به گزارش روز شنبه ایرنا، شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران در گزارش خود نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش 39 شركت شامل10 شركت تولیدكننده خودروهای سبك، 16 شركت تولید كننده خودروهای سنگین، 12 شركت واردكننده خودروهای سبك و یك شركت واردكننده خودروهای سنگین را منتشر كرده است.
بر اساس این گزارش، در بین 39 شركت ارزیابی شده در سال 1394 هیچ یك موفق به كسب رتبه نخست نشدند و 20 شركت و 32 درصد نمایندگی های مجاز حائز رتبه چهار شدند.
نتایج ارزیابی از شركت های عرضه كننده خودرو نشان می دهد سیستم خدمات پس از فروش در هیچ یك از شركت های تحت ارزیابی با الزامات آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف كنندگان خودرو انطباق كامل ندارد.
از عمده ترین پارامترهای مغفول مانده در حوزه سیستم خدمات پس از فروش در انطباق با قوانین می توان به پرداخت نشدن خسارت خواب خودرو و تعویض نكردن خودرو در صورت تكرار عیب اشاره كرد.
همچنین بر اساس این گزارش، بیش از 90 درصد از شركت های ارزیابی شده نسبت به طرح ریزی مكانیزم سیستماتیك پرداخت خسارت خواب خودرو اقدامی به عمل نیاورده اند. یافته های حاصل از ارزیابی نشان می دهد صرفا تعداد معدودی از شركت ها در صورت دریافت شكایت مبنی بر خواب خودرو اقدام به پرداخت خسارت می كنند كه این موضوع به طورعمده ناقض الزامات آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف كنندگان خودرو است.
عمده دلیل بروز توقف خودرو و هزینه خواب مربوط به نارسایی های موجود در تعریف سیستماتیك فرآیند سفارش گذاری و تامین قطعات یدكی و موانع وارداتی موجود، بوده است.
میانگین امتیاز رضایتمندی مشتریان خدمات پس از فروش صنعت خودرو در سال 1394معادل 68 درصد بوده است. یافته های حاصل از ارزیابی نشان می دهد میزان رضایتمندی مشتریان در حوزه سنگین به طور معناداری پایین تر از حوزه سبك بوده است.
بر اساس مصاحبه با حدود 1.1 میلیون مشتری مراجعه كننده به شبكه خدمات پس از فروش در سال 1394، عمده علل نارضایتی مشتریان كمبود یا نبود قطعات یدكی، كیفیت پایین خدمات و تعمیرات و دریافت هزینه بالا خدمات و قطعات بوده است.
ارزیابی ها نشان می دهد موضوع هزینه های دریافتی از مشتریان كه یك شاخصه های مهم در كسب رضایت مشتریان محسوب می شود، از سطح رضایت پایینی برخوردار بوده است.
همچنین نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش شركت های عرضه كننده خودرو سبك در سال 1394 نشان می دهد نمایندگی های مجاز شركت های عرضه كننده خودرو در حوزه های فرآیندی جدید شامل سفارش گذاری، پذیرش تا ترخیص، ضمانت و ارتباط با مشتری از حیث انطباق در وضعیت قابل قبولی قرار ندارند.
به گزارش ایرنا، شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نهادی غیردولتی است كه وظیفه بازرسی و نظارت بر اجرای استانداردها به منظور ارتقای كیفیت محصولات تولیدی، مهندسی فرآیند، نصب و راه اندازی واحدهای تولیدی، صنعتی، نیروگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی، و ایجاد ارتباط و همكاری با موسسات و سازمانهای ذیربط را به منظور تدوین استانداردهای مورد نیاز به عهده دارد.
بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، پارسال 976 هزار و 836 دستگاه انواع خودرو در كشور تولید شد كه از این میان بیش از 892 هزار و 600 دستگاه، از نوع سواری بود.
پارسال همچنین خودروسازان كشور 9 هزار و 842 دستگاه كامیون، 73 هزار و 187 دستگاه وانت، 511 دستگاه مینی بوس و 696 دستگاه اتوبوس تولید كردند.
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و با توجه به سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو كشور در سال 1404 باید به سه میلیون دستگاه در سال افزایش پیدا كند و یك سوم آن صادر شود.
اقتصام**9189**1561
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
تهران- ایرنا- شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران درگزارش خود درباره وضعیت خدمات پس از فروش شركت های عرضه كننده خودرو در سال 1394 اعلام كرد سیستم خدمات پس از فروش در هیچ یك از شركت های تحت ارزیابی با الزامات آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف كنندگان خودرو انطباق كامل ندارد.