مشهد- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد اعلام كرد: با راه اندازی پرونده الكترونیك سلامت و حذف كاغذ، هفت میلیارد ریال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه صرف جویی شد.

به گزارش ایرنا دكتر حمیدرضا بهرامی سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: تشكیل پرونده الكترونیك سلامت بخشی از اجرای منویات مقام معظم رهبری در راستای سیاست های كلان اقتصاد مقاومتی است.
وی صرفه جویی مالی برای خرید دفتر، پوشه و فرم، گزارش گیری، ارسال و جمع آوری آنها، صرفه جویی در هزینه نیروی انسانی، به روز بودن اطلاعات، دقت و صحت و پیگیری دقیق مراقبت ها را از مزایای اجرای پرونده الكترونیك سلامت عنوان كرد.
وی بیان كرد: پرونده الكترونیك سلامت دانشگاه علوم پزشكی مشهد با نام 'سینا' در سطح كشور منحصر به فرد است و به صورت بومی از صفر تا 100 آن توسط متخصصان این دانشگاه طراحی شده است.
به گفته وی، هم اكنون در سایر نقاط كشور از پرونده الكترونیك 'سیب' استفاده می شود كه متخصصان این دانشگاه با توجه به وجود برخی نواقص در آن، اقدام به طراحی و اجرای پرونده الكترونیك سینا كردند.
وی خاطرنشان كرد: ثبت اطلاعات پرونده الكترونیك دانشگاه علوم پزشكی مشهد از ابتدای امسال آغاز شده و اكنون بسیاری از شهرستان های زیر پوشش این دانشگاه، در قالب پرونده سلامت الكترونیكی ارائه خدمات می كنند.
بهرامی در ادامه اظهار كرد: هم اكنون پنج میلیون نفر از جمعیت خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی مشهد هستند و این در حالی است كه 3.2 میلیون نفر از این جمعیت در شهر مشهد استقرار دارند.
وی با اشاره به تحولات صورت گرفته در حوزه بهداشت گفت: با افزایش اعتبارات طی سالهای اخیر، كسری پزشك در روستاهای خراسان رضوی از 38 به 2 درصد كاهش یافته است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: بدین منظور 338 مركز زیست پزشك در مناطق زیر پوشش بازسازی و تجهیزات لازم برای آن فراهم شده است.
وی با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی رایگان در حاشیه شهر مشهد گفت: حركت از سمت خدمات بهداشتی غیرفعال به فعال مهم ترین اقدام صورت گرفته در این زمینه بوده است.
به گفته وی، بر این اساس و به دنبال رشد چشمگیر تعداد پایگاههای بهداشتی و مراكز جامع سلامت در حاشیه شهر مشهد، 660 نفر به كاركنان بهداشتی این بخش اضافه شده كه معادل 2 برابر كاركنان موجود است.
به گزارش ایرنا مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز طی سخنانی در این نشست گفت: ارتباط این دانشگاه با رسانه ها لحظه ای و همیشگی است و اكنون تعامل خوبی بین دانشگاه علوم پزشكی مشهد و رسانه های جمعی وجود دارد.
دكتر علی عمادزاده افزود: از ابتدای سال 94 تاكنون 77 نشست خبری و هفت تور رسانه ای توسط دانشگاه علوم پزشكی مشهد برگزار شده است.
وی بیان كرد: از ابتدای امسال اقدامات و رویدادهای دانشگاه علوم پزشكی مشهد در حوزه عمرانی، بهداشتی، درمانی و پژوهشی در قالب یك هزار و 300 خبر در رسانه ها چاپ و درج شده است.
وی خاطرنشان كرد: در این مدت همچنین 33 برنامه زنده سیمای سلامت، 14 برنامه پیرامون سلامت روان و 14 برنامه در زمینه طب سنتی مشترك بین صدا و سیما و دانشگاه علوم پزشكی مشهد تولید و پخش شده است.
دانشگاه علوم پزشكی مشهد به عنوان قطب پزشكی شرق كشور دارای هشت هزار دانشجو و افزون بر 17 هزار كارمند در بخش های بهداشت و درمان است.
این دانشگاه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی قریب به پنج میلیون نفر از جمعیت 6 میلیون نفری استان خراسان رضوی را بر عهده دارد.
دانشگاه های علوم پزشكی نیشابور، سبزوار، گناباد، تربت حیدریه و تربت جام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت زیر پوشش این مناطق را بر عهده دارند.3027/5132