به گزارش روز يكشنبه ايرنا از دانشگاه علوم پزشكي تهران، محمد جليلي افزود: رتبه هاي تك رقمي كنكور سراسري و مدال آوران طلاي المپيادهاي شيمي همگي دانشگاه علوم پزشكي تهران را انتخاب ميكنند.
وي خاطر نشان كرد: در سال 94 از مجموع 27 نفري كه در مناطق سه گانه رتبه تك رقمي داشتند، 24 نفر دانشگاه علوم پزشكي تهران را براي تحصيل خود انتخاب كردند و اين در حالي است كه برخي دانش آموزان بسته به محل زندگي و شرايط، دانشگاه هاي ديگر را انتخاب مي كنند.
وي ادامه داد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود در سال 94 از 100 نفر اول كنكور سراسري 76 نفر در دانشگاه علوم پزشكي تهران تحصيل ميكنند و اين در حالي است كه بسياري از افراد علي رغم رتبه هاي بسيار خوب، به علت محدوديت ظرفيت، امكان تحصيل در اين دانشگاه را پيدا نمي كنند.
جليلي گفت: در مورد دارندگان مدال هاي نقره و برنز المپيادهاي كشوري نيز هر ساله دانشگاه علوم پزشكي تهران با خيل عظيم متقاضيان روبهروست كه به علت ظرفيت محدود از پذيرش آنها معذور است و به دارندگان مدال طلاي المپياد كشوري بسنده مي كند.
معاون آموزشي دانشگاه درباره ارزيابي هاي ملي و بين المللي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: جايگاه دانشگاه علوم پزشكي تهران به عنوان دانشگاه مادر و نماد آموزش عالي در حوزه آموزش علوم پزشكي بر كسي پوشيده نيست.
وي افزود: 40 درصد از كل محققاني كه در سراسر كشور داراي H-index بالاي 15 هستند در اين دانشگاه مشغول به كار هستند و از 34 محققي كه جزو يك درصد دانشمندان برتر جهان هستند 17 نفر در اين دانشگاه خدمت ميكنند و اين در حالي است كه دانشگاه هاي بعدي تنها دو تا سه نفر عضو هيئت علمي در اين ليست دارند.
جليلي افزود: نكته اي كه بايد به آن اشاره كرد كيفيت خروجي هاي اين دانشگاه است. در آزمون هاي كشوري كه در مقاطع علوم پايه و پيش كارورزي انجام مي شود و همچنين در آزمون هاي تخصصي و فوق تخصصي همواره دانشگاه علوم پزشكي تهران با فاصله زيادي نسبت به ساير دانشگاههاي كشور در جايگاه اول بوده است و اين جايگاه ويژه مديون حضور دانشجويان نخبه، اساتيد برجسته و برنامه آموزشي دقيق و منسجم است.
معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران، با بيان اينكه اگر بخواهيم رتبه بندي ها را ملاك انتخاب دانشگاه قرار دهيم، شايد رتبه بندي هاي بين المللي به جهات مختلفي ارجح باشند.
وي افزود: اين رتبه بنديها در سطح جهاني و توسط موسساتي مستقل و بي ارتباط با دانشگاه ها انجام مي شوند و سالها است كه Ranking هاي معتبري همچون تايمز و QS در حال اجرا هستند و دانشگاه ها را مورد ارزيابي قرار مي دهند. اين رتبه بندي ها شاخص هاي معين و شفافي دارند و با توجه به پروتكل هاي مشخص از دغدغه تعرض منافع هم مصون هستند.
جليلي با اشاره به نتايج رتبه بنديهاي بين المللي گفت: در تمام رتبه بندي هاي بين المللي دانشگاه علوم پزشكي تهران با فاصله بسيار زيادي با ديگر دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور قرار دارد.
معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشكي تهران در رتبهبندي تايمز جايگاه بين 500 تا 600 را دارد و در سرفصل آموزش در آخرين رتبه بندي اعلام شده توانست رتبه 74 دنيا را كسب كند.
وي ادامه داد: جالب توجه اين است كه در كل دانشگاه هاي كشور فقط 8 دانشگاه در جمع 800 دانشگاه برتر دنيا كه در اين رتبه بندي مورد ارزيابي قرار ميگيرند حضور دارد و دانشگاه علوم پزشكي تهران يكي از اين هشت دانشگاه و تنها دانشگاه علوم پزشكي حاضر در اين مجموعه است و هيچ يك از دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور حتي امكان حضور در اين رده بندي را هم نداشته اند.
جليلي گفت: در رتبه بندي QS دانشگاه علوم پزشكي تهران جايگاه 200 تا 250 را دارد و در رتبه بندي وبومتريك نيز رتبه اول را در بين دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور داراست.
وي همچنين به ارزيابي آموزشي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در دو سال اخير توسط وزارت بهداشت اشاره كرد و يادآور شد: رتبه بندي كشوري دانشكده هاي پزشكي به اشكال مختلفي در طي زمان انجام شده و هرساله دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران رتبه نخست را داشته است.
معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: اين رتبه بندي در زمان هايي از سوي وزارت بهداشت متوقف شده بود تا اينكه در سال هاي اخير تصميم گرفته شد تا رتبه بندي دانشگاه هاي علوم پزشكي انجام شود.
معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران خاطر نشان كرد: اين رتبه بندي دوبار در سالهاي گذشته توسط وزارت بهداشت انجام شد و بر اساس نتايج اين دو دوره دانشگاه علوم پزشكي تهران براي يك دوره رتبه نخست و براي دوره دوم رتبه دوم را از آن خود كرده است.
وي گفت: تا زماني كه مخاطبان ما از شاخص ها و معيارهاي رتبه بندي اطلاع نداشته باشند ممكن است نتوانند قضاوت دقيقي در مورد مفهوم آن داشته باشند و اطلاعات ارائه شده چندان كمك كننده نخواهد بود.
وي افزود: عمده شاخص هاي رتبه بندي آموزشي دانشگاه ها (طرح راد) كه توسط معاونت آموزشي وزارت بهداشت انجام مي شود، حول و حوش فرآيندهاي آموزشي است (به عنوان مثال تعداد جلساتي كه معاونان آموزشي برگزار مي كنند و تعداد صورتجلسات از امتياز برخوردار است) طبيعي است كه اين شاخص ها اگر چه داراي اهميت هستند اما به آنچه كه محصول نهايي آموزش و كيفيت آموزشي ما است الزاما هماهنگي مستقيمي ندارد.
جليلي تاكيد كرد: دانشگاه علوم پزشكي تهران خود را موظف به ارائه آموزش با بالاترين كيفيت به دانشجويان نخبه اي مي داند كه با تلاش زياد موفق به ورود به اين دانشگاه شده اند و در همين راستا اقدامات زيادي را در جهت ارتقا كيفيت و توسعه آموزش خود انجام داده است.
وي گفت: از آن جمله مي توان به بازنگري جدي در برنامه آموزشي پزشكي و دندانپزشكي طي چند سال گذشته اشاره كرد كه با بحث و مطالعه و كسب آمادگي كامل نشان داد كه بازنگري برنامه آموزشي مي تواند يك تجربه خوب و موفق و توام با لحاظ اصول علمي و با استفاده از حمايت بدنه دانشگاه و اعضاي هيئت علمي باشد.
معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران امكان تحصيل همزمان در دو رشته را از جمله شرايط ويژه تحصيل در دانشگاه علوم پزشكي تهران خواند و تصريح كرد: همچنين مركز رشد استعدادهاي درخشان دانشگاه كه هدايت و حمايت از انواع فعاليت هاي آموزشي، پژوهشي و فرهنگي دانشجويان نخبه دانشگاه را برعهده دارد محيط بسيار مناسبي براي پرورش اين قشر نخبه كشور است.
اجتمام(1)**3063 ** 1569
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
تهران - ايرنا - معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: اين دانشگاه جزو 800دانشگاه برتر دنياست. اغلب برترين هاي كنكور اين دانشگاه را اتتخاب ميكنند و دانشجويان نخبه همزمان ميتوانند در دو رشته علوم پزشكي اين مركز تحصيل كنند.