تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸

مسكو - ایرنا - روسیه در چارچوب اجرای رزمایش هوایی، آبی و خاكی در مناطق اروپایی این كشور امروز (جمعه) نیز با استفاده از واحدهای دریایی خود در دریای خزر، عملیات تمرین جنگی را آغاز كرد.

به گزارش ایرنا، در رزمایش حوزه دریای خزر بیش از 10 رزمناو و كشتی پشتیبانی و همچنین دریای سیاه 15 ناو جنگی و تداركاتی شركت دارند.
وزارت دفاع روسیه در این باره اعلام كرد: در این رزمایش ها، پدافند هوایی و موشكی، مقابله با ناوهای دشمن فرضی و همچنین انجام فعالیت دریایی در شرایط سخت عملیاتی و آب و هوایی تمرین می شود.
10 روز پیش نیز چندین فروند رزمناو و كشتی پشتیبانی روسی یك رزمایش موشكی در خزر برگزار كردند.
روسیه دیروز چهارمین رزمایش ماه جاری میلادی (آگوست) را در مناطق اروپایی این كشور برای كسب آمادگی مقابله با تهدیدهای احتمالی آغاز كرد كه فشردگی زمانی این تمرین های جنگی می تواند پاسخی به تهدیدهای روزافزون غرب نزدیك مرزها باشد.
براساس برنامه برگزاری این رزمایش هفت روزه كه ناوگان دریای شمال روسیه نیز در آن مشاركت دارد، نیروهای مستقر در حوزه فدرال جنوب و مناطق مركزی، نیروی هوافضا و هوا برد در عملیات پیش بینی شده با انواع بالگردها و هواپیماهای رزمی و پشتیبانی، جنگ افزارها و تجهیزات زرهی شركت دارند.
مناطق حوزه تحت پوشش رزمایش شامل قفقاز و استان كراسنادار واقع در ساحل دریای سیاه است كه قدرت نمایی مسكو در این منطقه دریایی راهبردی اهمیت زیادی دارد.
جز روسیه به عنوان یكی از كشورهای این منطقه، آمریكا و ناتو با دیگر كشورهای ساحلی دریای سیاه یعنی تركیه، رومانی، بلغارستان، اوكراین و گرجستان روابط گسترده نظامی به عنوان همپیمان یا همكاری دوجانبه دارند و از موقعیت و پاپگاه های خود برای تحركات نظامی بهره می گیرند.
روسیه پیشتر نیز برای افزایش آمادگی نیروی دریایی این كشور با استفاده از 10 رزمناو و كشتی پشتیبانی از ناوگان دریای سیاه در دریای مدیترانه رزمایش موشكی مقابله با تهدیدهای تروریستی انجام داد.
همچنین اوایل ماه جاری میلادی، ناوگان اقیانوس آرام روسیه با استفاده از چند فروند رزمناو و بیش از 500 نیرو با حركت در پهنه آبی اقیانوس آرام كه با آمریكا در آن مرز دریایی دارد، یك رزمایش موشكی برگزار كرد.
از سوی دیگر، روسیه 23 مرداد ماه میزبان رزمایش پیمان امنیت جمعی در استان های شمال غربی لنینگراد و پسكوف با حضور نیروهایی از بلاروس، قرقیزستان، ارمنستان، قزاقستان و تاجیكستان بود.
گستردگی و در مواردی همزمانی رزمایش ها نشان می دهد، مسكو برای مقابله با نفوذ نظامی غرب به ویژه آمریكا به مناطق نزدیك روسیه در شرق اروپا، دریای سیاه و بالتیك بویژه سه كشور راهبردی لتونی، استونی و لیتوانی همراه گرجستان و مولداوی (پنج جمهوری شوروی سابق)، تقویت نیروهای مسلح را همچنان در دستور كار خود دارد.
اروپام 391 ** 1516