آنكارا – ایرنا – سومین پل ارتباطی بین قاره آسیا واروپا كه گفته می شود، عریض‌ترین پل معلق جهان است، طی آئینی با حضور مقامات بلندپایه داخلی و خارجی روزجمعه دراستانبول گشایش یافت. این پروژه مانند بسیاری از پروژه های كلان زیرساختی تركیه بدون استفاده ازبودجه دولتی اجرا شده است.

به گزارش ایرنا، همزمان با گشایش این پل، بزرگراه كمربند شمالی استانبول نیز افتتاح شد.
نیروی گارد ساحلی، نیروهای مسلح تركیه وپلیس تدابیر ویژه امنیتی دراستانبول و ورودی و خروجی تنگه بسفر به عنوان یكی از مهمترین آبراه های بین المللی اتخاذ كرده و در طول مراسم رفت و آمد كشتی ها متوقف و حریم هوایی نیز بسته شده بود.
درمراسم افتتاح، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر،عبدالله گل رئیس جمهوری پیشین، احمد داوداوغلو نخست وزیر پیشین، مقامات خارجی از جمله پادشاه بحران، شركت كردند.
بكر عزت بگوویچ رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی هرزه گوئین، جرج ایوانف رئیس جمهوری مقدونیه، بویكو بورسیوف نخست وزیر بلغارستان، شهباز شریف نخست وزیر ایالت پنجاب پاكستان، مصطفی آكینجی ریس جمهوری بخش ترك نشین قبرس و مقامات بلندپایه ای از صربستان، گرجستان و برخی كشورهای منطقه شركت كرده اند.
تكمیل وساخت این پل كه 9 ماه زودتر از برنامه اعلام شده به پایان رسید، سه میلیارد دلار هزینه دارد. ولی با راه های مواصلاتی و تكمیل آن در مجموع پروژه ای به ارزش 4.5 میلیارد دلار را شامل می شود كه دولت آنكارا بدون تخصیص بودجه ای و حتی با كسب درآمد مالیاتی هنگفت و واگذاری امتیاز ساخت، این پروژه را پایان داده است. طرح با الگوی ساخت، راه اندازی وانتقال به بخش خصوصی تركیه واگذار شده است.
این پل كه 59 متر عرض دارد، گفته می شود، عریض‌ترین پل معلق جهان می باشد، 2164 متر طول دارد و اولین پلی است كه علاوه بر هشت باند رفت و برگشت برای خودروها، دارای دو ریل آهن در وسط پل برای رفت و آمد قطارها می باشد.
این پل به همراه راههای مواصلاتی به عنوان اولین پل و راه مواصلاتی هوشمند تركیه خواهد بود و دارای قدرت مقابله به وزش باد به شدت 170 كیلومتر در ساعت و زمین لرزه های شدید است.
براساس اطلاعاتی كه وزارت راه و ترابری، دریانوردی و ارتباطات تركیه به عنوان مسئول اصلی این پروژه در اختیار رسانه ها قرار داده شده است، عملیات ساخت پل سوم روی تنگه بسفر 29 ماه مه سال 2013 شروع و پایه های آن 24 اكتبر 2014 تكمیل شد. ارتفاع پایه‌های سومین مروارید تنگه بسفر از سطح دریا 332 متر می‌باشد. هر قسمت از اجزای سطح این پل 870 تن وزن دارد.
شخص اردوغان و دولت حزب حاكم كه به اجرای پروژه های بزرگ پرستیژی اهمیت می دهند، به دفعات از مراحل اجرایی این طرح بازدید كرده و با كمك های به موقع به بستر حقوقی فرایند اجرای پروژه، اجازه نداده است به رغم رویدادهای مهم سیاسی كه در دوره اخیر این كشور با آن درگیر بوده، دیركردی داشته باشد. اردوغان شخصا در چانه زنی با شركتهای سازنده طرح ضمن گرفتن تشویق هایی برای مهندسان، كاركنان و كارگران شاغل در طرح كه بطور 24 ساعته و شیفت های سه گانه فعالیت داشتند، زمان اتمام پروژه ها 9 ماه جلو كشیده است.
در این پروژه عمرانی حدود 6500 نفر از جمله 700 مهندس اشتغال داشته و 737 دستگاه و ماشین آلات ساختمانی به صورت بیست و چهار ساعته مشغول كار بوده اند.
انتظار می رود با راه اندازی پل، بار ترافیك كلان شهر استانبول كه یكی از معضلات مهم آن است، تا حدودی كاهش یابد. این طرح همچنین راه مواصلاتی بسیار مهمی برای فرودگاه سوم درحال ساخت استانبول خواهد بود كه تاكنون 30 درصد آن به پایان رسیده و انتظار می رود با تكمیل پروژه سالانه پذیرای 150 میلیون مسافر شود.
هزینه یك عبور رفت و یا برگشت برای خودروهای سواری از این پل سه دلار به اضافه مالیات ارزش افزوده (18 درصد) تعیین شده است. به عبارتی كسی روزی یك بار بین بخش اروپایی و آسیایی استانبول رفت و آمد داشته باشد بایستی حدود 20 لیرترك هزینه كند.
افزون بر این، استفاده از بزرگراه كمربند شمالی نیز نسبت به مصافتی كه طی خواهد شد، برای هر كیلومتر هشت سنت به اضافه مالیات ارزش افزوده برای خودروهایی كه از پل سوم عبور خواهند كرد، هزینه خواهد شد. عوارض عبور به نسبت ابعاد خودروهای عبوری افزایش می یابد. طول راههای مواصلاتی این پل در مجموع 139 كیلومتر اعلام شده است.
در حال حاضر كامیونها و وسائط نقلیه سنگین می توانند از پل سلطان محمد فاتح عبور كنند و این بار ترافیك را سنگین می كند. پل سوم محدودیتی برای عبور خودروهای سنگین و یا محدودیت زمانی برای عبور آنها اعمال نخواهد كرد.
اداره كل راه تركیه با تخصیص كارت اعتبار ویژه ای برای هر خودرو در قبال دریافت مبلغی، ضمن تامین پس اندازی نقدی برای اداره، زمینه دریافت خودكار هزینه عبور از پل ها و بزرگراه ها بدون نیاز به توقف در باجه های دریافت عوارض را فراهم كرده است. در مبادی ورودی و خروجی پل ها و بزرگراه ها، دوربین های ویژه ای با سامانه مربوطه نصب شده كه به هنگام عبور خودروها، عوارض را نقدا از كارت اعتباری تخصیص یافته برای خودروها دریافت می كند.
اصولا دولت آنكارا همه ساله مبالغ قابل توجهی از این طریق درآمد مالیات و عوارض دارد.
دولت آنكارا در دوره اخیر با تغییراتی كه در قوانین خود داده، به نوعی راه تضمین پروژه های كلان چند میلیارد دلاری كه به بخش خصوصی واگذار می كند، را دنبال می كند. سازمان خزانه داری تركیه این پروژه های بزرگ را تضمین می كند. افزون بر تضمین كلان پروژه ها، دولت درآمد شركت های عهده دار پروژه ها را نیز تضمین می كند. به عنوان نمونه حداقل درآمدی روزانه برای عبور خودروها از پل معلقی كه اخیرا در خلیج ازمیت احداث شد و با راههای مواصلاتی و بزرگراه استانبول – ازمیر حدود 7 میلیارد دلار هزینه دارد، تضمین شده است. اگر روزانه شمار عبور خودرو از این پل زیر 40 هزار دستگاه باشد، دولت مابقی آن را تضمین می كند. هزینه عبور از این پل نیز حدود 110 لیرترك برای خودروهای سواری تعیین شده است.
این روش در مورد پل سوم استانبول كه یاوزسطان سلیم نام گذاری شده و همچنین فرودگاه سوم استانبول كه با هزینه ای بیش از 11 میلیارد یور ساخته می شود، نیز اجرا خواهد شد.
سازمان خزانه داری تركیه متعهد شده كه روزانه حداقل 135 هزار دستگاه خودرو از روی پل عبور كند. به عبارتی رقم پائین تر را خزانه داری پرداخت خواهد كرد. اما با توجه به ترافیك استانبول و ظرفیت بسیار بالای تردد روزانه خودروها بین دو سوی كلان شهر استانبول، انتظار می رود رقم خیلی بالاتر از 135 هزار دستگاه باشد كه سود كلانی برای شركت های سازنده و بهره بردار خواهد داشت.
خاورم/2011**1859