تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه كالیفرنیا با همكاری محققان دانشگاه های سانتاكروز و ایلینویز دریافتند پس از هربار استفاده از اینترنت به عنوان یك ابزار كمك حافظه، میزان اتكای كاربر به چنین ابزارهایی افزایش می یابد و به عبارت دیگر وی تخلیه شناختی می شود.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، اغلب تصور می شود حافظه مفهومی است كه صرفا در مغز انسان روی می دهد؛ اما در واقع این مفهوم به عوامل خارجی نیز بستگی دارد. محققان در یك آزمایش پرسش های چالش برانگیزی را برای دو گروه داوطلب مطرح كردند و از گروه اول خواستند تنها با اتكا به قدرت حافظه و گروه دوم با كمك جستجو در گوگل، به سوالات پاسخ دهند. سپس سوالات ساده تری مطرح شد و به تمام داوطلبان حق انتخاب استفاده از گوگل یا حافظه داده شد تا میزان اتكای آن ها به كامپیوتر و تلفن همراه سنجیده شود.
در این آزمایش مشخص شد داوطلبانی كه در مرحله اول از اینترنت استفاده كردند، در مقایسه با اعضای گروه دیگر، بیشتر به سراغ اینترنت می روند و البته این بار سرعت مراجعه آن ها به اینترنت نیز بیشتر است. به عبارت دیگر مدت زمان بسیار كمتری را برای یادآوری و استفاده از حافظه خود صرف می كنند. در واقع 30 درصد از این افراد حتی پاسخ یك سوال را با استفاده از حافظه خود به دست نیاوردند و به طور كامل به اینترنت تكیه كردند.
این تحقیقات نشان می دهد هربار كه كاربران برای پشتیبانی و كمك به حافظه خود از اینترنت استفاده می كنند، بیش از پیش به این ابزار اتكا می كنند و با فراهم شدن امكان دسترسی بیشتر به انواع اطلاعات از طریق گوشی تلفن هوشمند، میزان وابستگی كاربران به این ابزار نیز افزایش می یابد.
بنابر این می توان گفت اتكای روزافزون به اینترنت و دسترسی ساده به منابع گسترده آنلاین، فرآیندهای ذهنی ما را در حل مشكلات، یادآوری اطلاعات و یادگیری تحت تاثیر قرار داده است.گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Memory منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440