تهران - ایرنا - معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پیش بینی كرد 2 هزار و 500 شركت دانش بنیان فعال در كشور امسال 200 هزار میلیارد ریال فروش داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سورنا ستاری» امروز (سه شنبه) در اجلاس فعالان صنایع الكترونیك ابراز امیدواری كرد با توسعه فعالیت این شركت ها، شاهد رخدادها و اتفاق های خوبی در آینده اقتصاد كشور باشیم.
وی تاكید كرد به جای سرمایه گذاری در ساختمان و تمركز بر نفت باید بر روی متخصصان كشور سرمایه گذاری كنیم.
ستاری با بیان این كه روح قانون حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان فرهنگ‌سازی زیست‌بوم كارآفرینی و نوآوری است، گفت: بسیاری از اقدامات دولت، در راستای فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه شكل‌گیری این زیست‌بوم است و تصویب قانون حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان هدف و رسالتی مهم‌تر از فراهم‌ كردن زمینه و فرهنگ‌سازی ایجاد زیست بوم كارآفرینی و نوآوری نداشته است.
وی افزود: زیست‌بوم كارآفرینی در تمامی عرصه‌های فناورانه از جمله الكترونیك اساس و پایه‌ توسعه و پیشرفت اقتصادی است، تلاش كرده ایم با متوجه كردن جامعه به اهمیت این زیست‌بوم، فضای فرهنگی پیشین را اصلاح كنیم.
وی بیان كرد: فضایی كه با تكیه صد درصدی درآمد كشور به منابع خام و زیرزمینی وجود داشت، موجب توجه كمتر جامعه به نوآوری و خلاقیت نیروی انسانی و توانمندی‌های علمی و فناورانه شد و غافل ماندن از سرمایه‌های اصلی این كشور را به دنبال داشت كه پیامدهای این موضوع به‌روشنی در صنعت نمایان است.
ستاری، با بیان این‌ كه روح قانون حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان فرهنگ‌سازی زیست‌بوم كارآفرینی و نوآوری است، بر ضرورت پیگیری جدی دولت و مردم برای ایجاد زیست‌بوم كارآفرینی تاكید كرد و افزود: بسیاری از اقدامات دولت، در راستای فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه شكل‌گیری این زیست‌بوم است و تصویب قانون حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان هدف و رسالتی مهم‌تر از فراهم‌ كردن زمینه و فرهنگ‌سازی ایجاد زیست بوم كارآفرینی و نوآوری نداشته است.

*** قانون حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان زمینه‌‌ساز حمایت همه‌جانبه از شركت‌ها است
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به نقش‌آفرینی بیش از دوهزار و پانصد شركت دانش‌بنیان در ساختار اقتصادی كشور افزود: آنچه قانون حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان را می‌سازد و در حمایت‌های این قانون پیش‌بینی شده، ایجاد زمینه مناسب حمایت همه جانبه و عمومی از همین شركت‌ها است كه به مدد شناخت و درك ضرورت آن از سوی تمامی اقشار محقق خواهد شد.
ستاری، نقش دیگر قانون حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان را تسهیل‌ ارتباط میان دستگاه‌های اجرایی كشور برای باز كردن فضا و تسهیل روند فعالیت شركت‌های داش‌بنیان عنوان كرد و افزود: ارتباط بسیاری از بخش‌های درگیر با كار شركت‌های دانش‌بنیان مانند گمرك، بیمه‌ها، مالیات و با یكدیگر و نیز شناخت صحیح آنان از ماهیت و سازوكار این شركت‌ها، می‌تواند به ایجاد بهبود روند فعالان اقتصاد دانش‌بنیان از راه ایجاد فضای مناسب منجر شود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، یكی دیگر از لازمه‌های اساسی توسعه و رونق شركت‌های دانش‌بنیان را بازارسازی و توانمندی لازم برای تجاری‌سازی محصولات و خدمات این شركت‌ها دانست و گفت: ایجاد بازار مناسب برای شركت‌های دانش‌بنیان از لازمه‌هایی‌ است كه باید به طور جدی پیگیری شود و در این راستا علاوه بر اقدامات معاونت علمی و فناوری، توجه دیگر دستگاه‌های اجرایی برای اختصاص بازار به محصولات و خدمات این شركت‌ها، حیاتی است.
وی همچنین به ضرورت درك ثروت‌ها و ارزش‌های اصلی جامعه تاكید كرد و افزود: نیروی انسانی دانش‌محور و كسی كه برای رساندن ایده نوآورانه خود به فناوری و ثروت تلاش می‌كند و با هر بار شكست، تجربه جدیدی می‌آموزد، غنیمتی ارزشمند برای توسعه اقتصادی كشورها است و دلیل تكاپوی كشورها برای جذب نیروی انسانی دیگر كشورها، به دست آوردن چنین ثروت ارزشمندی‌‌ است كه با نوآوری خود هم خلاق و هم خالق باشد و شناخت چنین ثروت ارزشمندی جز با فرهنگ‌سازی و ایجاد فضای لازم ممكن نیست.
دراین همایش با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت، از جمعی از شركت‌های فعال صنعت الكترونیك به واسطه تلاش در جهت توسعه و پیشرفت كشورتقدیر شد.
اقتصام *9340* 9189 **1561