مشهد- ایرنا- رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بستن ناگهانی و بدون اطلاع قبلی مرز باجگیران از سوی كشور تركمنستان خلاف همه موازین بین المللی است.

ناصر بهزاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت تركمنستان مدتهاست در مرز باجگیران محدودیت تجاری ایجاد كرده اما از نیمه مرداد ماه جاری این مرز بطور كامل بسته شده است.
وی ادامه داد: روند صادرات كالا از خراسان رضوی به تركمنستان از پارسال به دلیل رویكرد اقتصادی آن كشور مبنی بر تقویت تولید داخلی و كاهش واردات، اعمال محدودیت در كاهش سطح تناژ كالای كامیونهای باری كه از مرز سرخس و باجگیران وارد تركمنستان می شوند روند نزولی داشته است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ظرف چهار ماه ابتدای امسال 214 میلیون و 384 هزار كیلوگرم كالا به ارزش 70 میلیون و 524 هزار دلار از گمركات و بازارچه های مرزی این استان به تركمنستان صادر شد كه در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل در وزن سه درصد و در ارزش 30 درصد كاهش یافته است.
وی به واكاوی و بررسی این موضوع از سوی دستگاههای اجرایی و سیاستگذاری اشاره و بیان كرد: در این ارتباط اقداماتی از جمله استفاده از حضور رایزن بازرگانی ایران در تركمنستان در مشهد و طرح موضوع برای رفع محدودیتها و ارائه راهكارهای لازم در این زمینه در میز كشور تركمنستان كه در گرگان برگزار شد انجام گرفت.
بهزاد افزود: از آنجا كه وزیر راه و شهرسازی رئیس كمیسیون همكاریهای مشترك ایران و تركمنستان است، در برابر بستن مرز باجگیران طی اقدامی متقابل تردد كامیونهای باری تركمنستان از مرز باجگیران نیز منع شد و در مرز سرخس نیز مشابه عوارضی كه از سوی كشور تركمنستان برای ورود كامیونهای باری ایجاد شده برقرار گردید.
وی ادامه داد: با این حال اقدامات متقابل نمی تواند توسعه صادرات را محقق كند زیرا هدفگذاری 60 میلیارد دلاری طی 10 سال آینده برای توسعه مناسبات اقتصادی بین ایران و تركمنستان انجام شده است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: همچنین انجام اقداماتی از جمله راه اندازی اتاق بازرگانی مشترك ایران و تركمنستان، ایجاد شعبه بانك تركمن در ایران برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی دو كشور مورد پیگیری قرار گرفت و مجموعه تفاهمها و اقداماتی مانند برگزاری نمایشگاه و اعزام هیاتهای تجاری نیز نشان دهنده اراده دو كشور بر تحكیم روابط در حوزه های سیاسی و اقتصادی است.
وی افزود: محدودیتهای اخیر تركمنستان در روابط تجاری با ایران در مرزهای سرخس و لطف آباد بیشتر خود را نشان می دهد زیرا در مرز باجگیران بیشتر تجارت از طریق بازارچه های مرزی دنبال می شود اما در سرخس و لطف آباد صادرات از طریق كامیونهای ترانزیتی و تجاری است.
خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی 6/531 كیلومتر مرز مشترك با جمهوری تركمنستان دارد. در زمینه حجم ترانزیت خروج كالا از ایران دو گمرك سرخس و لطف آباد پس از بندر امام و بندرعباس قرار دارند. حدود یك چهارم ترانزیت ورودی و خروجی كالا از گمركهای لطف آباد و سرخس توسط كامیونهای ترك ورودی از مرز بازرگان انجام می شود.
خراسان رضوی پنج گمرك شامل لطف آباد و باجگیران در شهرستانهای درگز و در سرخس با كشور تركمنستان، دوغارون شهرستان تایباد در مرز افغانستان و نیز مشهد و همچنین دو بازارچه مرزی تایباد در مرز افغانستان دارد.
7489/1858