تهران- ايرنا- همايش «حكيم هزاره ها» به منظور تجليل از مقام شامخ فيلسوف كشورمان حكيم ابوعلي سينا در فرهنگسراي ابن سينا شهر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، آيت الله غياث الدين طه محمدي رئيس بنياد علمي و فرهنگي بوعلي سينا در اين مراسم كه با حضور جمعي از ابن سينا شناسان همراه بود گفت: اين دانشمند بزرگ ايراني در جهان جاودانه شد و بسياري از كشورها تلاش مي كنند دانش اين مرد بزرگ را مصادره كنند.
افزود: در مدتي تركها و در مدتي عربها در اظهاراتي اعلام كردند بوعلي سينا اهل كشور ما است و در بسياري از كشورهاي جهان براي علم اين مرد بزرگ ويژه برنامه هايي برگزار مي كنند.
وي با بيان اينكه بوعلي سينا فيلسوفي بي نظير در جهان بود، خاطرنشان كرد: اين حكيم فرهيخته در سن كمتر از 50 سال صدها كتاب؛ مقاله و رساله را در تمام علوم و فنون در مسايل فلسفي تاليف و به چاپ رساند.
رئيس بنياد علمي و فرهنگي بوعلي سينا تاكيد كرد: اين دانشمند ايراني غرق در فكر و انديشه بود و اين فيلسوف خدمات علمي ارزنده اي به كشورمان تقديم كرد.

**ابوعلي سينا حكيم هزاره هاست
در ادامه اين همايش «غلامحسين ابراهيمي ديناني» نويسنده كشورمان در سخناني گفت: حكيم ابوعلي سينا دانشمندي بي نظير و تكرار نشدني است و اين دانشمند هم رديف دانشمندان جهان از جمله سقراط؛ افلاطون و ارسطو قرار دارد.
اين ابن سينا شناس ادامه داد: حكيم بوعلي سينا حكيم هزاره ها است و در طول تاريخ پيدايش آدم ها خلقت چنين افرادي كم نظير است.
وي خاطرنشان كرد: در ايران ابن سينا را به هيچ وجه از سقراط و افلاطون كمتر نمي دانيم و تاكنون نظير چنين انساني خلق نشده است.
ابراهيمي ديناني تاكيد كرد: اين دانشمند با انتشار كتاب هايي همچون قانون و شفا؛ هم به فلسفه شفا روح پرداخته و هم به فلسفه شفاي جسم انسانها و به همين منظور اين انسان در دنيا شگفت انگيز و فراموش نشدني است.
در اين مراسم از تلاشها و مجاهدت هاي علمي 70 ساله استاد و دانشمند ابن سينا پژوه و فهرست نامه نويس نامدار استاد سيد عبدالله انوار تجليل شد.

** افتتاح نمايشگاه ابن سينا از منظر جهانيان
همچنين در حاشيه اين همايش نمايشگاهي با عنوان ابن سينا بزرگ از منظر جهانيان به مدت يك هفته در فرهنگسراي ابن سينا در شهرك غرب افتتاح شد.
در اين نمايشگاه گوشه اي از تاثير فرهنگي و علمي بوعلي سينا بر ساير كشورها در تابلوهايي شامل تمبرهاي منتشر شده از تصاوير خيالي ابن سينا در كشورهاي اروپا؛ آسيا و آفريقا به نمايش گذاشته شد.
در برخي از تابلوها؛ تصاويري از كتاب قانون در قرون وسطي اروپا و نسخه هاي خطي اين دانشمند نمايش داده شده است.
كتاب قانون اين دانشمند ايراني پس از انجيل دومين كتابي بود كه پس از اختراع ماشين چاپ و توسط گوتنبرگ در اروپا به دفعات مختلف چاپ شد.
شبد**7243**1953 ** 1095