به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران ، محمدرضا مودودی افزود: با توجه به ظرفیت های توسعه همكاری با عمان و تحقق برنامه جامع اقدام مشترك(برجام)، می توان سهم بیشتری را در بازار این كشور متصور شد.
وی با بیان اینكه هیات تجاری ایران همزمان با دو رویداد مهم «یازدهمین نمایشگاه بین المللی محصولات غذایی و هتلداری» و «ششمین نمایشگاه و كنفرانس بین المللی تجهیزات و خدمات پزشكی» در مسقط حضور خواهد یافت، گفت: این دو رویداد مهم فرصتی است برای بخش خصوصی فعال ایرانی تا از ظرفیت های موجود در صنعت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت بهره كافی برده و با توجه به توان تولید انواع محصولات غذایی با كیفیت در داخل كشور، بازار مطمئنی در كشور همسایه خود ایجاد كنند.
معاون كل سازمان توسعه تجارت یادآور شد: این دو رخداد فرصت های توسعه بازار و جذب سرمایه توسط تجار توانمند ایرانی را دو چندان میكند و با توجه به تمام مشتركات تاریخی و سیاسی و نیز علایق فرهنگی و ملی دو كشور، موقعیتی مطلوب برای تقویت روابط اقتصادی فراهم می آورد.
مودودی افزود: به منظور افزایش دستاوردهای این سفر، مذاكرات فشرده و گسترده ای با مقام های دولتی و خصوصی توانمند عمان صورت گرفته است و امید می رود در پناه برنامه های تدوین شده و با حضور قدرتمند شركتهای خصوصی ایرانی نتایج مطلوبی از این رویدادها حاصل شود.
وی صنعت گردشگری بویژه گردشگری سلامت را یكی از مهمترین فعالیت های تجاری نام برد كه در شرایط فعلی می تواند به عنوان موتور محرك اقتصاد عمل كند و سرمایه گذاری در این بخش را با هدف جذب گردشگران بین المللی از اولویت های اقتصاد مقاومتی خواند.
وی با اشاره به استقبال فعالان صنعت غذای كشور برای حضور در هیات اعزامی ایران، عمان را بعنوان بازاری مناسب برای محصولات و صنایع غذایی ایران برشمرد و خواستار حضور قدرتمند فعالان این صنعت در آن كشور شد.
بر اساس این گزارش، هیات بزرگ تجاری، بازاریابی و جذب سرمایه ایران متشكل از مدیران بخش های دولتی مرتبط و فعالان بخش خصوصی در زمینه های محصولات غذایی، تورگردانی، هتلداری، حمل و نقل مسافری، خدمات درمانی و پاراكلینیكی، دارو و تجهیزات پزشكی، هتل بیمارستان، پژوهش و فناوری های گردشگری و سلامت، ساخت و توسعه بنادر و هتل ها و صنایع دستی است كه از دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در تاریخ بیست و نهم شهریور امسال به كشور عمان اعزام خواهد شد.
مبادله تجربیات و آشنایی با طرفهای تجاری، ملاقات با مسوولان ارشد دولتی، بررسی راهكارهای توسعه تبادلات تجاری بین دو كشور، مذاكرات رو در روی فعالان بخش خصوصی، بررسی ظرفیت های بازار و آشنایی با قوانین و مقررات كشور هدف، بازدید از مراكز تجاری و صنعتی و بالاخره بازدید از نمایشگاه های همزمان و ارزیابی رقبای حاضر در این نمایشگاه ها از جمله برنامههای این هیات در سفر به عمان است.
به گزارش ایرنا و بر اساس گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط، حجم مبادلات بازرگانی ایران و سلطان نشین عمان در سال های گذشته بیش از 500 میلیون دلار بوده كه از این میزان سهم صادرات ایران به عمان 116.7 میلیون دلار و صادرات عمان به ایران 446.2 میلیون دلار است.
عمده ترین اقلام صادراتی ایران به عمان شامل انواع میوه و سبزیجات، مس خام، قیروآسفالت، میلگرد، موادغذایی، سیمان، كلینكر است.
مهمترین اقلام صادراتی عمان به ایران شامل انواع خودرو سواری و گردشگری، عطر، لوازم آرایش، انواع البسه است و كالاهای مختلفی نیز از این كشور بصورت صادرات مجدد وارد ایران می شود.
اقتصام**9189**1561
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
تهران- ایرنا- معاون كل سازمان توسعه تجارت با اعلام اینكه صادرات ایران به عمان در چهار ماه نخست امسال 161 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، از اعزام هیات تجاری ایران به عمان با هدف بازاریابی، توسعه صادرات و جذب سرمایه خبر داد.