تهران- ایرنا- گمرك ایران اعلام كرد: تله‌های الكترونیكی 27 كانتینر كالای قاچاق را در گمرك شهید رجایی در دام سامانه جامع گمركی انداخت.

به گزارش روز شنبه ایرنا از گمرك جمهوری اسلامی ایران، این تعداد كانتینر كالای قاچاق به دنبال تقاطع‌گیری اطلاعات مندرج در سامانه جامع گمركی با مانیفست الكترونیكی توسط گمرك شهید رجایی كشف شد.
بر اساس این گزارش، در حالی كه اظهار صاحبان كالا به ‌صورت الكترونیكی در سامانه جامع گمركی ثبت شده بود، داده‌های ورودی با اطلاعات مندرج در مانیفست الكترونیكی كه توسط شركت‌های حمل ‌و نقل در سامانه جامع گمركی وارد شده بود مغایرت داشت؛ این مساله موجب شد تا هشدارهای الكترونیكی در سامانه به صدا در آید و دستور بررسی‌های بیشتر و كامل‌تر نوع و محتویات كانتینرها صادر شود.
به دنبال آن سوابق اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبان كالا و اظهارنامه‌های در جریان آنها به‌صورت برخط (آنلاین) و در لحظه، استخراج و ادامه عملیات گمركی برای این اشخاص به‌صورت سیستمی قفل شد و بررسی كامل و دقیق محتویات كانتینرها در دستور كار گمرك قرار گرفت.
بنابراین گزارش، با تخلیه كامل كانتینرها مشخص شد نوع كالای اظهاری با محتویات كانتینرها مغایرت دارد. محتویات آنها شامل 13كانتینر یخچال فریزر ساید بای ساید، 6 كانتینر لوستر و هشت كانتینر ظروف سرامیك، ظروف چینی، ظروف شیشه، ظروف آلومینیومی و ظروف استیل بود كه برابر ماده 113 قانون امور گمركی مشمول قاچاق تشخیص داده و همه آنها ضبط شد.
گمرك ایران چندی است كه علاوه بر اظهارنامه صاحبان كالا، اطلاعات دقیق‌تری از كالاهای موجود در محوطه‌های بندری را از شركت‌های حمل‌ونقل دریافت می‌كند و این اطلاعات را با اظهار صاحبان كالا تطبیق می‌دهد.
برنامه اصلی گمرك دسترسی به مانیفست بار كشتی‌ها در زمان تخلیه بار است و با هماهنگی گمرك و سازمان بنادر و دریانوردی مقرر شده به‌زودی با برقراری ارتباط الكترونیكی میان گمرك و بندر از طریق سامانه جامع گمركی امكان تبادل داده‌ها میان دو سازمان برقرار شود.
بنابر اعلام گمرك ،اطلاعات مانیفست كشتی، اطلاعات قابل اتكایی هستند و در صورت ورود اطلاعات تخلیه بار از بنادر، زنجیره داده‌ها در سامانه جامع گمركی تكمیل و همه اطلاعات ورودی برمبنای مانیفست الكترونیكی، بارنامه، قبض انبار، اظهارنامه و بیجك (فاكتور) انبارها تقاطع‌گیری می‌شود و در عمل امكان تخلف از بین می‌رود.
مصوبه شورای عالی امنیت ملی و ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز بر لزوم دسترسی گمرك ایران به اطلاعات انبارها و محوطه‌های بندری تاكید دارد.
همچنین به دنبال انهدام یك باند بزرگ قاچاق كالا در بندر شهید رجایی به كمك سامانه جامع گمركی، دریافت اطلاعات بار به‌صورت مستقیم از بارنامه‌ها در روزهای اخیر و با استفاده از سامانه جامع گمركی در گمرك عملیاتی شده است، به گونه ای كه اظهار فرد ملاك عمل سامانه‌های الكترونیكی گمرك نبوده و فقط صاحبان كالا می‌توانند محتویات بارنامه را اظهار كنند و سیستم دیگر ورود اطلاعات مغایر با بارنامه را اجازه نمی‌دهد.
به گزارش ایرنا، معاون حقوقی و نظارت گمرك جمهوری اسلامی ایران پیش از این اعلام كرده بود: پارسال 289 تن انواع كالاهای قاچاق شامل مواد مخدر، قرص های روانگردان، مواد پیش ساز و... در گمرك های كشور كشف شد.

** رد پای كارت‌های بازرگانی یكبار مصرف در قاچاق این كالاها
گمرك ایران پس از كشف محموله‌های قاچاق یادشده به بررسی سوابق كامل اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبان این كالاها پرداخت و بار دیگر ردپای كارت‌های بازرگانی یكبار مصرف در قاچاق این محموله‌ها پیدا شد.
پیگیری‌های بیشتر نشان داد باندهای قاچاق با استفاده از كارت‌های بازرگانی یكبار مصرف یا اجاره‌ای، كالاهای خود را به نام تعدادی افراد بی‌بضاعت و كم‌درآمد ثبت كرده‌اند.
براساس بررسی‌های به‌عمل آمده، منشا اصلی انجام چنین تخلفاتی صدور كارت‌های بازرگانی یكبار مصرف برای افراد كم‌درآمد است و با این شرایط امكان ردگیری صاحبان اصلی كالاهای قاچاق با مشكلاتی مواجه می‌شود.
در بررسی‌های بیشتر مشخص شد ثبت سفارش این كالاها هم مشكلاتی داشته است و باید صاحبان كارت‌های بازرگانی فقط در رشته‌هایی كه فعالیت آنها در شناسنامه كارت ثبت شده، اجازه ثبت سفارش داشته باشند.
برپایه این گزارش، تبادل اطلاعات در چارچوب سامانه جامع گمركی موجب شفافیت و سلامت تجارت شده و این امر می‌تواند با مشاركت و همكاری سازمان‌های همجوار گمرك شرایط را برای افرادی كه تجارت قانونی و سالم انجام می‌دهند، آسان‌تر و عرصه را برای متخلفان و قاچاقچیان روزبه‌روز تنگ‌تر كند.
به گزارش ایرنا، سامانه جامع گمركی ( پنجره واحد تجارت فرامرزی ) پانزدهم مهرماه 1393 با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.
اقتصام ** 3065 **1561