به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ايرنا، كامبيز روشن روان آهنگساز و مدرس موسيقي در اين آيين با اشاره به ويژگي هاي رديف موسيقي گفت: با توجه به رواياتي كه توسط استادان و پيشكسوتان موسيقي نقل شده، آموزش رديف موسيقي هميشه به صورت سينه به سينه انجام مي شد.
وي افزود: در اين روش استادان موسيقي قطعه اي را اجرا كرده و هنرجو در مقابل استاد همان ها را آنقدر تكرار مي كرد تا آن را بياموزد و همان قطعات موسيقي را به استاد ارائه مي كرد و استاد ايرادات و مشكلات در اجراي قطعه را به او گوشزد كرده و بار ديگر نغمات و گوشه هاي جديد موسيقي را به هنرجو مي آموخت.
روشن روان، آموزش جزييات رديف موسيقي را از جمله آموزش سينه به سينه موسيقي عنوان كرد و گفت: اين ويژگي ها را در نت موسيقي نمي توان ياد گرفت.
اين مدرس موسيقي با اشاره به ويژگي هاي نت موسيقي افزود: بر خلاف آموزش سينه به سينه موسيقي، آنچه در ذهن يك آهنگساز جريان داشته و تبديل به نت مي شود، تمام آن چيزي نيست كه در ذهن آهنگساز بوده و آهنگساز در واقع يك شمايي از آن موسيقي را بر روي كاغذ منعكس مي كند و ما بقي آن احساسي است كه نوازنده و رهبر اركستر از اين اثر دريافت كرده و از طريق نوازندگان و خوانندگان به شنونده موسيقي منتقل مي شود.
وي فراموشي، گذر زمان و تغيير در شيوه آموزش را از جمله معايب آموزش سينه به سينه موسيقي عنوان كرد و گفت: تمام محفوظات ذهني انسان هميشه يكسان نخواهد بود و به دليل گذر زمان تغييرات بسياري در ذهن، نحوه نوازندگي و برداشت هايي از رديف موسيقي در هنرمند ايجاد شده و باعث تغييراتي در نحوه آموزش رديف موسيقي مي شود.
روشن روان با اشاره به انتشار كتاب «رديف موسيقي معروفي» توسط وزارت فرهنگ و هنر سابق افزود: با انتشار اين كتاب گرايشي در هنرستان موسيقي ايجاد شد كه هنرجويان موسيقي در عين حال كه رديف موسيقي را از روي نت مي آموزند، آن را سينه به سينه و به ياري استاد موسيقي بياموزند.
وي با بيان اينكه در روزگار ما، آموزش سينه به سينه بسيار كم ديده مي شود، گفت:امروز به هنرجويان موسيقي و علاقه مندان موسيقي در آموزشگاه ها توصيه مي شود كه از روي كتاب آموزشي نت ها را بياموزند و براي دريافت عمق مطلب و پي بردن به ظرايف و زيبايي هاي موسيقي، آن را نزد استاد و به روش سينه به سينه بياموزند.
اين مدرس موسيقي با اشاره به ويژگي هاي كتاب «رديف سنتور به گويش صبا» تاليف اسماعيل تهراني افزود:اين كتاب، ديدگاه جديدي را درباره رديف دستگاهي موسيقي سنتي و موسيقي ملي ايران بيان كرده و قرار است پژوهش هاي تهراني در اين حوزه در پنج جلد كتاب منتشر شود.
وي گفت: تهراني در اين كتاب بعد از بررسي روايت هاي رديف صبا، اشكالاتي را در نحوه آموزش و جمله بندي مطالب يافت و پژوهش و بررسي هايي را در اين رابطه انجام داده و توانست كتابي را براي آموزش موسيقي تاليف كند.
روش روان اظهار كرد: اين كتاب مي تواند براي هنرجويان و علاقه منداني كه نت را مي شناسد و مي خواهد رديف را از روي نت بياموزد، مورد استفاده قرار گيرد و همچنين اين كتاب به دليل بهره مندي از زبان بين المللي موسيقي مي تواند براي نوازندگان بين المللي موسيقي نيز مورد استفاده قرار گيرد.
ميلاد كيايي نوازنده پيشكسوت سنتور در اين آيين با اشاره به ويژگي هاي شخصيتي استاد اسماعيل تهراني افزود: تهراني با استادان و بزرگان موسيقي همچون استاد حسين تهراني، محمد حيدري، استاد فرامرز پايور همكاري داشته و سعي كرده از مكتب آنان درس بياموزد، وي همچنين هنرمندي با فرهنگ است كه سعي كرده سبكي نو ارائه دهد.
وي با اشاره به كتاب «رديف سنتور به گويش صبا» گفت: اسماعيل تهراني با نگارش اين كتاب انديشه جديدي را در موسيقي آورده و بخش هايي از اين كتاب پر از حكمت، پيام و انديشه است به عنوان مثال وقتي هنرمندان مي خواهند اثري را ارائه دهند آن را به پدر و مادر خود تقديم مي كنند اما اسماعيل تهراني اين كتاب را به فرزندانش نقديم كرده است.
نوازنده پيشكسوت سنتور با بيان اهميت فرهنگ افزود: فرهنگ هميشه مقدم بر هنر بوده و استاد صبا ابتدا فرهنگ و بعد هنر را به هنرجويانش همچون همايون خرم، فرامرز پايور، حبيب الله بديعي آموخت و من نيز درخواست مي كنم كه به دوستانتان توصيه كنيد كه فرهنگ مهمتر از هنر است.
وي با انتقاد از پوشش برخي از نوازندگان جوان گفت: متاسفانه برخي با لباس هاي نامناسب و دور از شان ساز مي زنند، هرچند بسياري از افراد هستند كه خوب ساز مي زنند اما برخي هستند كه اگر ساز را از آنها بگيريم بي بضاعت و بي مقدار مي شوند و وجودشان ديگر هيچ قابليتي ندارد.
استاد اسماعيل تهراني مولف كتاب «سنتور به گويش صبا» نيز در اين آيين با اشاره به چگونگي تاليف اين كتاب افزود: من اين كتاب را اثري ارزشمند و جاويدان نمي دانم، از زمان هنرستان و از زماني كه آغاز به تدريس كرده و متوجه اشكالاتي در نحوه تدريس موسيقي شدم، انگيزه تاليف اين كتاب در من ايجاد شد و سعي كردم با پژوهش و مطالعاتي اين اشكالات را رفع كرده و روش صحيح آموزش موسيقي را در اختيار هنرجويان قرار دهم.
وي با بيان اينكه ابوالحسن صبا موتزارت ايران بود، افزود: وي با سن كم خود، آثار برجسته اي را خلق كرده و در آموزش هاي خود به عنوان مثال در رديف هاي آوازي براي هر گوشه اي شعر انتخاب كرده كه قبل يا بعد از ايشان تركيب شده و تغييراتي پيدا كرده كه آموزش آن به هنرجو دشوار بود و من توانستم با پژوهش هايي اشعاري مناسب را براي آموزش هنرجويان، جايگزين اشعار گذشته كنم.
همچنين در اين برنامه عليرضا ميرعلي نقي نكاتي را در مورد ويرايش كتاب «سنتور به گويش صبا» مطرح كرد.
اجراي موسيقي توسط هنرمنداني همچون علي جهاندار، شهرام ميرجلالي، سعيد ثابت، هادي منتظري و وحيد تهراني از ديگر بخش هاي اين برنامه بود.
كتاب «سنتور به گويش صبا» تأليف اسماعيل تهراني، نوازنده سنتور و رهبر «اركستر شهر» است. اين اثر به زيباييشناسي رديف استاد صبا ميپردازد و شيوه استاد ابوالحسن خان صبا، موسيقيدان بزرگ موسيقي ايراني را در نوازندگي ساز سنتور به همراه تجزيه و تحليل نكتهها و تطبيق با چهار روايت مطرح، ارائه كرده است.
در ديباچه كتاب درباره ابوالحسن صبا ميخوانيم: «اين شخصيت برجسته موسيقي ايرانزمين و بهراستي يكي از چهار ابرمرد موسيقي نوين ايران و از پايهگذاران اين وادي همچون علينقي وزيري، روحالله خالقي، ابوالحسن صبا و حسين دهلوي است».
تهرام/7245//1348 **1569
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
تهران - ايرنا - كتاب «رديف سنتور به گويش صبا» تأليف اسماعيل تهراني، نوازنده سنتور و رهبر اركستر شهر با حضور اساتيد و هنرمندان موسيقي شامگاه سه شنبه در فرهنگسراي ارسباران رونمايي شد.