تهران- ايرنا- گوشي‌هاي هوشمند دو دهه قبل با عرضه گوشي نوكيا 9000 وارد زندگي مردم شدند؛ در طي اين مدت امكانات زيادي به اين گوشي ها افزوده شده است و در عين حال دغدغه هاي روزافزوني را نيز به همراه داشته اند.

به گزارش ايرنا از پايگاه اينترنتي دويچه وله، امروزه شايد زندگي بدون گوشي‌هاي هوشمند براي ميليون‌ها نفر در سراسر جهان امري غيرقابل تصور باشد. نقش سنتي تلفن در برقراري مكالمات صوتي تنها يكي از كاربردهاي كوچك تلفن‌هاي هوشمند است؛ پيدا كردن نقشه راه، اطلاع از وضعيت هوا، ثبت لحظات از طريق عكاسي ديجيتال، گوش دادن به كانال‌هاي راديويي و تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني، دسترسي به وضعيت به روزشونده‌ي تناسب اندام و مقدار كالري در حال مصرف در هنگام پياده‌روي يا ديگر فعاليت‌ها ، از جمله امكاناتي است كه تلفن‌هاي هوشمند در اختيار كاربران قرار مي‌دهند.
به باور برخي متخصصان، تلفن هوشمند ابزاري است كه به بخشي از بدن كاربران تبديل شده است. آنچه تلفن هوشمند امروزي را از ابتدايي‌ترين نمونه آن مجزا مي‌كند نه تنها ميزان قابليت‌هاي به شدت پيشرفته و متفاوت آن كه حجم و وزن آن نيز است.

**نوكيا 9000
اين گوشي كه به آن دايناسور دنياي گوشي‌هاي هوشمند اطلاق مي شود و 15 اوت 1996 به بازار رو به رونق فناوري هاي ارتباطاتي ارائه شد، 397 گرم وزن داشت و برخلاف مدل‌هاي امروزي قطور بود. اين گوشي هم در خدمت انجام وظايف تلفن‌هاي معمولي بود و هم قابليت‌هاي يك كامپيوتر خانگي از قبيل ارائه مرورگر وب و نرم‌افزار آفيس را داشت و از امكانات دستگاه فكس نيز برخوردار بود.
نوكيا 9000 كه نسبت به گوشي‌هاي هوشمند امروز توانايي‌هاي محدودي داشت، بسيار گران بود و در زمان عرضه‌اش در سال 1996 ميلادي مبلغي معادل 1400 يورو قيمت داشت.
اما آنچه يكي از نوآوري‌هاي خلاقانه‌ي بشر محسوب مي‌شود، چالش‌هايي را با خود به همراه آورده است.
براي مثال اين روزها مقامات شهر سئول، پايتخت كره جنوبي، از حمله 'زامبي‌هاي تلفن‌‌هاي هوشمند' به فضاهاي شهري سخن به ميان آورده‌اند و روان‌شناسان خواستار تمرين خويشتن‌داري كاربران از پاسخ‌گويي يا خواندن پيام‌ها و پست‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي شده‌اند.
كارشناسان معتقدند، گرچه اعتياد به گوشي هوشمند به معني عام اعتياد نيست اما بايد استفاده از اين ابزار نوين را به‌شكلي مطلوب مديريت كرد.

**كاربران نگران محيط زيست
با اين‌ همه تمامي نظرسنجي‌هاي مرتبط به تلفن‌هاي هوشمند نتايج نگران‌كننده‌اي را بازتاب نمي‌دهند. بر اساس نظرسنجي انجام گرفته در شش كشور آمريكا، مكزيك، كره جنوبي، روسيه، چين و آلمان اكثر افراد بين 18 تا 75 سال گفته‌اند كه توليد گوشي‌هاي هوشمند بايد براي آسيب كم‌تر به محيط زيست بهينه شود.
بر اين اساس بيش از نيمي از پاسخگويان تقاضا دارند گوشي‌هاي هوشمند طوري ساخته شوند كه بتوان راحت‌تر آن‌ها را تعمير كرد، از بين برد و بازيافت كرد.
در اين ميان پاسخگويان در آلمان با اكثريت بيشتري (61 درصد) معتقدند شركت‌هاي سازنده‌ي تلفن مسئوليت بيش‌تري در قبال كارآمدي فرايند بازيافت برعهده دارند. اين نظرسنجي اخيرا از سوي ايپسوس موري (Ipsos MORI) كه دومين كمپاني بزرگ تحقيقات بازار و بازاريابي است، انجام گرفت.

**هشدار به زامبي‌ها در كره جنوبي
اگرچه به نظر مي‌رسد كه درصد قابل توجهي از كاربران به چالش‌هاي زيست‌محيطي ناشي از توليد بي‌رويه گوشي‌هاي هوشمند با استانداردهاي كنوني واقف‌ هستند، اما چالش‌هاي ديگر نظير چالش‌هاي ترافيكي موجود، همچنان موجود است.
در سئول پايتخت كشوري كه بيش از 80 درصد شهروندانش گوشي هوشمند دارند، اين روزها طرحي به صورت آزمايشي به اجرا گذاشته شده است. در اين طرح آزمايشي كه حدود 33 هزار دلار هزينه داشته است، در برخي مسيرهاي پر رفت و آمد سئول علايم مشابه علايم راهنمايي رانندگي نصب شده كه از افراد پياده‌رو مي‌خواهد هنگام استفاده از تلفن‌هاي هوشمند در خيابان مراقب امنيت خود نيز باشند.
اين طرح از اين رو اجرا شده كه تصادفات رانندگي در پنج سال گذشته در كره جنوبي سه برابر شده است. اگرچه مشخص نيست كه چند درصد اين تصادف‌ها شامل پياده‌روها مي‌شود، اما رقم بالاي تصادفات مقامات كره جنوبي را به فكر و تصميم‌گيري واداشته است.
در شهر آگسبورگ آلمان نيز در محل عبور از خطوط قطار براي عابرهاي پياده نوارهاي قرمز نوراني نصب شده كه وقتي سرشان به اصطلاح در گوشي‌شان است، متوجه خطر عبور قطار شوند.
اما مقامات شهري ركسبرگ، شهري در ايالت آيداهو آمريكا، تا آنجا پيش رفته‌اند كه براي كساني كه هنگام عبور از خيابان همچنان مشغول استفاده از گوشي‌هاي هوشمند و 'پيام ' فرستادن‌ هستند، 50 دلار جريمه در نظر گرفته‌اند.
علمي **1311**2017