به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، رييس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي بتازگي از وجود نزديك به 77 ميليون مشترك تلفن همراه در ايران و رسيدن ضريب نفوذ آن به 96 درصد خبر داده است.
اين شمار مشترك تلفن همراه فقط از طريق سه اپراتور بزرگ كشور مي توانند از خدمات تلفن همراه استفاده كنند.
اين مشتركان در برخي موارد براي داشتن ارتباطي خوب با مشكل هاي زيادي روبرو بوده اند. آنان پيش از اين براي رهايي از مشكل هاي اپراتوري تلفن همراه مانند قطع گاه و بيگاه ارتباط خود يا افت ناگهاني سرعت اينترنت چاره اي جز تحمل يا خريد سيمكارت يك اپراتور ديگر نداشتند.
حتي بسياري از كاربران تلفن همراه ناگزير به خريد چند سيمكارت از اپراتورهاي مختلف و در نتيجه تهيه گوشي هاي اضافي مي شدند تا شايد از خدمات بهتري بهره مند شوند.
بسياري از مردم صرف هزينه اضافي براي برخورداري از خدمات خوب را اقتصادي نمي ديدند و به خدمات نامناسب اپراتور تلفن همراه خود بسنده مي كردند. برخي ديگر نيز به سبب آنكه شماره خود را براي كسب و كار در اختيار ديگران گذاشته بودند، بناچار خدمات بي كيفيت اپراتور را تحمل كرده و عطاي خسارت ديدن كسب و كارشان را به لقاي تغيير شماره مي بخشيدند.
پس از روي كار آمدن دولت يازدهم، همسو با تاكيد رييس جمهوري بر ارايه خدمات خوب به مردم از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خواسته شد زمينه را براي ارايه بهترين خدمات ارتباطي براي مردم ايران فراهم كند.
اقدام هاي صورت گرفته در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات بارقه اميدي در دل مردم روشن كرد تا شايد راهكاري براي عرضه نامناسب خدمات اپراتورهاي تلفن همراه انديشيده شود.
تلاش براي رهايي دادن مردم از دست ارايه دهندگان خدمات نامناسب تلفن همراه از سال 1392 با طرح «رومينگ ملي» آغاز شد.
با استفاده از رومينگ ملي (طرح استفاده متقابل از شبكههاي تلفن همراه) يك اپراتور، خدمات شبكه خود را در اختيار مشتركان اپراتورهاي ميهمان قرار ميدهد و با انعقاد موافقتنامه، از اپراتور ميهمان هزينه دريافت ميكند.
در اين حالت هنگامي كه مشترك اپراتور ميهمان، از محدوده پوششدهي شبكه خارج شود، به طور خودكار امكان برقراري ارتباط و دريافت خدمات تعريف شده از طريق شبكه اپراتور ميزبان را دارد.
اما اين طرح نيز جوابگوي همه مشكل ها نبود و چاره اي ديگر مي طلبيد كه در سال 1393 با توجه به راهكارهاي جهاني در دستور كار وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات قرار گرفت.
** طرح ترابردپذيري يا جابجايي اپراتور تلفن همراه بدون نياز به تغيير سيمكارت
طرح جابجايي اپراتور تلفن همراه بدون نياز به تغيير شماره تلفن يا ترابردپذيري (Mobile Number Portability) روشي است كه با آن مشتركان ميتوانند با حفظ شماره تلفن، اپراتور خود را تغيير داده و از خدمات يك اپراتور ديگر استفاده كنند.
ترابردپذيري شماره تلفن همراه در جهان قدمتي بيش از ۱۵ سال دارد و هم اكنون در بيش از ۷۰ كشور انجام ميشود.
سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ايران از سال 1393 مقدمه هاي لازم براي اجراي اين طرح را در دستور كار خود قرارداد و اپراتورهاي سه گانه تلفن همراه كشور را براي همكاري در اجراي طرح فراخواند.
اين اپراتورها يعني همراه اول، ايرانسل و رايتل براي اجراي طرح ملي جابجايي دست در دست هم داده و با انعقاد تفاهمنامه اي خود را براي اجرا آماده كردند.
** كليد اجراي طرح براي رهايي از مشكل ها به چرخش درمي آيد
طرح جابجايي اپراتور بدون نياز به تغيير شماره در سال 1394 وارد مرحله اجراي آزمايشي بين خود اپراتورها شد تا آمادگي لازم براي آنها ايجاد شود.
فروردين ماه امسال بود كه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ايران (رگولاتوري) اعلام كرد ترابردپذيري شماره تلفن همراه مرحله آزمايش نهايي را ميگذراند و قرار است جابجايي شماره تلفن همراه به صورت الكترونيكي اجرا شود.
به گفته «علي اصغر عميديان» رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ايران، متقاضيان ترابرد مي توانند با مراجعه حضوري به دفترهاي امور مشتركان يا پايگاه اينترنتي اپراتوري كه قصد مهاجرت و استفاده از شبكه اش را دارند، از شرايط ترابرد شماره مطلع شده و درخواست خود را ثبت كنند.
طبق اعلام اين سازمان قرار بود ترابردپذيري بيست و هفتم ارديبهشت ماه همزمان با روز جهاني ارتباطات يا تا پايان سه ماهه نخست سال در كشور اجرا شود كه اين اتفاق نيفتاد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز همان زمان به خبرنگار ايرنا گفت، طرح جابجايي اپراتور بدون نياز به تغيير شماره تلفن قرار بود بيست و هفتم ارديبهشت ماه آغاز شود اما به دليل بروز چند ايراد جزيي هنوز به مرحله اجرا در نيامده است.
محمود واعظي وعده داد بزودي با برطرف شدن مشكل ها اين طرح وارد مرحله اجرا مي شود.
وي ترابردپذيري را كار بسيار مهمي عنوان كرد كه هم مشتركان را انتخاب گر خواهد كرد و هم اپراتورها پاسخگو خواهند شد.
**آغاز مرحله آزمايشي
بيستم تيرماه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ايران اعلام كرد اجراي آزمايشي طرح ترابرد پذيري شماره هاي تلفن همراه (MNP) از همان روز آغاز شد.
در مرحله نخست روزانه فقط براي ۵۰۰ نفر ترابردپذيري قابل انجام بود كه پس از رفع مشكل هاي احتمالي، امكان اجراي اين طرح براي ۷۵۰ متقاضي در روز فراهم مي شود.
البته مشتركان سيمكارت هاي دايمي براي مهاجرت به اپراتور ديگر، بايد ابتدا بدهي كاركرد خود را پرداخت كنند و پس از آن فرآيند انتقال انجام مي شود.
معاون صدور مجوز سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ايران بيست و نهم تيرماه در گفت و گو با يكي از پايگاه هاي اطلاع رساني اعلام كرد تا بيست و چهارم با گذشت چهار روز از آغاز اجراي طرح، در مجموع ۲۵۰۰ تقاضاي تعويض اپراتور موبايل به ثبت رسيد و ۲۰۰ مشترك موفق به مهاجرت به اپراتور هاي ديگر شدند.
«صادق عباسي شاهكوه» يكي از مشكل هاي اجرايي طرح را مربوط به زمان درخواست نخستين دانست و توضيح داد در دستورالعمل طرح ترابردپذيري، ۴۸ ساعت براي مرحله تاييد نخستين در نظرگرفته شد تا چنانچه مشكل هاي حقوقي و مالي براي اجرا وجود دارد از سوي مشترك برطرف شود اما در مواردي، اپراتورها بدون توجه به اين زمان فقط پس از ۲ ساعت، درخواست مشترك را رد كرده بودند كه به تدريج اين مشكل رفع شده است.
چند روز پيش نيز رييس سازمان رگولاتوري نيز در نشست خبري با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت ۶ هزار و ۵۷۲ مشترك تلفن همراه براي اجراي طرح ترابردپذيري خواستار مهاجرت به اپراتور ديگر با حفظ شمارههاي خود شده اند.
به گفته وي، در مدت سه هفته اجراي مرحله آزمايشي طرح تاكنون يك هزار و ۳۹۷ مشترك موفق به جابجايي اپراتور خود شدند.
ثبت اين ميزان درخواست مهاجرت از يك اپراتور به اپراتور ديگر در زمان اجراي آزمايشي طرح، بيانگر سطح نارضايتي مشتركان اپراتورهاي تلفن همراه از خدمات ارايه شده است.
** كلام آخر
اكنون طرح ملي ترابردپذيري اين امكان را براي مردم ايران فراهم كرده است كه خدمات مورد نياز تلفن همراه را از هر اپراتوري كه عملكرد بهتري دارد، بدون تغيير شماره سيمكارت دريافت كنند.
از سوي ديگر، اپراتورهاي تلفن همراه بايد از اين پس تلاش بيشتري به كار گيرند تا با ارايه خدمات بهتر و مناسب تر شمار بيشتري از مشتركان تلفن همراه را به سوي خود جذب كنند؛ زيرا در پناه شفافيت ايجاد شده با اجراي اين طرح ها مردم مي توانند دست به گزينش بهترين ها بزنند.
البته اپراتورها بايد توجه داشته باشند كه نارضايتي مردم از خدمات ارايه شده آنها به شيوه ديگري نيز ثبت مي شود.
شيوه ديگر پايش كاركرد اپراتورها از سوي كاربران، سامانه اندازهگيري و پايش شاخصهاي كيفي شبكه است كه بتازگي از سوي شركت ارتباطات زيرساخت ايران راه اندازي شده است.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت در مراسم رونمايي از اين سامانه، شفاف سازي اطلاعات در زنجيره ارايه خدمات و امكان نمايش وضعيت كنوني سرويسهاي هر يك از ارايهدهندگان خدمات دسترسي را از ويژگيهاي راهاندازي سامانه اندازهگيري و پايش شاخصهاي كيفي شبكه دانست.
اقتصام**2078**1961
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
تهران- ايرنا- رهايي از خدمات بي كيفيت تلفن همراه مانند قطع ارتباط و اينترنت اكنون با تمهيدهايي مانند راه اندازي طرح ترابردپذيري و سامانه اندازهگيري و پايش شاخصهاي كيفي شبكه فراهم آمده و به اين ترتيب، ميزان رضايت كاربران به طور مستقيم در محك عملكرد اپراتورها تاثيرگذار شده است.