تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷

تهران - ايرنا - مرحوم داود رشيدي بازمانده نسلي از سينماگران ايران بود كه با آثار ماندگار خود به هنر هفتم اين مرز و بوم هويت بخشيد ، هويتي از جنس اخلاق كه در جامعه حاضر چندان هم فراوان نيست.

رشيدي فقط هنرمند ، سينماگر و يا نويسنده نبود، او در كنار خلق آثار سينمايي، معلمي بود كه هم در خانواده و هم در جامعه هنري نمونه بود و از اين رو درگذشت اين هنرمند بزرگ ضايعه بزرگي براي سينماي كشور محسوب مي شود.
جمشيد مشايخي، علي نصيريان، عزت‌الله انتظامي و محمدعلي كشاورز هم نسل سينمايي داود رشيدي هستند حالا از ميان آنها، او رفت. رشيدي پيش از رفتن به ديار باقي، مرگ را اينگونه توصيف كرد: آمدم، ديدم و رفتم. او 25 تير 1312 به دنيا آمد و در زمان مرگ 83 سال داشت. رشيدي در طول دوران بازيگري خود فراز و نشيب هاي زيادي پشت سرگذاشت اما هيچگاه از مدار اخلاق و آرامش خارج نشد از اين رو از آن مرحوم به عنوان مظهر آرامش در سينما ياد مي شود متاعي كه امروز نياز جامعه به ويژه عرصه هنر كشور است.
داود رشيدي جزو پنج چهرهٔ برجسته سينما و تئاتر ( مشايخي، نصيريان، انتظامي و كشاورز است) كه در دههٔ چهل شمسي از تئاتر پا به عرصه سينما گذاشتند. فعاليت هاي رشيدي در عرضه تئاتر و سينما چنان اثرگذار بود كه در سال 91 نشان درجه يك فرهنگ و هنر را از دست رئيس جمهوري دريافت كرد.
او بيشتر با نقش‌هايي مانند «آق حسيني» در فيلم كندو، «مفتش شش‌انگشتي» در سريال هزاردستان و همچنين با بازي تأثيرگذارش در فيلم فرار از تله‌ جلال مقدم شناخته مي‌شود.
رشيدي در سال 1350 با فيلم سينمايي «فرار از تله» به سينما معرفي شد و درخشش او در اين فيلم باعث شد كه با آثار ماندگار ديگر در اين عرصه ادامه مسير دهد.
مرحوم رشيدي را بايد يك هنرمند تمام عيار محسوب كرد زيرا در همه عرصه هاي تئاتر، سينما و تلويزيون با آثار ارزشمند حضور داشته و خالق ماندگارترين اثر بود.
رشيدي بازمانده نسلي از سينماگران كشور بود كه فعاليت هنري را با تحصيل و دانش روز در آميخت و هرگز در اين مسير كيفيت را فداي كميت نكرد و از همين رو حضور در بسياري از آثار را نپذيرفت.
او هيچگاه خود را از تجربه اندوزي و كسب دانش بي نياز ندانست. تركيه، فرانسه و سپس سوئيس محل تحصيل او بود و رشيدي با بهره گيري از علم و دانش توانست در عرصه سينما آثار درخوري از خود به يادگار گذارد. وي فارغ‌التحصيل كنسرواترا ژنو در رشته كارگرداني و بازيگري تئاتر بود و همين موضوع باعث شد كه آثار كيفي تر به جامعه هنري عرضه كند.
مرحوم رشيدي پس از انقلاب از پركارترين بازيگران سينما بود. او در چهار-پنج سال اول انقلاب در نزديك به 20 فيلم بازي كرد. شيلات، خانه عنكبوت، كمال‌الملك و گل‌هاي داوودي از مشهورترين اين فيلم‌ها بودند و هركدام از اين آثار در زمان خود با استقبال علاقه مندان روبرو شد.
در سال 1370 او پيروزي شيكاگو را در تئاتر شهر تهران به روي صحنه برد كه به پرفروش‌ترين تئاتر ايران پس از انقلاب تبديل شد.
آواي فاخته، گل پامچال، تنهاترين سردار، ولايت عشق، مختارنامه و كلاه پهلوي از ديگر كارهاي تلويزيوني مشهور او در سال‌هاي گذشته بوده است.
مرحوم داود رشيدي در آثار خود با بهره گيري از علم و تجربه توانست نقش هاي ماندگاري در سينما و تلويزيون از خود برجاي گذارد. از نمونه هاي اين نقش ها مي توان به حضور او در كسوت مفتش شش انگشتي در مجموعه هزار دستان اثر ارزشمند علي حاتمي اشاره كرد.
او با تبحر مثال زدني خود توانست بخوبي از پس اين نقش برآيد به طوري كه تا سال ها هنوز هم سريال هزار دستان براي مخاطب تازه و بكر باقي مانده است.
ديالوگ هاي بديع و همچنين بازي منحصر به فرد رشيدي در اين سريال، به ارزشمندي اثر حاتمي افزود و او در واقع هنرمندي بود كه از پس تمامي نقش هاي خود در اين اثر بخوبي برآمد.
او هم استاد مسلم در هنر هفتم و تئاتر بود و هم در كسوت بازيگر به نقش ها جان مي بخشيد به طوري كه مخاطب تا سالهاي سال با آثار و نقش هاي او زندگي مي كرد.
رشيدي در سريال هاي ديگر تلويزيوني ازجمله آواي فاخته همين رويه را در پيش گرفت و با كمك همان علم و تجربه به نقش ها هويت بخشيد و مخاطب تحت تاثير بازي او، آثار وي را با علاقه زياد دنبال كرد.
بازي رشيدي چنان در عرصه هاي تئاتر، سينما و تلويزيون شاخص بود كه در سال هاي اخير كه گزيده كار شده بود و در دوره اي بخاطر بيماري اصلا فعاليت نمي كرد، غيبت او در عرصه هنر كاملا آشكار بود.
در گذشت اين هنرمند بزرگ را بايد ضايعه بزرگي براي تئاتر و سينما پنداشت و سال هاي متمادي بايد سپري شود تا هنرمندي همانند او وارد عرصه هنر كشور شود.
مرحوم رشيدي هنرمندي بود كه آموزش هاي اكادميك را در كنار تجربيات نمايشي در نقش ها و بازي هاي خود بهره گرفت موضوعي كه نياز امروز هنر هفتم و آثار نمايشي كشور است.
آثار و فعاليت هاي هنري مرحوم رشيدي به اندازه اي قوي و فاخر است كه مي تواند چراغ راه جوانان و دانشجويان رشته هنر هفتم و تئاتر قرار گيرد و از اين رو سينماگران جوان هرگز نبايد خود را از آموزه هاي او محروم كنند.
-----------------------------------------------------------------------------------------
* دبير ايرنا