تهران- ايرنا- دبيركل كانون زندانيان سياسي مسلمان قبل از انقلاب با بيان اينكه مردم از آزادگان دفاع مقدس مانند قهرمان استقبال كردند، گفت: زندانيان انقلابي مسلمان پيشكسوتان انقلاب اسلامي ايران هستند.

26 مرداد 1369 روزي است كه اولين گروه آزادگان ايراني دوران هشت ساله دفاع مقدس، پس از سال‌ها اسارت در زندان‌هاي رژيم بعث عراق با ورود به كشور به جمع خانواده‌هاي خود بازگشتند.
«علي صالح آبادي» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا با تبريك اين روز به يادماندني به ملت ايران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و خانواده آزادگان، ياد آور شد: اين اتفاق زماني به وقوع پيوست كه صدام حسين سرانجام پس از يك خطاي محاسباتي كه مرتكب شد و به كويت حمله كرد و كشورهاي عضو پيمان ناتو به عراق حمله كردند، موقعيت حكومت خود را متزلزل و ضعيف ديد.
وي در ادامه افزود: در اينجا بود كه صدام دست دوستي به سوي ايران دراز كرد و از روي استيصال و ناچاري آماده شد رزمندگان ايران را كه در زمان جنگ در برابر دشمن بعثي ايستادگي و مقاومت مي كردند و در زندان هاي اين كشور اسير بودند، آزاد كند.
دبيركل كانون زندانيان سياسي مسلمان قبل از انقلاب افزود: با ورود آزادگان در اين روز (26 مرداد ماه) موجي از شادي سراسر ايران را فرا گرفت و مردم از آزادگان كشور مانند يك قهرمان استقبال كردند.
نماينده پيشين مردم مشهد در دوره سوم مجلس شوراي اسلامي گفت: در آن زمان مجلس سوم كه يك مجلس انقلابي و خط امامي بود ضمن استقبال از اين اتفاق تاريخي و پس از مشورت، با اكثريت قاطع نمايندگان قانوني را تصويب و تاييد كرد كه در آن روش ها و راه كارهاي حمايت از آزادگان پيش بيني شده بود.
وي افزود: اين قانون هم اكنون در حال اجرا است و مزيت هايي را براي آزادگان عزيز كشورمان در نظر گرفته است.
صالح آبادي با بيان اينكه اين قانون ابتدا براي آزادگان جنگ تحميلي تدوين شد، در ادامه افزود: اين قانون پس از اصلاحيه، تمام كساني را كه از سال 1342تا 1357 مبارزه سياسي كرده بودند و حداقل سه ماه در اسارت زندان هاي رژيم پهلوي بودند نيز در بر گرفت.
دبيركل كانون با اشاره به تبصره اين قانون گفت: تمام مزاياي اين قانون ويژه و خاص آزادگان جنگ، به مبارزان قبل از انقلاب نيز تسري پيدا مي كند.
وي تصريح كرد: البته اين قانون شامل اسيراني مي شود كه مبارزات آنها منطبق بر فعاليت هاي نهضت انقلاب اسلامي تحت رهبري حضرت امام خميني (ره) است.
صالح آبادي درباره كانون زندانيان سياسي مسلمان قبل از انقلاب با اشاره به اينكه فعاليت اين كانون، صنفي است افزود:البته اين تشكيلات نسبت به مسائل كلان كشور بي تفاوت نيست.
صالح آبادي مبارزان انقلابي مسلمان را بانيان و پيشكسوتان انقلاب اسلامي ايران عنوان كرد و گفت: در آن زمان كه كمتر كسي فكر مي كرد روزي جمهوري اسلامي تشكيل مي شود، اين گروه و جماعت عزمشان را جزم كرده بودند و با رژيم پهلوي مبارزه مي كردند تا يك نظام جمهوري با محتواي اسلامي پايه ريزي كنند.
وي تاكيد كرد:اين مبارزان و پيشكسوتان انقلاب كه در برپايي و تثبيت جمهوري اسلامي نقش داشتند،هنوز هم بر اين نقش تاكيد دارند.

** 26 مرداد سرمنشاء خير و بركت براي آزادگان و مبارزان انقلاب اسلامي است
«محمد شهرستانكي» رئيس هيات مديره كانون زندانيان سياسي مسلمان قبل از انقلاب نيز با اشاره به قانون حمايت از آزادگان دفاع مقدس و زندانيان و مبارزان انقلاب گفت: تكرار رويداد 26 مرداد علاوه بر ايجاد موج شادي و غرور ملي در كشور از اين جهت پر خير و بركت است كه سرمنشا، پيگيري قوانيني در كشور شد كه علاوه بر اين عزيزان دلير، مبارزان انقلابي را نيز تحت پوشش قرار داد.
شهرستانكي با اشاره به فعاليت هاي كانون در راستاي پي گيري مزاياي اين قانون براي افراد تحت پوشش كانون گفت: مطابق با آمار تعداد زندانيان مبارز مسلمان پيش از انقلاب در حدود 1700 نفر است كه بين 800-750 نفر از اين عزيزان در كانون عضو هستند كه در سراسر كشور پراكنده هستند.

به گزارش ايرنا، كانون زندانيان سياسي مسلمان پيش از انقلاب، كه بيش از يك دهه قبل فعاليت خود را آغاز كرده است به عنوان يك تشكل صنفي، مسائل و مشكلات مربوط به اين گروه از فعالان سياسي دوران مبارزات انقلاب اسلامي را پي گيري مي كند.
تكرار خاطره بازگشت آزادگان هشت سال دفاع مقدس به كشور در 26 مردادماه هر سال، براي زندانيان مسلمان سياسي پيش از انقلاب از اين جهت خاطره ساز است كه آزادي رزمندگان و غيورمندان دوران جنگ تحميلي، ياد و خاطره روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي و آزادي مبارزان سياسي مسلمان از زندان هاي حكومت پهلوي را نيز براي آن ها زنده مي كند.
سيام**3070**1449