرهنگ سنتي مردم استان اعلام كرد.
او از برگزاري جشنواره فرهنگي در سطح ملي با اتكا به مفاهيم بومي و قديمي جمع آوري شده از كتاب هاي قديمي توسط كانون پرورش فكري خبر داد.
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان با اشاره به درخشش دو كودك و نوجوان در رشته نقاشي در سطح بين المللي، از چاپ و نشر مجموعه آثار كودكان و نوجوانان در هر سال و تلاش براي تدوين و انتشار كتاب مجموعه نقاشي هاي كودكان و نوجوانان كانون پرورش فكري استان خبر داد.

** مركز فراگير كانون پرورش فكري ويژه معلولان استان نيمه كاره است
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان اردبيل گفت: مركز فراگير كانون پرورش فكري ويژه روشندلان و معلولان جسمي و ذهني استان با بيش از 700 متر مساحت پيشرفت فيزيكي بالايي دارد اما در مراحل پاياني به لحاظ نياز به اعتبار لازم، نيمه كاره مانده است.
جماديه افزود: روشندلان كانون پرورش فكري كارهاي فرهنگي هنري قابل تحسين ارايه كرده اند و ساخت سرودهاي جذاب با موضوع هاي آب و وطن از جمله آنهاست.
وي اظهار كرد: انيميشن كانون پرورش فكري استان همواره در سطح كشور حرف اول را مي زند و در اين رابطه سريالي در خصوص آب در حال آماده سازي است و مدارس استثنايي و گروه هاي هنري همچون روح افزا با كانون پرورش فكري همكاري دارند.

** پرورش كودكان زير 6 سال طرح جديد كانون پرورش فكري استان است
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان از اجراي طرح آزمايشي پرورش فكري كودكان زير 6 سال در استان خبر داد.
جماديه گفت: طرح بازي با رنگ ها و نقاشي براي كودكان زير 6 سال به طور آزمايشي براي استعداديابي گروه هدف موثر است و در استان اجرا مي شود.
وي افزود: در اين كار از رنگ هاي غذايي استفاده مي شود و اين روش در تحريك استعدادها و شناسايي خلاقيت هاي آنها تاثير زيادي دارد.
وي اظهار كرد: سفالگري و نقاشي در كاهش استرس و اضطراب كودكان و نوجوانان و موفقيت اجتماعي آنها در آينده تاثير زيادي دارد و كار با گل و سفال به طور ذاتي در آدمي آرامش ايجاد مي كند.
جماديه بيان كرد: كانون پرورش فكري استان با بعد از پرورش كودكان و نوجوانان آنها را در سن 16 سالگي با برگزاري جشن خداحافظي و به صدور كارت به كتابخانه هاي عمومي معرفي مي كند و كتابخانه هاي عمومي نيز با برپايي جشن خوش آمدگويي از آنان براي ادامه فعاليت فرهنگي و كتابخواني استقبال مي كنند.
7124/ 1257