تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

تهران - ایرنا - استاد محمدرضا شجریان افزون بر برخورداری از موهبت الهی صدای خوش، در هنر خوش نویسی و خطاطی نیز دستی بر آتش دارد و چون قلم به تحریر می چرخاند، شوری دیگر می آفریند.

‌استاد شجریان از جمله سرمایه ها و مفاخر ملی و فرهنگی ایران است كه زندگی خود را وقف فرهنگ و هنر كرده است.
استاد شجریان در اوایل دهه 40 شمسی با مهاجرت به تهران و آغاز فعالیت در رادیو و تعلیم آواز نزد اساتید این فن، وارد انجمن تازه تاسیس خوشنویسان ایران شد و در محضر استادانی همچون ابراهیم بوذری - خط شكسته - و سید حسین و سید حسن میرخانی - خط نستعلیق - به آموزش این هنر مشغول شد و در سال 1349 به اخذ گواهینامه ممتاز نائل شد.
وی در آغاز، به پیشرفت های قابل توجهی دست یافت، بطوریكه مورد توجه استادان خود قرار گرفت و نمونه خطی از وی در دارالكتاب سید حسین میرخانی در كنار آثار امیرخانی، سلحشور، مافی و شمس انصاری موجود است كه استاد حبیب اله فضایلی نیز در كتاب «تعلیم خط» به آن اشاره كرده است.
استاد شجریان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تاسیس شركت «دل آواز» كار خوشنویسی تعدادی از آلبوم های خود را انجام داد كه از آن میان می توان به «بیداد»، «آستان جانان» و «خلوت گزیده» اشاره كرد.
استاد آواز ایران در سال 1389 نیز آثار خطاطی خود را در نمایشگاهی در تالار وحدت به همراه منتخبی از خوش ‌نویسان معاصر به نمایش گذاشت.

** ‌استاد شجریان یكی از بهترین های حوزه هنر خوشنویسی است
مدیر عامل انجمن خوشنویسان ایران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مورد هنر خوشنویسی استاد شجریان افزود: افتخار داریم كه نام او در زمره خوشنویسان و انجمن خوشنویسان ایران قرار دارد.
عارف براتی افزود: ‌استاد شجریان یكی از اكابر ادبیات ایران است كه در دوران نوجوانی گرایش مخصوصی به حوزه خوشنویسی پیدا كرد و در كنار مطالعه متون ادبی و پرداختن به آواز به نگارش اشعار در قالب هنر خوشنویسی روی آورد.
وی ادامه داد: ادبیات با فهم، احساس و درك ملت ایران عجین است و نمود خود را در چند چیز به زیبایی نشان می دهد كه یكی خط و خوشنویسی و دیگری آواز است.
براتی گفت: كسی كه به عمق غنای فرهنگی ادبیات ایران پی ببرد، ارتباط خود را با خوشنویسی و آواز به خوبی درك می كند.
به گفته وی، سه عنصر فرهنگی ادب، خوشنویسی و آواز هم آغوش هم هستند، هر جا ادب است زیبا نویسی و خوشنویسی نیز هست و هر جا خوشنویسی هست سری به كلمات، جملات، ابیات، اشعار، امثال حكم و سخنان بزرگ ادبیات زده می شود.
براتی افزود: خوشنویس است كه با انتخاب درست مفاهیم ادبی به ارتقای كیفیت فرهنگ ایرانی دامن می زند و بالتبع روح لطیف و احساس یك هنرمند است كه می تواند ابیات و كلمات زیبا را در غالب آواز و موسیقی به زیبایی دریافت كند و بی شك اكثر هنرمندانی كه در حوزه آواز فعالیت می كنند، كسانی هستند اوج یافته حوزه ادبیات و هنر هستند كه استاد شجریان نیز از آن نمونه ها است.
فراهنگ ** 9338 ** 1071