كابل - ایرنا - اولین قطار باربری چین از مسیر كشورهای آسیای میانه به افغانستان رسید و با به صدا درآمدن سوت این قطار، راه ترانزیت دیگری به روی كابل گشوده شد واین كشور یك گام دیگر از وابستگی انتقال كالا از مسیر پاكستان، همسایه شرقی خود و در عین حال شریك راهبردی چین فاصله گرفت.

به گزارش ایرنا، این قطار چند ماه پس از آن، راه اندازی شد كه پكن و كابل توافقنامه ای برای صادرات زعفران و خشكبار افغانستان به چین امضاء كردند. محصولاتی كه شماری از مسئولان افغان معتقدند گاه برخی كشورهای همسایه آن را به نام خود به كشورهای دیگر جهان صادر می كنند.
«جانان موسی زی»سفیر افغانستان در چین در صفحه اجتماعی خود در باره راه اندازی راه آهن افغانستان و چین نوشت: این راه آهن در چارچوب اجرای طرح «یك كمربند- یك راه » ایجاد شده و قرار است كه هر ماه 2 بار كانتینرهای اموال بازرگانان افغان را با حجم 45 فوت و وزن 29 تن و 40 فوت با وزن 26 تن، از ایستگاه شهر «هایمن» چین به مقصد بندر«حیرتان» افغانستان حمل ‌كند.
موسی زی گفت: قراراست از طریق این راه آهن اقلامی مانند سنگ مرمر، زعفران، میوه های خشك و سایر اموال صادراتی افغانستان به مقصد چین بارگیری شود.
سفیر افغانستان در چین افزود: ایجاد راه ویژه حمل و نقل بین افغانستان و چین فرصت های جدیدی برای تقویت تجارت بین دو كشور ایجاد نموده و مسیر انتقال كالاهای تجارتی بین چین و افغانستان و بالعكس را به میزان زیادی كوتاه، مصون و قیمت ها را نیز رقابتی تر خواهد ساخت.
موسی زی تصریح كرد: افغانستان به عنوان كشوری كه از موقعیت ویژه در اتصال منطقه ای برخوردار است، پس از ایجاد حكومت وحدت ملی و در راستای اجرای دیدگاه رئیس جمهوری كشور مبنی بر تبدیل شدن افغانستان به مركز اتصال و ترانزیت منطقه، با امضای یادداشت تفاهم همكاری با مقامات چین، در راستای اجرای طرح یك كمربند – یك راه گام برداشته تا فرصت های جدیدی برای انتقال اموال تجارتی خود در بازار های منطقه ای و جهانی به دست آورد.
موسی زی خاطرنشان ساخت كه شروع انتقالات مستقیم بین افغانستان و چین به تقویت روابط اقتصادی و تجارتی دو كشور كمك می كند و باتوجه به اینكه چین یك بازار بزرگ برای تولید و مصرف كالا ، مواد خام و انرژی به حساب می آید توقع می رود صادرات محصولات افغانستان نیز در این بازار بزرگ افزایش یافته و فرصت های جدیدی برای تقویت زیربناها و افزایش ظرفیت های تولیدی و سرمایه گذاری های مشترك بخش دولتی و خصوصی دو كشور در افغانستان به وجود آید.
راه اندازی مسیر خط آهن چین به افغانستان، به ویژه از مسیر كشورهای آسیای میانه و چشم پوشی از مسیر پاكستان، بیشتر از آن كه یك مسیر اقتصادی برای بازرگانان چین و افغان باشد، در شرایط فعلی و با توجه به روابط سرد كابل – اسلام اباد، كاركرد سیاسی خواهد داشت.
«سیام پسرلی»سخنگوی اتاق تجارت افغانستان نیز به ایرناگفت: افتتاح این راه آهن را برای بازرگانان افغانستان با اهمیت دانست و گفت: صادارت و واردات بازرگانان افغانستان با كشور چین ایجاب می كرد تا چنین راه آهنی ایجاد شود و بازرگانان از این طریق بتوانند اموال بازرگانی خود را با مشكلات كمتر و قیمت ارزان تر انتقال دهند.
به گفته پسرلی این راه آهن توان انتقال 200 كانتینر را در یك زمان دارا می باشد كه باعث گسترش روابط تجارتی چین و افغانستان خواهد شد.
به گفته سخنگوی اتاق تجارت افغانستان از اینكه راه آهن جدید بین چین و افغانستان از كشورهای قزاقستان و ازبكستان می گذرد باید با این كشورها تفاهم نامه هایی شفاف و روشن امضاء كند تا در آینده مانند مشكلاتی كه بین كشورهای منطقه برای ترانزیت كالا وجود دارد، تكرار نشود.
پسرلی گفت كه از این راه آهن برای نقل و انتقال اموال بازرگانی و ترانزیتی استفاده صورت می گیرد و با توجه به علاقه مندی چین برای سرمایه گذاری در معادن افغانستان، اهمیت این راه بیشتر می شود.
وی افزود: چین كشور صنعتی است كه به مواد خام فراوان نیاز دارد و افغانستان نیز كشور غنی از معادن می باشد، چین علاقمند است تا از راه هایی با ظرفیت ها بالا با افغانستان وصل شود.
«مسافرقوقندی» سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان در باره افتتاح راه آهن افغانستان و چین كه از طریق قزاقستان و ازبكستان به شمال افغانستان می رسد، گفت: در آینده این راه آهن از شمال افغانستان به مرزهای ایران در غرب و پاكستان امتداد داده می شود و راه شمال افغانستان به دور از تاثیرگذاری های سیاسی خواهد بود و می تواند برای افغانستان اهمیت زیادی داشته باشد و افغان ها با استفاده از این راه، دیگر به دلیل مشكلات سیاسی با برخی كشورهای همسایه، با مشكل ترانزیت كالا مواجه نخواهند شد.
پیشتر افغانستان، هند و ایران، موافقت نامه استفاده از بندر ترانزیتی چابهار در سواحل مكران ایران را نیز امضاء كردند و این مسیر هم در صورت رونق یافتن و افزایش ظرفیت های تخلیه و بارگیری كشتی های غول پیكر در این بندر، نگاه تجار افغان را ناگزیر از بندر كراچی پاكستان به چابهار برمی گرداند؛ زیرا این مسیر برای انتقال كالای آنان كوتاه تر و ارزان تر تمام می شود.
چین با امضای توافق نامه صادرات زعفران و خشكبار افغانستان و راه اندازی قطار باربری در مسیر دو كشور سهم بیشتری را در اقتصاد افغانستان به عهده خواهد گرفت و به همان نسبت می تواند در عرصه سیاست این كشور نقش پررنگ تری ایفا كند. پكن سرمایه كلانی را به توسعه بندر «گوادر» پاكستان كه در موازات بندر «چابهار» قرار گرفته، انجام داده است. ایفای نقش پررنگ تر چین در افغانستان بدون تصور تامین منافع شریك راهبردی خود پاكستان دشوار به نظر می رسد.
اساق**1610**1590