تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) با اعلام كاهش متوسط تلفات توزیع برق كشور به 10.7 درصد، گفت: هر یك درصد كاهش تلفات، صرفه جویی سالیانه دو میلیارد و 800 میلیون كیلو وات ساعتی در مصرف برق را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «آرش كردی» امروز (شنبه ) در جلسه اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری افزود: مطابق برنامه ریزی انجام شده امسال برای نخستین بار در تاریخ برق كشور، میزان تلفات توزیع تك رقمی می شود.
وی اضافه كرد: تلفات برق از 15.5 درصد در ابتدای سال 93، به 11.4 درصد در پایان سال 94 رسید.
به گفته این مقام مسئول، مطابق استانداردهای بین المللی چنانچه تلفات توزیع برق در كشور به حدود هفت درصد برسد، صرفه جویی مناسبی را در مصرف انرژی به دنبال خواهد داشت.

** عظیم ترین طرح اتوماسیونی كشور

كردی پروژه های در نظر گفته شده توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای این شركت را خاطرنشان كرد و گفت: اجرای طرح كنتورهای «فهام»، عظیم ترین طرح اتوماسیونی كشور است كه برای 33 میلیون مشترك اجرایی می شود و طی آن، اطلاعات مشتركان به صورت لحظه ای رصد و كنترل خواهد شد.
به گزارش ایرنا، فهام (فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی) بخش نخست هوشمندسازی شبكه برق كشور است كه در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی) برای بهره برداری بهتر از شبكه برق استفاده می شود و علاوه بر آن امكان ارتباط دو طرفه با مشتركان فراهم خواهد شد. اجرای این طرح شهریور ماه پارسال با حضور قایم مقام وزیر نیرو آغاز شد.
وی افزود: این طرح به گونه ای طراحی شده تا بعدها بتوان دریافت اطلاعات كنتورهای آب، گاز و ... را نیز بر روی این ساختار عملیاتی و اجرایی كرد؛ در این طرح می توان اطلاعات را از مصرف كننده به صورت لحظه ای منتقل كرد و حتی به كنتور فرمان داد.
وی تصریح كرد: اینك در ساخت این كنتورها در كشور به خودكفایی رسیده ایم و همه فناوری های مورد استفاده در آن نیز در دوران تحریم ها ایجاد شده است.
مدیرعامل توانیر یادآور شد: هرچند در افق طرح، دستیابی 33 میلیون مشترك كشور به این فناوری برنامه ریزی شده و هزینه بالایی دارد، اما عواید و منافع آن به مراتب بیشتر است.
وی اضافه كرد: اجرای این طرح به سه میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و بستر عظیم مخابراتی، اطلاعاتی و اتوماسیونی برای آن مورد نیاز است و می تواند 40 درصد كل انرژی كشور را پوشش دهد.
به گفته كردی، اشاعه نیروگاه های تولید پراكنده در مراكز صنعتی و مراكز پرجمعیت، دیگر پروژه اقتصاد مقاومتی این شركت است كه تاكنون 700 مگاوات آن به بهره برداری رسیده و پیش بینی امسال، بهره برداری از 300 مگاوات نیروگاه جدید است.
وی خاطرنشان كرد: برق رسانی به 580 روستای بین 10 تا 20 خانوار به عنوان دیگر پروژه اقتصاد مقاومتی این شركت ابلاغ شده كه با انجام آن جشن برق رسانی به این روستاها برگزار خواهد شد.
این مقام مسئول تصریح كرد: سال گذشته تعداد 506 روستای كشور با هفت هزار و 384 خانوار و صرف هزینه ای افزون بر 670 میلیارد ریال از نعمت برق برخوردار شدند.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری اواخر فروردین ماه امسال طی ابلاغیه هایی جداگانه به دستگاه های اجرایی، تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ناظر به پروژه های اولویت دار برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی كه در آن وظایف و تكالیف هر یك از دستگاه ها برای اجرای این پروژه ها به وضوح مشخص شده است را ابلاغ كرد.
اقتصام ** 3065 ** 1559